خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۱۸۵۱

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۳ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

واگذاری بنگاه‌های اقتصادی نظامی‌ از زبان وزیر

واگذاری بنگاه‌های اقتصادی نظامی‌ از زبان وزیر

وزیر دفاع با بیان اینکه 130 شرکت اقتصادی تعطیل شده است، می‌گوید: پروژه‌های آزادراه اصفهان – شیراز، قطار برقی تهران – مشهد و کنار گذر جاده رامسر به بخش خصوصی واگذار شدند.

همزمان که به دور دوم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نزدیک می‌شویم، انتظارات از اتحادیه اروپا در جهت تلاش برای حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام بیشتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمک 18 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران تازه‌ترین اقدام این اتحادیه برای حفظ منافع اقتصادی ایران است. کمکی که برخی در ایران آن را ناچیز و حتی تمسخرآمیز دانسته‌اند.

آفتاب یزد با تیتر « 18 میلیون یورو اروپا را پس بفرستیم؟ »، می‌نویسد: بسته حمایتی 18 میلیون یورویی اروپا به ایران محل بحث فراوانی در کشورمان شده است. منتقدان می‌گویند این بسته تحقیر ایران است و دولت اعلام می‌کند این کمک که بخش کوچکی از یک کمک بزرگتر است، ارتباطی با برجام ندارد و یک حمایت اجتماعی است.

این روزنامه در ادامه با طرح یک پرسش می‌نویسد: حال پرسش اینجاست این کمک ناچیز اروپایی‌ها را باید پس بفرستیم و یا کماکان برای نجات برجام تلاش کنیم؟

روزنامه شرق نیز با تیتر « رانت میلیاردی حراج طلا » از تبعات سیاست پیش‌فروش سکه در آستانه تحریم‌ها می‌نویسد.

همچنین روزنامه ایران با وزیر دفاع گفتگو کرده است. امیر حاتمی در گفتگو با ایران جزئیات تازه‌ای از واگذاری‌ بنگاه‌های اقتصادی وابسته به مراکز نظامی ارائه کرده است.

ایران با تیتر « وداع وزارت‌دفاع با بنگاه‌های اقتصادی » به نقل از امیر حاتمی می‌نویسد: 130 شرکت اقتصادی را تعطیل کردیم. شرکت واگن پارس و ایران ایر تور هم واگذار شد. پروژه‌های آزادراه اصفهان - شیراز، قطار برقی تهران - مشهد و کنار گذر جاده رامسر به بخش خصوصی واگذار شد.

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری غدیر وجود دارد، می‌گوید: مالک سهام صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، نسل بازنشسته‌های نیروهای مسلح هستند و ارتباطی به نیروهای مسلح ندارد. این صندوق یک نهاد عمومی غیردولتی است که یک تکلیف و مأموریت بسیار مهم را برعهده دارد و آن تأمین حقوق بازنشسته‌هاست.

وی ادامه می‌دهد: ما به عنوان وزارت دفاع، در واقع از طرف بازنشستگان اعمال حق مالکانه می‌کنیم، یعنی مراقبت می‌کنیم که حقوق بازنشستگان در صندوق مراعات شود. نه دولت و نه نیروهای مسلح، مالک صندوق نیستند، بلکه مالک صندوق نسل بازنشستگان هستند.

« دادخواهی تهران علیه واشنگتن در لاهه » تیتری است که روزنامه مردم‌سالاری انتخاب کرده است.

مردم‌سالاری با بیان اینکه شکایت حقوقی ایران از آمریکا در دادگاه لاهه 27 اوت بررسی خواهد شد می‌نویسد: پیش‌بینی می‌شود که تصمیم‌گیری و صدور حکم موقت در‌باره شکایت تهران از واشنگتن 2 ماه طول بکشد و حتی شاید حکم نهایی این پرونده تا چند سال آتی صادر نشود.

در همین خصوص مردم‌سالاری به نقل از وزیر امور خارجه می‌نویسد: ما معتقدیم جمهوری اسلامی از موضع بسیار قوی برخوردار است، البته آمریکایی‌ها ممکن است چنین موضوعاتی را در دیوان لاهه مبنی بر درخواست مذاکره مجدد مطرح کنند، اما این حرکت کاملا تبلیغاتی است.

این روزنامه به نقل از فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی می‌نویسد: آن‌ها (آمریکا) نمی‌توانند در خصوص درخواست مجدد مذاکره موضوعی را در دیوان لاهه مطرح کنند زیرا ما هم درخواست مذاکره با شروطی که دولت و مجلس پیش از این‌ها مطرح کرده بودند را از آمریکا کردیم. آمریکایی‌ها اصولا حضور قوی در دیوان لاهه داشتند اما تا اینجای کار به نفع جمهوری اسلامی ایران پیش رفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.