کد مطلب: ۶۶۸۷۲۸

وجود آب روی کره ماه تایید شد؟

وجود آب روی کره ماه تایید شد؟

چین در ادامه رقابت خود با آمریکا در کاوش‌های فضایی، توانست با نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه، آب را در این سیاره کشف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چین در ادامه رقابت خود با آمریکا در کاوش‌های فضایی، توانست با نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه، آب را در این سیاره کشف کند.

به نقل از همشهری ، کاوشگر Chang'e5 که از سوی چینی‌ها به ماه فرستاده شده بود، ماموریت خود را با یافتن آب در این سیاره به خوبی انجام داده است. به گزارش اسپیس، این کاوشگر در ماموریت جسورانه‌اش، دسامبر۲۰۲۰ روی ماه فرود آمد و تازه‌ترین نمونه‌های جمع‌آوری ‌شده از ماه را با حفاری به دست آورد و به زمین ارسال کرد.

اکنون دانشمندان فاش کرده‌اند که اسکن و تجزیه و تحلیل نمونه‌های موجود در محل استقرار کاوشگر و همچینن آزمایشگاه‌های زمینی هر دو، وجود آب در ماه را تأیید می‌کند.

نویسنده این مقاله، لی چونلای، دانشمند سیاره‌شناسی در رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین در بیانیه‌ای گفت: این نخستین‌بار در جهان است که نتایج تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه‌های بازگشتی ماه و داده‌های طیفی از بررسی‌های سطح ماه در محل به‌طور مشترک، برای اندازه‌گیری شکل و مقدار آب در نمونه‌های قمری مورد استفاده قرار گرفت.

اما این نتایج قطعا به مخازن وسیعی در سطح ماه اشاره نمی‌کند. در عوض، نشان‌دهنده این است که به‌طور متوسط سنگ‌‌ها و خاک سطح ماه حاوی حدود ۳۰قسمت هیدروکسیل در میلیون است.

هیدروکسیل با یک اتم اکسیژن و یک اتم هیدروژن جزء اصلی آب را تشکیل می‌دهند. این تیم با انجام آزمایش‌هایی متوجه شدند که هیدروکسیل از دو منبع مختلف سرچشمه می‌‌گیرد.

بخش کوچکی از آن توسط مواد شیشه‌‌ای ساخته شده توسط بادهای خورشیدی که با سطح ماه تداخل دارند، ایجاد شده است و بخش عمده آن نیز توسط آپاتیت(یک ماده معدنی کریستالی و غنی از فسفات که به‌طور طبیعی در ماه و همچنین زمین یافت می‌شود)، ایجاد شده است.

هرچند این کاوشگر سال گذشته وجود مولکول‌های آب (H2O) و هیدروکسیل (OH) را در خاک ماه تأیید کرده بود، اما حالا در نمونه‌هایی که از دشتی روی سطح کره ماه با نام Oceanus ellarum جمع‌آوری شده، شواهد بیشتری از وجود آب در ماه به‌دست آمده است.

لی در ادامه گفت: این نتایج به‌طور دقیق به سؤال‌هایی درباره ویژگی‌های توزیع و منبع آب در منطقه فرود Chang'e5 پاسخ می‌‌دهد و یک حقیقت زمینی برای تفسیر و تخمین سیگنال‌های آب در داده‌های سنجش از راه دور ارائه می‌کند.

به‌گفته لی ماموریت‌های آتی Chang'e با نام Chang'e7 همچنان روی آب در ماه تمرکز خواهد کرد تا تصویر بهتری از وجود آب در ماه ارائه کند.

پارواتی پرم، محققی که در این تحقیق شرکت نداشته گفت که میزان آب کشف شده در طول این ماموریت کمتر از حد انتظار بوده است. از سویی ممکن است جمع‌آوری نمونه‌ها در دمای ماه نزدیک به ۹۳درجه سلسیوس، تأثیر زیادی روی نتایج این مطالعه داشته باشد.

