کد مطلب: ۴۶۴۴۸۷

وام اجاره به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام اجاره به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وزیر راه و شهرسازی گفت: فعلا خانواده‌های ۵ نفره و تازه ازدواج‌کرده‌ها در اولویت دریافت وام اجاره مسکن هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد اسلامی درباره وام ودیعه اجاره مسکن اظهار داشت: بر اساس وعده‌ای که رئیس‌جمهور داده، اعطای وام ودیعه مسکن از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود متقاضیان در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام می‌کنند مستاجران کارمزد آن را واریز می‌کنند تسهیلات از طریق مستاجر در اختیار موجر قرار می‌گیرد حقوق‌بگیران ثابت یا کارگران، خانواده‌های ۵ نفره و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند در اولویت قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گروه دوم هم خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد در اولیت دریافت این تسهیلات هستند.

اسلامی با بیان اینکه این تسهیلات در تهران ۵۰، در شهرهای بزرگ ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است گفت: شرایط مشمولان دریافت این تسهیلات، همان شرایطی است که برای طرح اقدام ملی مسکن اعلام شده اما شرط محل زادگاه از آن حذف شده است.

وی درباره ضمانت این وام گفت: معرفی‌نامه و گواهی کسر از حقوق از سوی کارگاه دارای کد بیمه تامین اجتماعی یا دستگاه اجرایی محل خدمت متقاضی، برای بانک به عنوان ضمانت کافی است.

به گفته اسلامی، ۶۰۰ هزار خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات هستند که بر اساس اطلاعات سامانه‌های وزارت رفاه آنها را احصاء کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا که تعیین سقف اجاره‌بها را برای تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ و سایر شهرها ۱۵ درصد بود، توانست رشد لجام‌گسیخته اجاره‌بها را کنترل کند و آرامشی بر بازار اجاره حاکم کرده است.

وی ادامه داد: البته مواردی هم داشته‌ایم که به شوراهای حل اختلاف مراجعه کرده‌اند بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، اگر مالک خانه خود را فروخته باشد و اگر مستاجری به تعهدات خود عمل نکرده باشد (به تشخیص شورای حل اختلاف)، حکم تخلیه مستاجر به سود آن موجر صادر می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته‌ایم، منابع آن را از محل منابع در نظر گرفته شده برای کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا عنوان و اظهار کرد: البته نرخ سودی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده بود، ۱۲ درصد بود که با توجه به اینکه در تسهیلات ودیعه مسکن، قرار است اصل وام به بانک برگردانده شود، یک درصد دیگر هم به آن افزوده شد و به ۱۳ درصد افزایش یافت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد ما ابتدا ۷۰ میلیون تومان بود اما دیدیم که بانک‌ها برای وام ۷۰ میلیونی، ۲ ضامن طلب می‌کنند و روند بروکراسی آن طولانی می‌شود؛ لذا این وام را به ۵۰ میلیون تومان کاهش دادیم که هم افراد بیشتری از آن استفاده کنند و هم با گواهی کسر از حقوق، امکان ضمانت آن فراهم شود.

اسلامی با بیان اینکه مستاجران متقاضی دریافت این تسهیلات باید قرارداد رسمی داشته و کد رهگیری اخذ کرده باشند که بر اساس مصوبه ستاد ملی کروناست؛ از زمان صدور این مصوبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۸۰۰ درصد میزان دریافت کد رهگیری رشد داشته است. همچنین بر اساس گزارشی که از اتحادیه شرکت‌های باربری و حمل اثاثیه دریافت کرده‌ایم، میزان جابجایی‌ها کاشه چشمگیری داشته است.

وی درباره این موضوع که آیا دریافت سود از مستاجر و اقساط ۵۴۰ هزار تومانی، به مستاجران فشار نمی‌آورد، گفت: در بازار به ازای هر ۱ میلیون تومان، ۳۰ هزار تومان از مستاجر اخذ می‌شود که ۵۰ میلیون تومان، معادل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره است؛ در حالی که مستاجر باید یک سوم آن را قسط بدهد که نشان می‌دهد این وام، به صرفه و جذاب است.

اسلامی در خصوص این موضوع که آیا این وام، سبب افزایش اجاره‌بها می‌شود، گفت: به نظر من این تسهیلات اثر خوبی برای رفع مشکلات مستاجران دارد؛ از سوی دیگر از موجران هم می‌خواهیم تا انسانیت به خرج دهد و یار و کمک کار مستاجران باشند و این رقم تسهیلات را روی اجاره‌بها نکشند.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من زن خود سرپرستم وتوی اسنپ مشغول بکارم البته باماشین کس دیگه بمن وام تعلق نمیگیره؟؟

    • ناشناس

      اره

  • ناشناس

    ما یک خانواده سه نفره هستیم و ماهی ۱میلیون و پانصد هزار تومان حقوق داریم آیا به نظر شما می توانیم از این وام استفاده کنیم؟؟هستم بی عدالتی هم به ما نرسیده..?

  • ناشناس

    سلام بنده 5 نفر هستم و 8 سال ساکن تهران هستم اخه منی که از گشنگی دارم میمیرم با بچه هام چرا به من رد درخواست دادن جناب وزیر من حرفم را به کی بگم

  • حسین

    سلام چرا توسایت نمی زنین چه مدارک وچه نوع خانه ای باید باشه یکی میگه خانه قولنامه ای درسته یکی می گه باید سند دار باشه.ما که خانه قولنامه ای اجاره کردیم چه کار کنیم وام میدن یا اخر با اینقدر دوندگی بانک قبول نکنه ما رو سردر گم کردین.

  • ناشناس

    باسلام به نظر من اصلا دولت ما رو سر کار گذاشته من دو هفته هست همه کارای کد رهگیری رو انجام دادم ۵۰۰هزار تومن هم خرج کردم هر بانکی میرم میگه هنوز ابلاغ نشده چه وضعش همون بگن نمیدیم بهتون من همه مدارکم درست ولی کو وام

  • محمد

    سلام من پول پیشم ۱۰ میلیون هیچ کجا خونه گیرم نمیاد صاحب خونه ام خونش میخواد من همینجوری موندم با دوتا بچه ابروم داره جلوی زن و بچه ام میره چیکار باید بکنم

  • محمد

    من و میشه راهنمایی کنید ۱۰ میلیون پول پیش دارم خونه برام پیدا نمیشه گرفتارم چه جوری میشه وام گرفت

  • ناشناس

    سلام من ساکن کرمانشاه ام تو ی اتاق زندگی مکنم ۳ساله ازدواج کردم پولی ندارم خانه بسازم از روستا بخدا ن اشپزخانه ن حمامی هیچی ندارم تو رو خدا کمکم کنید واقعا زندگی سختی دارم

  • ناشناس

    سلام من 4تادختردارم بامصیبت دوتاش ازدواج کرد2تاش پیشم بخدابیکاروهیچی هم ازخودم ندارم اجارنشینم گچساران ماهانه یک ملیونوپنجاهزاتومان کرایه میدم کمک به مابیکارهابکنیدسنم رفته بالاالان 52سالمه نه شغلی نه پولی

  • ......

    تورو خدا به فکر مستاجرا باشین خیلی سخته???????????