کد مطلب: ۴۷۴۹۱۶

واکسن روسی کرونا پاییز به ایران می‌رسد

واکسن روسی کرونا پاییز به ایران می‌رسد

یکی از روزنامه‌های صبح کشور مدعی شده پس از 42 روز هنوز هیچ عارضه جانبی در دریافت‌کننده‌های واکسن روسی کرونا دیده نشده و پاییز به ایران می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساخت واکسن کرونا در کشورهای مختلف به مراحل پایانی نزدیک شده و از گوشه‌و‌کنار خبرهایی به گوش می‌رسد که نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آمده است.

همزمان با شروع واکسیناسیون کووید 19 در مسکو، گزارش امیدوارکننده‌ای از عملکرد واکسن ساخت روسیه در نشریه معتبر پزشکی لنست منتشر شده و حالا خیلی از تردیدهای قبلی درباره مؤثر بودن واکسن ساخت روسیه کنار رفته است. از طرفی از آمریکا هم دو روز پیش خبر رسید که توزیع واکسن در این کشور از 11 آبان آغاز می‌شود.

دانشگاه آکسفورد هم اعلام کرده از آبان یا آذر امسال واکسنش را عرضه می‌کند. در کشورهای دیگر از جمله چین، آلمان و هند هم پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما این فرضیه بین عموم مردم وجود دارد که بین این کشورها به دلیل مسائل سیاسی احتمال اینکه واکسن روسیه به دستمان برسد بیشتر است.

نشانه‌هایی هم برای این فرضیه خوشبینانه سراغ داریم که شاید در امسال واکسن در ایران توزیع یا حتی تولید شود و عید نوروز 1400 از کابوس کرونا خلاص شویم.

اول ببینیم چه اتفاق جدیدی افتاده که حتی رسانه‌های غربی که پیش‌تر نگاه بدبینانه‌ای نسبت به واکسن کرونا داشتند حالا به آن امیدوار شدند؟ این هفته مقاله‌ای در نشریه معتبر پزشکی لنست انگلیس منتشر به چاپ رسیده که در خبرگزاری‌هایی مثل سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی هم انعکاس پیدا کرده است. در این مقاله توضیح داده شده که روی هر 76 دریافت‌کننده این واکسن پس از 42 روز هنوز هیچ عارضه جانبی دیده نشده و بعد از 21 روز آنتی بادی در تمام داوطلبان به‌وجود آمده است.

نتایج ثانویه این آزمایش بالینی هم نشان می‌دهد که پس از 28 روز از تزریق واکسن سلول‌های تی در بدن به وجود آمده است. مابقی اطلاعات منتشر شده در این مقاله بشتر اصطلاحات علمی و تخصصی است که در نقل آنها در اینجا شاید جذابیتی نداشته باشد.

تا اینجا این نکته را داشته باشید که واکسن اسپوتنیک5 نتایج امیدوارکننده‌ای داشته و همانطور که پیش‌تر وعده داده شده بود تزریق این واکسن در سطح گسترده هم در مسکو آغاز شده است. گفته شده در مرحله اول معلم‌ها و بازنشسته‌ها می‌توانند به صورت داوطلبانه این واکسن را تزریق کنند. دیروز وزیر دفاع روسیه و شهردار مسکو هم اعلام کردند که این واکسن به آنها تزریق شده است.

چرا امیدواریم که واکسن کرونا در زمستان امسال به دست ما برسد؟

دیروز مصاحبه‌ای منتشر شد از دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا که از احتمال توزیع واکسن کرونا از اوایل سال آینده میلادی خبر می‌داد. اویل سال آینده میلادی هم یعنی ابتدای زمستان امسال.

او توضیح داده که ممکن است در زمستان واکسن کرونا وارد بازار بعضی از کشورها شود. البته ناگفته نماند که سازمان بهداشت جهانی دو روز پیش زمان دسترسی عمومی به واکس کرونا را اواسط سال آینده میلادی تخمین زده بود. یعنی بر این اساس توزیع واکسن کرونا می‌رود برای بعد از عید سال 1400.

یک نکته را اما باید مورد توجه قرار داد که سازمان بهداشت جهانی ملاحظاتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و وقتی از دسترسی عمومی حرف می‌زند منظور رساندن واکس به همه کشورهاست وگرنه این را می‌دانیم که چند روز پیش 76 کشور ثروتمند جهانی متعهد شدند که در خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا در تمام کشورهای جهان مشارکت کنند.

از طرفی در ایران هم هفته پیش رئیس جمهور دستور داد که به سرعت برای خرید واکسن کرونا اقدام شود. ضمن اینکه کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه هم دو روز پیش با مقامات روسیه برای تولید مشترک واکسن کرونا وارد مذاکره شد.

چند روز پیش وزیر بهداشت روسیه هم گفته بود که فعلا امکان فروش واکسن به کشورهای دیگر را نداریم اما تکنولوژی آن را صادر می‌کنیم. خلاصه برآیند همه این خبرها این است که فعلا می‌توانیم امیدوار باشیم که تا قبل از پایان امسال واکسن کرونا در ایران هم در دسترس خواهد بود.

