کد مطلب: ۵۷۶۴۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرعت واکسن گروه‌های شغلی از واکسن سنی پیشی گرفت!

سرعت واکسن گروه‌های شغلی از واکسن سنی پیشی گرفت!

در حال حاضر متولدین ۱۳۵۰ امکان دریافت واکسن را دارند. اما در کنار آن هر هفته یک گروه شغلی به لیست مشمولان واکسن اضافه می‌شود. حالا قطار واکسیناسیون گروهی بعد از کارکنان صداوسیما، خبرنگاران و… به ایستگاه هنرمندان رسیده! اما سوال اینجاست که آیا باید منتظر باشیم که گروه‌های بیشتری به این لیست اضافه شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، واکسیناسیون گروهی به هنرمندان رسید. از روز یکشنبه سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون برای هنرمندان بالای ۴۰ سال فعال شد و آنها می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه واکسینه شوند.

به عبارتی با بیشتر شدن این دسته‌بندی‌ها، از سرعت واکسیناسیون سنی کمتر می‌شود. اما به جز هنرمندان کدام گروه‌های شغلی و خارج از واکسیناسیون سنی، واکسن دریافت کردند؟

کارکنان صدا و سیما تا ستادهای انتخاباتی

واکسیناسیون عمومی از فروردین ماه با بیماران خاص شروع شد. بعد از آن نوبت به سالمندان رسید. اما با آغاز واکسیناسیون سالمندان کم کم برخی گروه‌ها نیز واکسینه شدند. از جمله سه هزار نفر از کارکنان صدا و سیما.

در آن زمان هنوز بسیاری از سالمندان ساعت‌ها در صف‌های شلوغ می‌ماندند تا نوبت واکسن آنها شود. ضمن اینکه در همان زمان پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان داد کارکنان صدا و سیما زودتر از پنج هزار بیمار نادر واکسینه شدند.

طولی نکشید که اعضای ستادهای انتخاباتی هم به جمع واکسیناسیون گروهی اضافه شدند. در همان حال بسیاری از سالمندان، بیماران خاص، دیابتی و همچنان بیماران نادر واکسینه نشده بودند.

ماجرا اما به اینجا ختم نشد. ۹ مردادماه نیز واکسیناسیون ۳۲ هزار خبرنگار آغاز شد. در کنار آن طلاب نیز به لیست واکسیناسیون اضافه شدند. گفتنی است در همان زمان بعد از پیگیری‌های تجارت‌نیوز مشخص شد که پنج هزار بیماران نادر واکسینه نشده بودند.

حالا ادراکی، رئیس بنیاد بیماری‌های نادر به تجارت‌نیوز می‌گوید «بالاخره بیماران نادر واکسینه شدند. واکسنی هم که به آنها تزریق شد، سینوفارم بوده.» البته ناگفته نماند واکسینه بیماران نادر بعد از همه گروه‌هایی که در بالا ذکر شد، انجام شد!

بعد از آن نمکی، وزیر بهداشت سابق، لیستی از اولویت‌های جدید در مردادماه اعلام کرد که بر اساس آن اساتید دانشگاه هم باید واکسینه می‌شدند. برخی بر این باور بودند که دانشگاه‌ها حضوری می‌شود و این یک اقدام ضروری است. اما در کمتر از یک ماه رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، از تداوم آموزش‌های مجازی با آغاز مهر سال جاری، برای همه مقاطع تحصیلی خبر داد.

از اهالی بازار سرمایه تا ۵۵ هزار پرسنل ایران خودرو

هفته گذشته نیز اهالی بازار سرمایه به این لیست اضافه شدند. در این مورد هم مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز واکسیناسیون اهالی بازار سرمایه خبر داد.

در کنار همه اینها واکسیناسیون کارکنان ایران خودرو نیز انجام شد. البته رئیس ستاد مقابله با کرونای گروه صنعتی ایران خودرو گفته بود: «علاوه بر ۵۵ هزار پرسنل ایران خودرو، تلاش بر این است که واکسینه کردن خانواده آنان نیز در دستور کار قرار گیرد که پس از اتمام طرح این مهم پیگیری می‌شود.»

حالا قطار واکسیناسیون گروهی، به ایستگاه هنرمندان رسیده است. حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا قرار است در آینده همچنان این دسته‌بندی برای واکسیناسیون ادامه داشته باشد؟ به عبارتی از سرعت واکسیناسیون گروه‌های سنی کاسته و به سرعت واکسیناسیون گروهی اضافه شود؟

در حال حاضر متولدین ۱۳۵۰ و قبل از آن امکان ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت را برای دریافت واکسن دارند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۸ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۶۱۶ نفر دز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند.

