کد مطلب: ۸۱۱۰۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲۰۰ سال انتظار برای دریافت وام فرزندآوری!/ صف‌ وام ازدواج به فرزندآوری رسید

200 سال انتظار برای دریافت وام فرزندآوری!/ صف‌ وام ازدواج به فرزندآوری رسید

بانک‌ها در فروردین ماه سال جاری 13 هزار و 800 فقره وام فرزندآوری به ارزش 775 میلیارد تومان پرداخت کردند اما همچنان 417 هزار نفر در صف دریافت این وام قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی به تازگی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار پرداخت وام فرزندآوری در فروردین ماه سال 1402 را منتشر کرد. آماری که بر اساس آن به نظر می‌رسد با وجود تاکیدهای مکرر دولت و بانک مرکزی بر پرداخت وام‌های خرد و به‌ویژه وام فرزندآوری، بانک‌های خصوصی همچنان میلی به پرداخت این وام‌ها ندارند و صف وام فرزندآوری در این بانک‌ها روز به روز طولانی‌تر می‌شود. این در حالی است که متقاضیان وام ازدواج نیز مدت‌هاست در انتظار دریافت تسهیلات خود هستند و حالا به نظر می‌رسد که صف‌های طولانی وام ازدواج به وام فرزندآوری نیز سرایت کرده است.

417 هزار نفر در صف وام فرزندآوری

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در فروردین ماه سال جاری در مجموع 13 هزار و 800 فقره وام فرزندآوری از سوی 24 بانک کشور پرداخته شده که ارزش این وام‌ها در مجموع به 775 میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است پرونده 417 هزار و 865 نفر از واجدان شرایط دریافت وام فرزندآوری، همچنان روی میز بانک‌ها خاک می‌خورد.

البته طبق آماری که اخیرا رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده، از ابتدای امسال تا 23 اردیبهشت ماه، 44 هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ دو هزار و 583 میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

بی‌میلی بانک‌های خصوصی به پرداخت وام فرزندآوری

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که از میان 13 هزار و 800 فقره وام فرزندآوری که در فروردین ماه امسال پرداخت شده است، بانک‌های خصوصی کمتر از 2 هزار فقره وام را پرداخت کرده‌اند و سهم اندکی در اعطای این تسهیلات دارند.

بر این اساس بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه امسال زیر بار پرداخت وام فرزندآوری نرفت و با وجود اینکه سه هزار و 486 نفر در صف دریافت وام فرزندآوری از این بانک بودند، تنها یک فقره وام پرداخت کرد.

دیگر بانک‌های خصوصی نیز وضعیت بهتری نداشتند؛ به طوری که بانک خاورمیانه 2 فقره، بانک سامان سه فقره، بانک کارآفرین 6 فقره، بانک دی هفت فقره و بانک پاسارگاد 10 فقره وام فرزندآوری پرداخت کردند.

کدام بانک‌ها بیشترین وام را پرداخت کردند؟

از سوی دیگر اما بانک ملی با پرداخت 144 هزار و 820 فقره وام به ارزش 279 میلیارد تومان، بیشترین سهم از پرداخت تسهیلات فرزندآوری را به خود اختصاص داد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعداد متقاضیان وام فرزندآوری از این بانک، بیش از هر بانک دیگری بوده و همچنان 91 هزار و 237 نفر در صف دریافت وام از این بانک قرار دارند. بانک‌های رفاه کارگران، ملت و قرض‌الحسنه مهر ایران نیز بیشترین وام فرزندآوری را پرداخت کردند.

200 سال در صف دریافت وام فرزندآوری

نکته قابل توجه دیگر در این گزارش، آن است که بر اساس محاسبات اکوایران و با فرض اینکه بانک‌ها با همین روند تسهیلات فرزندآوری اعطا کنند، می‌توان گفت که چند روز طول می‌کشد که آخرین نفر در صف وام بانک‌ها، به این تسهیلات دست پیدا کند.