رقابت چین با آمریکا در اکتشافات فضایی

چین در کنار این کشفیات قصد دارد برنامه خود را برای توسعه یک نیروگاه خورشیدی در فضا در سال۲۰۲۸ یعنی ۲سال زودتر از تاریخ اولیه، راه‌اندازی کند. براساس این پروژه، ماهواره‌ای به مدار پایین زمین در ۴۰۰کیلومتری زمین پرتاب می‌شود تا فناوری را که نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می‌کند و آن را به شکل لیزر به زمین ارسال می‌کند، آزمایش کند.

در صورت موفقیت، چین در این پروژه موفق به شکست آمریکا و انگلیس خواهد شد؛ زیرا این دو کشور نیز ایده راه‌اندازی نیروگاه مشابهی را برای تامین نیازهای انرژی خود در اواخر این دهه پیشنهاد کرده‌اند. طرح چین برای توسعه نیروگاه خورشیدی در مقاله‌ای که در مجله علمی و فناوری فضایی چین منتشر شده است، به تفصیل شرح داده شده است.

در این مقاله، توسعه‌دهندگان پروژه اعلام کرده بودند که نخستین پرتاب در سال۲۰۲۸ یک ماموریت نمایشی خواهد بود که در آن از یک ماهواره برای پرتو لیزر به مکان‌های ثابت روی زمین و حتی ماهواره‌های متحرک استفاده می‌شود.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش، آژانس فضایی چین نسخه کوچک شده این نیروگاه را در سال۲۰۳۰ به مدار زمین سنکرون ۳۶۰۰۰کیلومتری پرتاب خواهد کرد.

به‌گفته توسعه‌دهندگان پروژه، نسخه اولیه نیروگاه خورشیدی دارای توان خروجی ۱۰کیلووات خواهد بود. علاوه‌بر این، پکن درنظر دارد یک نیروگاه تمام‌عیار تا سال۲۰۵۰ را که ۲گیگاوات برق تولید می‌کند، تأسیس کند.

ایده راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی مبتنی‌بر فضا، چندین کشور را به تکاپو انداخته است، چرا که پنل‌های خورشیدی در فضای بیرونی منبع بی‌وقفه نور خورشید را دریافت می‌کنند، چیزی که برای سیاره‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا نیز در نظر دارند از نیروی خورشید برای برآورده کردن نیازهای انرژی خود استفاده کنند. انگلیس حتی ابتکار انرژی فضایی(SEI) را راه‌اندازی کرده است و پیشنهاد پرتاب یک نیروگاه به فضا تا سال۲۰۳۰ را ارائه کرده است. ناسا نیز پروژه مشابهی را معرفی کرده بود اما توسعه آن را آغاز نکرده است.

اوایل سال‌جاری در ژانویه، آژانس فضایی روسیه به نام Roscosmos نیز فاش کرد که در حال کار روی پروژه نیروگاه فضایی خورشیدی خود(SKES) برای تامین برق بدون وقفه در مناطق دورافتاده زمین و همچنین ماهواره‌های درون‌مدار است.

تسخیر فضا از سوی چینی‌ها

آژانس فضایی چین روز شنبه اعلام کرد که چین در حال آماده شدن جهت پرتاب یک ماموریت ۳نفره جدید برای تکمیل کار روی ایستگاه فضایی خود است. خدمه شن ژو ۱۴، ۶ماه را در ایستگاه تیانگوگ سپری خواهند کرد و طی آن بر اضافه شدن دو ماژول آزمایشگاهی برای پیوستن به فضای زندگی اصلی تیانه که در آوریل۲۰۲۱ راه‌اندازی شد نظارت خواهند کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اکبر

    عالی بود

  • ناشناس

    عالیه ولی پس چرا روی زمین نمی ریزه؟؟

  • ناشناس

    چین درآینده نزدیک همه جهان را تسخیر می کنه

  • ناشناس

    اب تو ایران نیست حالا چینی ها تو ما اب پیدا کردند

  • ناشناس

    اگه آب بریزه رو زمبن میترسم مثل روغن افزایش قیمت داشته باشیم

  • ناشناس

    آب اگر در ماه باشه به صورت اتم اکسیژن و هیدروژن پیدا شده . نه مایع.

  • ناشناس

    پیشرفت سریع چین حیرت آوره

  • تابه

    ماهم باید تلاش کنیم سری از میان دوکوش در کره ما دربیاریم نذاریم عقب بیوفتیم