کد مطلب: ۶۳۷۴۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام ۵۰۰ میلیونی به کدام کسب‌وکارها می‌رسد؟

وام ۵۰۰ میلیونی به کدام کسب‌وکارها می‌رسد؟

سقف وام کسب‌و‌کارهای کوچک به ۵۰۰ میلیون تومان رسید. رئیس مجمع فعالان اقتصادی می‌گوید: با شرایط تورمی کشور این میزان وام برای راه‌اندازی کسب‌وکارها اندک است و عموما صرف تولید نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که سقف تسهیلات قرص‌الحسنه (مهر ایران و رسالت) ضروری برای کسب‌و‌کارهای خرد به ۵۰۰ میلیون تومان رسید.

مدت باز پرداخت این تسهیلات هفت‌ساله خواهد بود. با این حال برخی فعالان تولیدی می‌گویند این سقف وام برای کسب‌و‌کارهای کوچک قابل توجه نیست.

در همین مورد رئیس مجمع فعالان اقتصادی ایران با اشاره به وضعیت بنگاه‌های تولیدی گفت: بانک مرکزی باید بابت اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی تسهیلات آسان‌تری در نظر بگیرد. این بنگاه‌های تولیدی به دلیل اینکه نوپا هستند، احتمالا ضامن ندارند. از این‌ رو سخت‌گیری‌ها و بروکراسی‌های اداری باید کاهش پیدا کند.

محمدرضا حسینا به تجارت‌نیوز توضیح داد: در سه سال اخیر نرخ ارز حدود شش برابر شد و از طرفی کشور تورم‌زده است. بنابراین مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رقم چشم‌گیر و درخوری نیست. هر چند بخش‌خصوصی با این مبلغ می‌تواند برای دو نفر اشتغال‌زایی کند اما غالبا این نوع تسهیلات اندک صرف تولید نمی‌شوند.

تسهیلات تولید در بخش‌های غیرمولد

او معتقد است که تسهیلات بانکی اندک عموما در بخش‌های غیرمولد سرمایه‌گذاری می‌شود که بانک مرکزی باید نظارت خود را در این حوزه افزایش دهد. چراکه عدم نظارت به تسهیلات بانکی در نهایت باعث پول‌پاشی و افزایش تورم می‌شود.

وام تولید باید ۲ میلیارد شود

حسینا با اشاره به راه‌اندازی کسب‌و‌کارها تشریح کرد: دولت برای افزایش اشتغال‌زایی حداقل سقف وام را باید به ۱.۵ تا دو میلیارد تومان برساند. در غیر این صورت وام‌های اندک کارایی ندارند و در نهایت باعث افزایش تورم بازارهای غیرمولد می‌شوند.

او بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد دولت برای ایجاد یک شغل ثابت در کشور باید حدود یک میلیارد تومان هزینه کند. البته برای تسهیلات یک میلیارد تومانی هم بحث‌هایی مبنی بر افزایش بروکراسی ادارای و سخت‌گیری‌ها مطرح می‌شود که این مساله فرار سرمایه را به دنبال دارد.

برای مطالعه بیشتر خبر وام فوری بانک‌ها را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.