کد مطلب: ۱۳۰۸۴۸

وام مسکن ۱۰۰ میلیون تومان شد

وام مسکن ۱۰۰ میلیون تومان شد

شورای پول و اعتبار در راستای کمک به رونق تولید و اشتغال در جامعه و به منظور تقویت تامین مالی بخش مسکن و افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها با افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده به زوجین موافقت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و سی و یکمین جلسه خود در ۱۲ اردیبهشت ماه موارد زیر را تصويب کرد:

۱- افزايش سقف تسهيلات بدون سپرده جعاله مسکن به ۲۰۰ ميليون ريال برای يک پلاک ثبتی توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن.

۲- موافقت با اعطای تسهيلات خريد مسکن بدون سپرده به زوجين توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن، تا سقف مبالغ زیر بر روی يک پلاک ثبتی، مشروط به رعايت تعادل منابع و مصارف بانک.

  • شهر تهران معادل ۱۰۰۰ ميليون ريال (هر يک از زوجين حداکثر ۵۰۰ ميليون ريال)
  • مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۸۰۰ ميليون ريال (هر يک از زوجين حداکثر ۴۰۰ ميليون ريال)
  • ساير مناطق شهری معادل ۶۰۰ ميليون ريال (هر يک از زوجين حداکثر ۳۰۰ ميليون ريال).

به اين ترتيب با افزايش سقف تسهيلات بدون سپرده قابل اعطا به زوجين زمينه افزايش قدرت خريد مسکن برای زوجين فراهم می‌شود.

۳- بانک مسکن مجاز است، به تسهيلات‌گيرندگان مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (علاوه بر سقف‌های مصوب از محل اوراق مذکور)، در حالت انفرادی تا سقف ۱۰۰ ميليون ريال و برای زوجین تا سقف ۲۰۰ ميليون ريال تسهيلات خريد مسکن بدون سپرده پرداخت کند.

به اين ترتيب بانک مسکن می‌تواند به استفاده‌کنندگان تسهيلات از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهيلات فعلي، مبلغ ۱۰۰ ميليون ريال برای خريد مسکن انفرادی و مبلغ ۲۰۰ ميليون ريال برای خريد مسکن توسط زوجين پرداخت کند.

۴- در خصوص بانک مسکن با تجميع تسهيلات فروش اقساطی مسکن از محل حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن با تسهيلات مسکن بدون سپرده، حداکثر معادل سقف تسهيلات خريد مسکن بدون سپرده بر روی يک واحد مسکوني، موافقت می‌شود.

بر اين اساس به منظور مساعدت به دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن که تا کنون از تسهيلات استفاده نکرده‌اند، این امکان برای آنها فراهم می‌شود تا ضمن استفاده از امتياز تسهيلات حساب خود، مابه‌التفاوت تا سقف ۶۰۰ ميليون ريال از محل تسهيلات بدون سپرده دريافت کنند.

۵- با تجميع امتياز تسهيلات براي زوجين دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان بانک مسکن، منوط به رعايت سقف اعطای تسهيلات متناسب با هر حساب (بر اساس امتياز حاصله زوجين) جهت اعطای تسهيلات مسکن برای يک پلاک ثبتی موافقت شد.

بر اين اساس زوجين دارنده حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند طبق امتياز حساب خود و رعايت حداکثر سقف تسهيلات متعلقه به آن حساب، مشترکا برای خريد يک واحد مسکونی اقدام کنند.

به عنوان مثال زوج و زوجه دارای امتیاز تسهیلات انفرادی هر کدام ۴۰۰ میلیون ریال می‌توانند به صورت مشترک ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات خرید بر روی یک واحد مسکونی دریافت کنند.

۶- با توجه به رسالت بانک توسعه تعاون در اعطای تسهيلات به تعاونی‌ها و همچنين در جهت ايجاد تحرک در بخش مسکن، با درخواست آن بانک جهت اعطای تسهيلات ساخت و خريد مسکن به تعاونی‌های مسکن، با رعايت ساير ضوابط و مقررات بانکي، موافقت به عمل آمد. بر اين اساس مصوبه مورخ ۱۳۹۴.۲.۲۹ شورای پول و اعتبار بابت امکان اعطای تسهيلات خريد مسکن تا سقف تسهیلات در شهر تهران معادل ۶۰۰ ميليون ريال، مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۵۰۰ ميليون ريال، ساير مناطق شهری معادل ۴۰۰ ميليون ريال قابل اقدام است. همچنین امکان اعطای تسهيلات ساخت تا ۸۰ درصد هزينه ساخت مسکن به بانک توسعه تعاون نیز تسری مي‌يابد. به این ترتیب، بانک توسعه تعاون نیز می‌تواند نسبت به اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن به تعاونی‌های مسکن اقدام کند.

لازم به توضیح است که افزایش سقف‌ فردی تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار (به جز برای حساب‌های تعهدی بانک مسکن) با رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌های عامل قابل اقدام است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.