کد مطلب: ۵۶۳۸۳۵

قیمت وام ازدواج در بازارغیررسمی چقدر است؟

قیمت وام ازدواج در بازارغیررسمی چقدر است؟

اگرچه افزایش سقف وام ازدواج با سود چهار درصدی، اقدامی تشویقی برای ازدواج جوانان بوده است ولی دشواری تامین ضامن (وثیقه)، باعث واریز منافع آن به جیب دلالان ‌می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش سقف وام ازدواج با سود چهار درصدی گرچه برای تشویق زوج‌های جوان به این سنت حسنه مصوب شد، ولی دشواری تامین ضامن (وثیقه) باعث شد تا اکثر عروس و دامادها در خراسان شمالی دستشان از دریافت این تسهیلات کوتاه و تمام منافع آن به جیب دلالان واریز شود.

بررسی‎‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون در خراسان شمالی حدود هشت هزار زوج جوان در نوبت دریافت تسهیلات یک میلیارد ریالی ازدواج قرار دارند که اکثر این افراد به دلیل نداشتن ضامن معتبر موفق به دریافت این تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نشدند و پس از مدتها از ازدواج و شروع زندگی همچنان در نوبت دریافت تسهیلات و در به در دنبال ضامن معتبر می گردند.

شرایط سخت بانک‌ها

اگرچه اخذ ضامن برای پرداخت تسهیلات بانکی امری قانونی محسوب می شود، ولی بنا بر ادعای زوج های جوان آنچه این روزها از سوی برخی بانک های عامل در خراسان شمالی تحت عنوان ضامن و یا همان وثیقه به آنها تحمیل می شود، فراتر از ضوابط پیش بینی در قانون است و این رویه فرا قانونی باعث شد تا اکثر آنها موفق به دریافت وام ازدواج نشوند.

ضامن مد نظر بانک که شامل یک یا ۲ کارمند با حقوق بالا و یا کاسب فاقد چک برگشتی و خوش حساب است.

زوج‌ها به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه مورد نظر بانک ها تسهیلات ازدواج ۵۰۰ تا یک میلیارد ریالی خود را را به طور میانگین در ازای دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال و گاها نیز بسته به اطلاع زوج های جوان از مزیت وام ازدواجشان که با سود چهار درصد و اقساط بیش از یک دهه پرداخت می شود، پنج تا ۱۰ درصد بیش از این میزان در اختیار دلالان قرار می دهند.

صرفنظر از آگهی های گسترده خرید وام ازدواج ، برخی از دفاتر یا همان عاقد با این دلالان سهم بیشتری را در این کار غیر قانونی و حتی عرفی دارند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.