کد مطلب: ۵۳۰۸۷۴

واکنش ایران به اخبار مذاکره با عربستان/ یک مقام عراقی تایید کرد

واکنش ایران به اخبار مذاکره با عربستان/ یک مقام عراقی تایید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده در خصوص گفت‌وگوی ایران و عربستان گفت: نقل‌ قول‌های متضادی در این خصوص منتشر شده، ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و ادامه خواهد یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان در بغداد اظهار داشت: ما هم این گزارش‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی منتشر شده را دیدیم. نقل قول‌های متضادی منتشر شده است. ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و این ادامه خواهد یافت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره نشست‌های جاری در وین نیز اظهار داشت: در مسیر درستی هستیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده ولی این گونه نیست که به مرحله نهایی رسیده باشیم. سعی کردیم متون خود را ارائه کنیم و از طرف مقابل خواستیم سریعا وارد مصادیق و متون مشترک بشود. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد ما بهتر می‌توانیم به نتیجه فکر کنیم. الان خیلی زود است به آن فکر کنیم. الان در مرحله‌ای هستیم که باید گفت‌وگوها در موضوعات سختی صورت بگیرد. عجله‌ای نداریم و آن چه مهم است در چارچوب فرمایشات رهبر معظم انقلاب و منافع مردم حرکت کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فهرست تحریم‌های تهیه شده در مذاکرات وین و این‌که آیا طرف‌های مقابل آن را پذیرفته‌اند نیز گفت: جزییات گفت‌وگوها در وین شاید به نوعی که فرمودید نباشد. در این‌جا نیستم که گفت‌وگوها را در فضای عمومی جلو ببریم. ایران در چارچوب کمیسیون مشترک برجام نظرات خود را به صورت قاطع در چارچوب سیاست‌های نظام بیان کرده است.

ادعای یک مقام عراقی در مورد مذاکرات ایران و عربستان

همچنین یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیری عراق مدعی صحت خبر برگزاری نشست میان مقامات امنیتی ایران و عربستان سعودی شد و گفت که این دیدار حدود ده روز پیش در منطقه سبز بغداد با میانجیگری دولت عراق صورت گرفت.

روزنامه «العربی الجدید» به نقل از «یک مقام مسئول عالی‌رتبه عراقی» نوشت که این مقام عراقی در گفت‌وگویی تلفنی، مدعی شد که گزارش‌های رسانه‌ای درباره نشست چند روز پیش میان مقامات مسئول سعودی و ایرانی «دقیق» است و این دیدار در داخل منطقه الخضراء بغداد و در سطح مسئولان امنیتی دو کشور با ابتکار دولت عراق صورت گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند گزارش مذاکرات تهران و ریاض را نیز بخوانید.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.