کد مطلب: ۴۱۸۱۵۳

واردات گندم با وجود خودکفایی!

واردات گندم با وجود خودکفایی!

در حالی که طبق آمار امسال در کشور حدود 14 میلیون تن گندم تولید شده و میزان مصرف هم حدود 13.7 میلیون تن است، خبرها از چند ثبت سفارش برای واردات گندم به میزان سه میلیون تن حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر سابق جهاد کشاورزی مهرماه امسال گفته بود که با وجود رشد تولید گندم، کشاورزان محصول به ما نفروختند و ممکن است مجبور به واردات شویم. گفتنی است افزایش نیافتن مناسب نرخ خرید تضمینی گندم، علت اصلی این موضوع بیان شده است. همچنین احتمال می‌رود افزایش قیمت دیگر نهاده‌های جایگزین و سرکوب قیمت گندم موجب افزایش مصرف غیرخوراکی و قاچاق گندم شده باشد.

در این زمینه، خبرگزاری فارس با انتشار نامه‌ای رسمی خبر داد که «مدیرکل خریدهای خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران در نامه‌ای به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات خواستار تسریع در ثبت سفارش خریدهای گندم شد». در نامه منتشرشده، این مقام شرکت بازرگانی دولتی شماره پرونده پنج ثبت سفارش واردات گندم از روسیه و اوکراین را ذکرکرده و خواستار تسریع در واردات شده است. علت این موضوع هم در برخی دیگر از مستندات «تامین ذخایر راهبردی گندم شرکت بازرگانی دولتی» ذکر شده است.

همزمان، خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع بازرگانی از خرید حداکثر یک میلیون تن گندم از بازارهای بین‌المللی توسط ایران در هفته‌های اخیر خبر داد و تصریح کرد که دو کشتی فله‌بر پانامکس که بار گندم روسیه را دارند هفته آینده یک بندر روسی بزرگ را به مقصد ایران ترک خواهند کرد. به گزارش ایسنا، منابع بازرگانی به رویترز اظهار کردند که انتظار می‌رود منبع این خرید شامل روسیه و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان باشد. یک مقام فدراسیون انجمن های صنعت غذایی در اکتبر اعلام کرده بود ایران قصد دارد امسال سه میلیون تن گندم وارد کند.

گفتنی است محمود حجتی، وزیر مستعفی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه مهرماه 98 هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: «متاسفانه علی‌رغم اینکه امسال تولید ما در گندم افزایش یافته بود اما نتوانستیم همه گندم مورد نیاز کشور را از کشاورزان خریداری کنیم و برخی کشاورزان گندم را به ما نفروختند بنابراین برای تامین نیاز داخلی باید اقدام به واردات کنیم».

پیش‌تر مجری طرح گیاهان دارویی نیز، میزان مصرف گندم امسال را 13.7 میلیون تن و میزان تولید را 14 میلیون تن اعلام کرده و درباره کسری ایجاد شده گفته بود: «با توجه به نبود مدیریت مناسب در امر خرید گندم و پایین بودن نرخ خرید تضمینی و تمایل نداشتن گندمکاران به تحویل کامل گندم به سیلوها، خرید در سال جاری در حد انتظار و متناسب با تولید محقق نشد».

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.