بر این اساس و با در نظر گرفتن این فروض، بیش از 200 سال طول می‌کشد که آخرین نفر در صف وام فرزندآوری بانک اقتصاد نوین به وام خود برسد! این مدت برای بانک سامان 22 سال و بانک صادرات بیش از 6 سال است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برای کارمندان خودشون میلیاردی وام ۲٪ با تنفس یکساله میدن، اونوقت با پولی که از همین مردم جمع کردند، به مردم وام نمیدن، خدا این بانکیهای عوضی رو با خاک یکسان کنه

  • ناشناس

    ای کاش این طرح را دولت نمیزاشت مردم را مسخره کردند الان ۶ ماه در نوبت هستم یک نفر نیست جواب بده

  • مرتضی درویش

    سیاست غلط بانکداری دادن وام از جیب مردم به مردم با بهره های سنگین چیزی جز نابودی جامعه نیست متاسفم فقط همین روز به روز هم تورم بیشتر
    نارضایتی بیشتر ،ولله قسم منتظر فاجعه باشیم ایران
    داره از هم میپاشه اقایان دنبال چسب زخم هستند
    یا واقعا درست کار کنیم یا اصلا کار نکنیم . خدایا به فریاد برس

  • مهران

    اگه این قدرک پیگیرحجاب هستین پیگیرمشکلات مردم بودین هیچ مشکلی دیگه نبودمردم روالکی دلخوش ب وام ازدواج وفرزندکردین فقط یه مشکل ب مشکلاتشون اضاف کردین فقط حرف مفت فقط پول هاروبدین ب فوتبالی های بی مصرف ک براخودشون حال کنن

  • هادی

    از همه بانک‌ها مزخرفتر بانک صادرات شش ماه منو الاف کرد بعد گفت نمیدیم تمام مدارک خودم وضامنام روتحویل داده بودم

    • ناشناس

      بانک مرکزی شکایت باید میکردی

  • ناشناس

    من 3ماه تو صف بانک ملت بروجرد شعبه بازار بودم نوبتم که شد رفتم شعبه گفتن نخیر اون سامانه ملاک نیست برو دوباره پیامک میاد تا دوماه.بعدش که رفتم گفتن به علت مراجعه نکردن شما اسم شما از لیست حذف شده.همینطوری الکی ما رو از سر خودشون وا کردن.الان رفتم دوباره ثبت نام کردم تو صف بانک تجارت هستم

  • ناشناس

    مسخره کردین من الان۴ماثبت نام کردمه بانک ملت هنوز۶۵۰نفرجلوم هست وازسال قبل تاالان فقط ۴۰نفرزصف وام گرفتن،متاسفم برای این قانون زبانی

    • ناشناس

      الان نه ماهه تجارت نوبت زدم تازه میگه خبری نیست میگم دست کیه بانک میگه ما نمی‌دونیم از بالا باید خبر بیاد با دروغ گفتم میخواد سر مردم مشغول کنن

  • ناشناس

    از اسفند توی صف وام فرزندآوری بانک صادرات هستم، هنوز میگن بخش نامه اش نیومده! فقط شعارهای توخالی، پررویی و وقاحت اینها حدی نداره…

  • محمد

    منم ۴ ماهه منتظر اس ام اس بانک توسعه تعاون هستم.هنوز نیومده.
    هرچی هم مراجعه میکنم.مشکل از کجاس.
    کسی جوابگو نیس.میگن منتظرباید باشی هرموقع اس اومد
    دوستامون خوب گفت کاش به اندازه حجاب به اینجور مشکلات مردم هم می رسیدند.

  • علی

    سلام
    بانک های غیر خصوصی هم مردم رو اذیت میکنند و چندین ماه طول می‌کشه، تازه وقتی هم که تعیین شعبه میشه ولی سخت گیری و درخواست های عجیب و غریب از خودشون در میارن وقتی هم بهشون بگید بانک مرکزی و رئیس جمهور این نگفته ، میگن ما هیچ کس قبول نداریم فقط شرایط خودمون میگیم … بازرسی ها همشون باهاشون هست و اصلا پیگیر مشکلات مردم نیستند.