منبع: روزنامه هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    منم حاضرم بزنم اما ازكجا ميفهمن ماندگاريش چقدره وقتي تازه فاز ٣شروع شده

  • کوروش

    تمام کسانی که واکسن زدن کاملا ایمن شدن دوست بنده در روسیه تحصیل میکنه و شاهد روند پشرفته تولید واکسن تو ازمایشگاه بودن خواهشن وارد کشور کنید حتا دختر پوتین هم میگن واکسن زدن وارد بازی انگلیس امریکا نشین اونا میخان واکسنو خودشون بفروشن فکر جون ادما نیستن خواهشن وارد کنید مردم ندارن هزینهای درمان بدن به خدا هم هزینه جونی هم هزینه مالی داره رو دوش مردم سنگینی میکنه برید فاکتورای بیمرستانارو نگاه کنید به خدا میلیونی دارن پول میگیرن از مردم
    مردم برید نگاه کنید خبرگزاریارو برای درمان چه هزینه سنگینی باید بکنید برای از دست ندادن عزیزتون به خدا کمر میشکونه تو این گرونی هزینه درمان کورنا الان شده خودش یه بلا و عذاب بیشتر کسایم که بستری میشن رعایت کردن اما بازم یکی بوده که ماسک نزده اینا مبتلا شدن
    خواهشن واکسنو وارد کنید

  • ناشناس

    درباره این خبر نظری دارید؟ بنویسید…انشاالله این ویروس بزودی تمام بشه از دنیا ما هم بدون ماسک به مدرسه برویم مثل قبل کرونا

  • ناشناس

    ان شاالله به امید خدا هر چه زودتر این واکسن وارد ایران بشه ما هم از این کابوس کرونا بیرون بیاییم اینقدر با استرس زندگی نکنیم از اولش هم توکلمون به خدا بوده.

    • ناشناس

      این که پولشونو واسه مردم هزینه نمیکنن .پول نفت خودمونو نمیدن واکسن برامون .وگرنه واکسن تولید شده میتونن بخرن فقط میگن مردم زندونی بشن همه افسردگی بگیرن که از کرونا بدتر

  • ناشناس

    احتمالا شمال کشور رو میگیرن به جاش واکسن میدن خزر که هیچ خلیج فارس هم خلیج روس میشه

  • ناشناس

    با سلام. به خدا وقتی ادم اینطور تلاش های خالصانه رو در مقابل کارهای شعار معابانه خودمون میبینه خجالت میکشه از ایرانی بودن خودش. امیدوارم وزیر بهداشت حواسش به تمام جمیع رفتارهای داخلی باشه. خوشبختانه خودشان ایمنولوژیست هست و امیدوارم بیش از پیش به نکات خاص از جمله نوع ماده موثر و نحوه تهیه اون داشته باشند.

  • فاطمه

    لطفا لطفا زودتر واکسن رو از روسیه خریداری کنید واقعا دیگه خسته شدیم، من استرس ضرر داره برام ولی تو این یک سال کلا استرس داشتم ک چی؟ ک اینکه ابجیم ک بیماریه زمینه ای داره یه وقت کرونا نگیره…
    من خدم خیلیارو دیدم ک خیلی خوب رعایت میکنن ولی ب خاطر سهل انگاری و تنبلی دیگران ک ماسک نمیزنن یا دستاشونو مرتب ضدعفونی نمیکنن کرونا گرفتن
    واقعا گناهه این ادما چیه که باید تاوان پس بدن، الان هرکس رو که میخوان بستری کنن میلیونی پول میگیرن!! “*

  • ناشناس

    باسلام .من راضی ام همین الان واکسن کرونای روسیه رو بزنم یعنی انقدر راضی ام اگه بلیط هواپیما باشه برای روسیه و روسیه برای ایرانیان واکسن کرونا رو تزریق کنه حاضرم همین امروز برم اونجا واکسن بزنم برگردم . مسئولین لطفا سریع تر واکسن و بخرید ما کلافه شدیم فقط زندگیمون شده استرس کرونا

    • ناشناس

      خدایی‌داری‌درست‌میگی…واقعاحرفت‌درسته….کل‌زندگی‌وکارمون‌شده‌استرس…من‌حاظرم‌قیمت‌واکسن‌۲۰میلیون‌هم‌باشه‌بخرم…بخداتواین‌چندماه‌اندازه‌۱۰۰میلیون‌ضررکردم‌واسترس‌زیاد….توروخدامسئولین‌کاری‌بکنید…مردم‌دیگه‌اعصابشون‌بهم‌ریخته‌…این‌همه‌بدبختی‌روتحمل‌کردیم‌شماهم‌کاری‌بکنیدبابا

  • ناشناس

    لطفا هر چه سریع تر کار واکسن و تموم کنین و به تولید انبوه برسونینش هممون خسته شدیم از دست این ویروس هزار چهره?

  • رضا محمدی

    شما واقعا چه فکری کردید راجب مردم ایران و پیش خودتون فکر کردید ما مردم ایران به واکسن کرونای کشور روسیه اعتماد میکنیم و تزریق میکنیم؛شما خودتونم میدونید که به واکسن روسیه هیچ اعتمادی نیست و ممکن هست که جان مردم به خطر بیفته ولی بازم دلتون نمیاد یزره سر کیسه رو شل کنید و واکسن امریکای شرکت فایزر و مدرنا رو بخرید؛خواهشا با یه واکسن خوب و مطمئن دل مردم رو به دست بیارید به خدا بهترین فرصت الانه که دل مردم سختی کشیده رو به دست بیارید