خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۳۳۴۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع مجلس:

واکنش مجلس به ورشکستگی دو خودروساز / ضرورت تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان

واکنش مجلس به ورشکستگی دو خودروساز / ضرورت تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صاحبان سهام شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو باید تشکیل مجمع دهند و با اعلام میزان زیان انباشته در سال 97 باید افزایش سرمایه دهند. به عبارتی شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو با تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند خود را از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در سال 97 به حدود 14 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 96 بیش از هزار و 900 درصد افزایش یافته است.

ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی زیان انباشته‌ای بالغ بر هفت هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ از خود به جا گذاشته که نسبت به سال 96 نزدیک به هزار و ۶۵۰ درصد رشد داشته است.

همچنین زیان انباشته سایپا طی سال ۹۷ به پنج هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 96 رشد ۴۲۴ درصدی را در زیاندهی تجربه کرده است.

همچنین بدهی شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با ۴۶ درصد افزایش به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به طوری که سهم ایران‌خودرویی‌ها از این ابربدهی، بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان و سهم سایپایی‌ها ۲۷ هزار میلیارد تومان است.

طبق آنچه ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان صورت‌های مالی سال ۹۷ به سازمان بورس ارائه کرده‌اند، زیان آنها از ۵۰ درصد سرمایه‌شان بیشتر شده است، بنابراین مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند. طبق این ماده، اگر زیان یک شرکت از ۵۰ درصد سرمایه آن بیشتر باشد، هیات‌مدیره باید نسبت به تشکیل مجمع و چگونگی ادامه فعالیت تصمیم‌گیری کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چه عواملی باعث رشد 1900 درصدی زیان انباشته این دو خودروساز بزرگ کشور تنها در سال 97 شده است و آیا احتمال این موضوع وجود دارد که این دو خودروساز اعلام ورشکستگی کنند؟

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بدون شک این تصمیمات یک طرفه‌ دیر یا زود موجب این اتفاق در صنعت خودروسازی کشور می‌شد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات منفی قیمت‌گذاری دستوری خودرو، تصریح کرد: منظور از تصمیمات یک طرفه این است که مواد اولیه ساخت خودرو و قطعه شامل فولاد، پتروشیمی، نساجی، مس و آلومینیوم و غیره بیش از 70 درصد در بازار گران شده‌اند، اما قطعه‌سازان و خودروسازان همچنان اجازه ندارند که متناسب با افزایش هزینه‌های تولید قیمت نهایی محصول را افزایش دهند. به عبارتی خودروسازان و قطعه‌سازان مجبورند به صورت دستوری با زیان محصولات خود را بفروشند.

رشد زیان انباشته با پیش فروش خودرو

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح پیش فروش خودرو به زیان انباشته خودروسازان می‌افزاید، تصریح کرد: به عنوان مثال یک خودروساز نسبت به شرایط اقتصادی محاسبه کرده است که قیمت یک خودرو در چند ماه آینده به 50 میلیون تومان می‌رسد به همین جهت با دریافت 20 میلیون تومان از مشتریان پیش فروش آن خودرو را آغاز می‌کند، اما متاسفانه در زمان تحویل خودرو به دلیل نبود ثبات اقتصادی در کشور قیمت تمام شده همان خودرو از 50 میلیون تومان به 80 میلیون تومان رسیده است، اما خودروساز متناسب با قراردادی که از قبل امضا کرده است باید خودرو را با ضرر 30 میلیون تومانی تحویل مشتریان دهد، بنابراین پیش فروش خودرو نیز به نوبه خود به زیان انباشته خودروسازان می‌افزاید.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی برای ادامه تولید مجبورند که طرح پیش فروش خودرو را اجرایی کنند و همانطور که اشاره شد با توجه به شرایط اقتصادی کشور اجرای طرح پیش فروش خود باعث رشد زیان انباشته خودروسازان می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین خودروسازان مجبورند با بهره‌های بسیار بالا برای خود نقدینگی ایجاد کنند تا تنها امورات روزانه آنها بچرخد که این موضوع هم به زیان انباشته خودروسازان می‌افزاید.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام می‌کنند که چنانچه با نرخ‌های قبلی 500 هزار دستگاه خودرو تولید کنند نه با سود همراه هستند نه با زیان، اما اگر میزان تولید خودرو آنها بیش از 500 هزار دستگاه شود یا هزینه‌های تولید این 500 دستگاه خودرو کاهش پیدا کند، سودی در هر خودرو حاصل شده که بخشی از آن سود میان صاحبان سهام توزیع می‌شود، اما وقتی تولید این دو خودروساز با وجود تورم افسار گسیخته و گرانی مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تولید به کمتر از یک سوم می‌رسد بدون شک این دو خودروساز با رشد زیان انباشته مواجه می‌شوند.

زیان دو هزار میلیارد تومانی سایپا دیزل!

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در گذشته سایپا دیزل 1700 دستگاه کشنده ولوو ثبت نام کرد که در آن زمان قیمت کشنده ولوو 500 میلیون تومان بود و این شرکت در زمان ثبت نام از هر نفر از مشتریان حدود 50 میلیون تومان دریافت کرد، اما امروز قیمت کشنده ولوو به یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است که اگر سایپا دیزل این تعهدات را انجام دهد حداقل باید دو هزار میلیارد تومان تنها در یک قلم کالا اعلام زیان کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: صاحبان سهام شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو باید تشکیل مجمع دهند و با اعلام میزان زیان انباشته د رسال 97 باید افزایش سرمایه دهند. به عبارتی شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو با تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند خود را از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.