کد مطلب: ۵۵۲۰۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام ۷۰ میلیون تومانی اجاره مسکن/ کدام بانک‌ها وام ودیعه می‌دهند؟

وام ۷۰ میلیون تومانی اجاره مسکن/ کدام بانک‌ها وام ودیعه می‌دهند؟

به دستور ستاد مقابله با کرونا وام ودیعه مسکن در پایتخت تا ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته، اما ظاهرا شبکه بانکی هنوز دستوری در این‌باره دریافت نکرده و دبیر کانون بانک‌های خصوصی هم اعلام می‌کند که در شرایط فعلی اغلب بانک‌ها توان پرداخت این مبلغ را ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته، در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتی درباره اجاره‌نشین‌ها گرفته شد و محمد اسلامی، وزیر راه شهرسازی هم از افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن خبر داد و تاکید کرد: مستأجرانی که نتوانستند وام ودیعه مسکن دریافت کنند، تا پایان شهریور فرصت دارند در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کنند.

او گفت: تسهیلات ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به رقم ۷۰ میلیون تومان برای تهران، ۴۰ میلیون تومان برای سایر کلان‌شهرها و ۲۵ میلیون تومان برای شهرهای کوچکتر رسیده است و افراد می‌توانند از طریق ثبت نام این وام را دریافت کنند.

تا پیش از این مبلغ وام ودیعه در پایتخت ۵۰ میلیون‌ تومان، در سایر کلان‌شهرها ۳۰ میلیون تومان و درشهرستان‌ها ۱۵ میلیون تومان بود که ۱۵ بانک، مسئول پرداخت آن بودند.

با این حساب مبلغ وام ودیعه هم مثل وام ازدواج امسال افزایش یافته است. آن هم در حالی که پیش از این بانک‌ها درباره افزایش مبلغ وام ازدواج ابراز نگرانی کرده بودند و بعضا صراحتا اعلام کردند که به رغم افزایش مبلغ وام ازدواج، توان بانک‌ها در وام‌دهی تغییری نکرده و افزایش مبلغ تسهیلات ازدواج، فقط صف دریافت را طولانی‌تر و مردم را گرفتار می‎کند.

اما آیا حالا درباره وام ودیعه هم قرار است این ماجرا تکرار شود؟

چیزی ابلاغ نشده

علیرضا قیطاسی، دبیرشورای بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی، در پاسخ به این سوال که درباره افزایش مبلغ وام ودیعه، تا امروز چیزی به شبکه بانکی ابلاغ شده یا نه؟ می‌گوید: این مصوبه ابتدا باید به بانک‌‌مرکزی ابلاغ شود و سپس بانک‌مرکزی آن را به شبکه بانکی ابلاغ کند که هنوز این اتفاقات نیفتاده است.

او همچنین در واکنش به میزان آمادگی بانک‌ها برای افزایش وام ودیعه می‌گوید: وقتی تصمیمی برای افزایش نرخ تسهیلات ودیعه مسکن گرفته می‌شود حتما منابع آن هم در نظر گرفته شده و البته سهمیه بانک‌های مختلف هم با هم متفاوت است.

قیطاسی ادامه می‌دهد: تا پیش از این دو بانک دولتی، سه بانک نیمه‌دولتی و ۱۰ بانک خصوصی بانک عامل برای پرداخت این وام بودند و حالا ممکن است شرایط تغییر کرده باشد.

دبیرشورای بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی همچنین توضیح می‌دهد: مصوبه هنوز ابلاغ نشده و جزئیاتی از دستورالعمل این تصمیم در دست نداریم؛ ممکن است شرایط وام از جمله زمان بازپرداخت، نرخ و… تغییر کرده باشد، شاید هم وام با همان شرایط قبلی پرداخت شود. فعلا باید منتظر ماند تا دستورالعمل ابلاغ شود.

