کد مطلب: ۷۹۶۸۶۵

وام مسکن جوانان ۴ میلیاردی شد

وام مسکن جوانان 4 میلیاردی شد

مبلغ وام مسکن جوانان به 4 میلیارد تومان رسید. اما شرایط دریافت وام مسکن جوانان چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرپرست بانک مسکن شرایط پرداخت تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای افتتاح‌کنندگان در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

آنگونه که علی عسکری عنوان کرده وام مسکن جوانان در تهران به چهار میلیارد تومان رسیده است. اما این رقمی است که افراد پس از 15 سال می‌توانند دریافت کنند. یعنی در سال 1417!

مبلغ وام مسکن جوانان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر سه میلیارد و 400 میلیون تومان و در سایر مناطق دو میلیارد و 800 میلیارد تومان است.

اما تجربه وام مسکن جوانان در سال‌های گذشته نشان داد که این وام به مرور زمان قدرت خرید خود را از دست می‌دهد و افراد نمی‌توانند با این مبلغ خانه بخرند. برای همین است که سپرده‌گذاران می‌توانند پیش از 15 سال هم این وام را دریافت کنند. اما رقم این وام قبل از اتمام دوره 15 ساله کمتر خواهد بود.

علی عسکری اعلام کرده که سقف تسهیلات اعطایی برای افتتاح‌کنندگان سال 1402 و در مناطق مختلف کشور و متناسب با مبلغ واریزی با تغییراتی همراه شده است که این مبلغ در سال پنجم در شهر تهران یک میلیارد و 600 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، یک میلیارد و 400 میلیون تومان و در سایر مناطق یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

شرایط دریافت وام مسکن جوانان

به گفته سرپرست بانک مسکن حداقل مبلغ برای افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان در تمام مناطق جغرافیایی کشور 800 هزار تومان است و در صورتی که سپرده‌گذاران بخواهند از سقف تسهیلات بهره‌مند شوند باید براساس دستورالعمل‌های موجود مبالغ بیشتری واریز کنند.

پیش از این و در سال 1401 با موافقت بانک مرکزی حداقل مبلغ سپرده‌گذاری برای وام مسکن جوانان از 200 به 400 هزار تومان و سقف تسهیلات حساب مذکور از 1 میلیارد تومان، 850 و 700 میلیون تومان تعیین‌شده برای سال 1400 به مبالغ 2، 1.7 و 1.4 میلیارد تومان در سال 1401 به‌ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری، برای حساب‌های افتتاحی سال 1401 افزایش یافت.

وام مسکن جوانان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همه افراد زیر 18 سال می‌توانند وام مسکن جوانان را ثبت نام کنند و پس از رسیدن به سن 18 سالگی می‌توانند برای خرید خانه با کمک این وام اقدام کنند. مبلغ وام مسکن جوانان بر اساس تعداد سال‌های واریز و مبلغی است که خانوارها برای فرزندان خود واریز می‌کنند.

اما نکته مهمی که درباره وام مسکن جوانان وجود دارد این است که آیا با توجه به تورم موجود در اقتصاد ایران، می‌توان برای 15 سال آینده به این وام برای خانه‌دار شدن امیدوار بود؟

تجربه سال‌های گذشته نشان داده که قیمت مسکن در ایران رشد نجومی دارد و با وام مسکن سال‌های گذشته نمی‌توان خانه خرید. حتی در شرایط کنونی هم تنها می‌توان با چهار میلیارد تومان یک واحد 70 متری در تهران خرید. چراکه بر اساس آخرین آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، متوسط قیمت مسکن در تهران به متری 55 میلیون تومان رسیده است و سوالی که وجود دارد این است که در 15 سال آتی با این مبلغ چه خانه‌ای می‌توان خرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.