در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از واکسیناسیون گروهی انتقاد کرده‌اند و آن را رانت واکسن خوانده‌اند. برخی هم می‌گویند مهم نیست کدام مشاغل، همین که واکسیناسیون انجام شود، به قطع زنجیره کرونا کمک می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کل دنیا واکسن زدند من هنوز منتظرم تا نوبت واکسنم برسه برم کارهای درمانیمو انجام بدم. الانم که واکسن ها داره بین خودشون تقسیم میشه هر بار یه گروه جدید خارج از رده سنی

  • ناشناس

    فقط شرکت اسنپ و تپسی نتونستن کاری انجام بدن

  • پرتوبیرق

    از اول هم اگر بجای تقلید از روش واکسیناسیون دنیا که می دانستند در بازه زمانی کوتاه کل جمعیت هدف واکسینه خواهد شد در کشور از مشاغل پرخطر شروع به واکسیناسیون می کردند الآن آمار کشتار شهروندان کمتر از شرایط فعلی بود .

  • سروش

    فساد کل کشور را گرفته !
    سربازان واکسن نزدند با اینکه عده ای از آنها حتی در مناطق درگیر خدمت میکنند آن وقت پرسنل ایرانخودرو براحتی واکسن زدند و جالبتر از آن کارمندان صداوسیما هستند که حاضر به رعایت نکات بهداشتی نیستند و واکسن را در اولویت میزنند!
    سن مهم هست اما باید اول تاکسی ها و بخش هایی که در ارتباط زیاد با مردم هستند واکسن میزدند صدا و سیما هم خبرنگارانش مهم بود واکسن بزنند چون با انواع مردم در ارتباط بودند ولی کارکنان صدا وسیما هیچ توجیهی ندارد!
    من کارم ایجاب میکنه در مسافرت باشم ولی متاسفانه واکسن نزدم خیلی ها هم مثل من هستند در بخش خصوصی چون کار میکنند و رانت ندارند اینطور در معرض خطر هستند!

  • ناشناس

    خدا خیرتون بده که به این موضوع مهم اشاره کردید. هر صنفی که گردنش کلفته با لابی کردن خودش رو واکسینه می کنه و وزارت بهداشت هم شاید با منافعی یا برای خود شیرینی قبول می کنه ؛ فقط مردم معمولی و کارمند و کارگران غیر دولتی که اتفاقا کمترین حقوق و مزایا و کمترین امنیت شغلی را دارند می مانند تو صف. تف به این وزارت بهداشت

  • ناشناس

    باید به ترتیب سن واکسن بزنن بیان پایین. الان برخی 25 ساله ها واکسن زدن من 45 ساله هنوز موندم. بیشترمرگ و میرهم در طبقه ی ماهاست. اگر میخواستم تا حالا با لابی و پارتی بزنم راحت زده بودم.

  • درفشه

    مدیریت در کشور ما فاجعه باره ، علاوه بر این گروه ها بسیاری با تقلب واکسن میزنند بدون هیچ عذاب وجدانی ولی ما دهه ۵۰ ها ۱ ماه و نیمه منتظریم !!!

  • رضا

    رعایت نظم در انجام گروه سنی واکسیناسیون داره بهم ریختگی ایجاد میکنه، بایستی تیم های اجرای آرایش جدیدی بگیرند ،

  • ناشناس

    به نظر من این عین بی عدالتیه. اگه واکسیناسیون سنی انجام میشد، تو تمام گروههای شغلی افراد واجد اولویت واکسینه میشدند. اما الان اولویت شهروندی حاکم شده و جون بعضی ها از جون بعضی های دیگه عزیزتر شده. دیگه نهایتا معلمها و اساتید دانشگاهها و دانشجوها تو کتم میرفت که خارج نوبت واکسینه بشن. آخه هنرمندی که مدام کشور رو به هم میریزه در اعتراض به این که کار نداره و همه اش تو خونه است، چرا باید در اولویت واکسیناسیون باشه؟

  • SOGI

    من 35 سال سن دارم و در تهران زندگی میکنم و در شرکت خصوصی شاغل هستم در دوران کرونا به شدت دچار افسردگی شدم حدود 20 کیلو وزن کم کردم و انقدر مواد شوینده و الکل استفاده کردم که دچار مشکلات پوستی شدم و تنها چیزی که متوجه شدم اینه که در کشور من سلامت من هیچ اهمیتی ندارد چون در هیچ اولویتی قرار ندارم من تا این لحظه هنوز در انتظار تزریق دوز اول واکسن هستم نمیدانم تا کی باید چشم به سایت وزارت بهداشت بیاندازم تا شاید نوبت به من و امثال من برسد واقعا تاسف میخورم به حال خودم