اغلب بانک‌ها توان پرداخت ندارند

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی، اما در پاسخ به این سوال که بانک‌ها توان پرداخت وام ودیعه با مبلغ بیشتر را دارند یا خیر؟ صراحتا می‌گوید: اغلب بانک‌ها توان پرداخت وام با این مبلغ را ندارند. ضمنا از طرفی ابلاغیه‌های مختلفی برای وام‌‌های مختلف از قرض‌الحسنه گرفته تا سایر انواع برای پرداخت به شبکه بانکی رسیده و از طرف دیگر بانک مرکزی بخشنامه داده که بانک‌ها نمی‌توانند مانده تسهیلاتشان را نسبت به سال گذشته بیش از دو درصد افزایش دهند.

او می‌افزاید: چطور ما باید بتوانیم بخشنامه بانک‌مرکزی را اجرا کنیم وقتی همین الان چندین میلیون تومان وام مسکن ملی باید بدهیم؟ دائما به ما دستور پرداخت وام ابلاغ می‌شود ولی بانک مرکزی ما را محدود به درصد افزایش مانده تسهیلات کرده است. بنابراین از توان بانک‌ها خارج است که از بخشنامه بانک‌مرکزی عدول کنند.

جمشیدی با تایید گفته قیطاسی مبنی بر این که هیچ مصوبه یا دستورالعمل رسمی هنوز در اختیار شبکه بانکی قرار نگرفته، تاکید می‌کند که بانک‌ها تنها در شرایطی می‌توانند توان پرداخت پیدا کنند که مطالبات معوقشان را وصول کنند تا از محل وصولی‌ها وام دهند اما این کار هم سخت است و در نهایت رقم قابل توجهی برای بانک‌ها نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم را چی حساب میکنید

  • ناشناس

    خداوکیلی مردم را پی نخود سیاه میفرستید

  • سیدموسی نظریان

    چرا بانک ملی مرکزی کوهدشت مدارک معرفی به بانک که ازطریق درگاه اینترنتی وقانونی تکمیل شده را تحویل نمی گیرد.اوناراکی وباچه قیمتی راضی بکنه کلاوام بافاکتورخریدکالامیدن که واجبترازحل مشکل مااجاره نشینهانیست

  • نجوا

    چرا بانک صادرات وام مسکن نمیده

  • ناشناس

    باسلام آخه شما خجالت نمی‌کشید برای بیست میلیون وام سه ضامن می گیرید بعد اون ور نگه میکنید سه هزار میلیارد می ذدند باعث تاسف

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه کسی رو که این مردم بدبخت رو داره بازی میده از خدا بترسید ، خدا نشناس ها .
    والا به قران شما نه خدا میشناسید نه ازش ترس دارید شما فقط به فکر خودتون هستید خجالت بکشید

  • ناشناس

    یعنی چی ابلاغ نشده مردم سرکار میزارید .پ چرا اعلام میکنید

  • ناشناس

    من الان دوسال ثبت نام میکنم وکلی پول بنگاه وکدرهگیری واینچیزا دادم هردوسال ازم مدرک شغلی میخان میگن باید جواز کسب داشته باشی من ازکجاجواز کسب بیارم، چرا فکری به حال ما نمیکنید، مردم گناه دارن هزارو یک مشکل دارن با این اجارهای بالا

  • ناشناس

    اگه واقعا همچین وامی هست چرا بانک ها اذیت میکنند میگن سایت بستس به بانک دیگه مراجعه کنید سیستم هم طوری نیست که بشه تغییر بانک داد ماباید چیکار کنیم تکلیف چیه چرا رسیدگی نمیکنند

  • ناشناس

    این کارتون درست نیس من رفتم بانک اقتصاد نوین همه کاراش تی ۴هاروز کردم کلی دوندگی برا ضامن گواهی کسر حقوق رفتم بانک میگه پر شده هرآنکه دیگه میرم همینو میگه تازه اگه باز هم باشه باز باید از اول همه راه برم هزینه اینارو کی میده