کد مطلب: ۷۵۱۳۶۲

ایران از رئیس جمهور کره جنوبی توضیح خواست/ آیا کره به دنبال اختلاف افکنی در منطقه است؟

ایران از رئیس جمهور کره جنوبی توضیح خواست/ آیا کره به دنبال اختلاف افکنی در منطقه است؟

سفارت ایران در سئول طی یک تماس تلفنی خواستار ارائه توضیح درباره اظهارات مداخله جویانه اخیر رییس جمهور این کشور شده است. یون سوک یئول در سفر امارات، ایران و امارات را دشمن یکدیگر خوانده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفارت ایران امروز از سفارت کره جنوبی درباره اظهار نظر رئیس جمهور این کشور درباره ایران خواستار توضیح شد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول امروز چهارشنبه اعلام کرد که با دولت کره‌جنوبی در مورد اظهارات اخیر یون سوک یئول رئیس جمهور این کشور که در آن ایران را «دشمن» امارات متحده عربی خوانده بود، تماس گرفته و خواستار توضیح شده است.

یون سوک یئول اخیرا و در سفر خود به امارات و دیدار با نظامیان کره‌جنوبی که در این کشور عربی مستقر هستند، درحالیکه لباس نظامی به تن داشت، اظهاراتی مداخله‌جویانه و بی‌اساس درباره روابط دو کشور همسایه و دوست «ایران و امارات متحده عربی» به زبان راند.

وی ضمن مقایسه روابط ایران و امارات به روابط کشورش با کره‌شمالی، تهران را «دشمن» این کشور عربی حاشیه خلیج فارس خواند.

سفارت ایران در سئول طی بیانیه‌ای که امروز در این خصوص صادر کرد، نوشت: تماس‌هایی بین سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول و وزارت امور خارجه کره‌جنوبی برقرار شده و این ارتباط‌های دیپلماتیک در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که خواستار توضیحات درباره این اظهارات مداخله‌جویانه است و منتظر است تا توضیحات وزارت امور خارجه کره‌جنوبی را دریافت کند.

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که اظهارات یون سوک یول «بی ارتباط» با روابط این کشور با ایران است.

این وزارتخانه خواستار عدم برداشت نادرست از حرف‌های رئیس جمهوری این کشور شد و ادعا کرد که یون سوک یول این اظهارات را صرفا برای تهییج و تشویق سربازان کره‌جنوبی مطرح کرده است!

«لی جائه میونگ» رهبر حزب دمکراتیک به عنوان اصلی‌ترین حزب مخالف در این کشور، حرف‌های یون سوک یول را به «فاجعه دیپلماتیک» تشبیه کرد و گفت: «حقیقتا باعث تاسف است که او(رئیس جمهوری کره جنوبی) نمی‌تواند ابتدایی‌ترین موضوع‌ها را تشخیص دهد. »

این رهبر جناح مخالف کره جنوبی با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری این کشور باید درک بهتری از ابتدایی ترین اصول دیپلماسی و امنیت داشته باشد، گفت: از طریق یک دیپلماسی ساده لوحانه و جانبدارانه براساس این عقیده که «دشمن یک دوست، دشمن من است»، نمی‌توان از مردم و منافع ملی محافظت کرد.

این شخصیت سیاسی کره جنوبی همچنین اظهار داشت که «این حرف های بسیار غلط و عاری از حقیقت»، امارات متحده عربی را نیز در شرایطی سخت قرار داد و باعث تحریک ایران شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.