کد مطلب: ۴۴۴۴۵۵

مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران پاسخ می‌دهد:

عرضه سهام شرکت‌های دولتی سودی دارد؟

عرضه سهام شرکت‌های دولتی سودی دارد؟

رئیس‌زاده می‌گوید: زمانی واگذاری‌ شرکت‌های دولتی سرانجام خوبی دارد که به معنای واقعی واگذاری همراه با واگذاری مدیریتی نیز باشد و از حالت دولتی و شبه دولتی خارج شود و به شکل مدیریت یک بنگاه خصوصی که منافع اقتصادی را در نظر می‌گیرد تقویت شود.

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در بورس تهران عرضه و با هجوم خریداران مواجه شد. بدین ترتیب بزرگترین عرضه یک شرکت دولتی به وقوع پیوست و شستا بورسی شد.

مساله‌ای که با این عرضه مطرح شد این بود که آیا فروش عمومی شستا، نفع فراگیر برای اقتصاد دارد؟

مهدی رئیس‌زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیر واگذاری شرکت‌های دولتی بر اقتصاد کشور می‌گوید: واگذاری شرکت‌های دولتی از نظر این‌که بدنه دولت کوچک می‌شود موثر خواهد بود. یکی از مشکلات اساسی کشور این است که بدنه دولت بسیار فربه شده و فشارهایی که به بخش اقتصادی وارد می‌شود ناشی از همین کم تحرکی دولت است، بدنه دولت منظور همان شرکت‌های وابسته به دولت و بنگاه‌داری‌های آن‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: واگذاری‌ شرکت‌های دولتی در مجموع اقدام مطلوبی است اما برخی از شرکت‌های بزرگ که نقش عمده‌ای هم در اقتصاد کشور دارند اگر این واگذاری‌ها منجر نشود که خریداران سهام شناور بتوانند سیتی را در هیات مدیره، مدیریت و راهبری آن شرکت داشته باشند در واقع مفید جامعه نخواهد بود.

رئیس‌زاده می‌افزاید: به طور مثال یک شرکتی را فرض کنید که حدود ۳۰ درصد سهام شناور خود را عرضه می‌کند، اما ۷۰ درصد آن همچنان در اختیار یک مجموعه است؛ مشخص است که این مجموعه هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد و آن ۳۰ درصد نقشی ندارد، یعنی نمی‌تواند که نقشی داشته باشد.

وی عنوان می‌کند: زمانی این واگذاری‌ها سرانجام خوبی دارد که به معنای واقعی واگذاری همراه با واگذاری مدیریتی نیز باشد و از حالت دولتی و شبه دولتی خارج شود و به شکل مدیریت یک بنگاه خصوصی که منافع اقتصادی را در نظر می‌گیرد تقویت شود. همچنین با قوانین جدید و نظارت‌هایی که می‌شود مانند بحث پول‌شویی، نظارت و حسابرس معتمد برای رسیدگی دقیق به حساب‌ها اثرات مفیدی را در پی خواهد داشت.

وی تاکید می‌کند: واگذاری شرکت‌های دولتی در بورس به بازار سهام عمق می‌بخشد اما در صورتی برای خود شرکت مفید خواهد بود که تغییرات اساسی در مدیریت این شرکت‌ها ب وجود آید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.