کد مطلب: ۷۷۸۹۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فروپاشی بانک سیلیکون ولی / ورشکستگی دومینووار در انتظار بانک‌هاست؟

فروپاشی بانک سیلیکون ولی / ورشکستگی دومینووار در انتظار بانک‌هاست؟

هجوم مشتریان بانک سیلیکون ولی برای برداشت سپرده‌های خود، سقوط سهام این بانک را در پی داشت تا نگرانی‌ها از ایجاد یک بحران مالی بالا بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز جمعه بود که پس از آنکه اعلام شد بانک سیلیکون ولی (SVB) نتوانسته سرمایه مورد نیاز خود را جذب کند، این بانک به طور ناگهانی ورشکسته اعلام شد. این ورشکستگی که از زمان بحران مالی سال 2008 به این سو بی‌سابقه بوده است، موجی از ترس و نگرانی را به‌وجود آورده و میلیاردها دلار از سرمایه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در این بانک را سرگردان کرده است.

ورشکستگی بانک سیلیکون ولی که پس از فروپاشی بانک واشینگتن میچوال در سال 2008 دومین سقوط بزرگ یک موسسه مالی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود، پس از آن بود که این بانک از فروش 21 میلیارد دلار اوراق با ضرر 1.8 میلیارد دلاری خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد دو میلیارد و 250 میلیون دلار از سهام بانک را نیز به فروش بگذارد.

پس از آن بود که بسیاری از مشتریان بانک سیلیکون ولی با هجوم به این بانک تصمیم گرفتند که سرمایه خود را از آن خارج کنند. در پی همین خروج سرمایه بود که سهام بانک نیز در روز پنجشنبه سقوطی 60 درصدی را رقم زد. موضوعی که شرایط را برای بانک سیلیکون ولی دشوارتر کرد و فروپاشی آن را در پی داشت.

سرنوشت مشتریان بانک سیلیکون ولی

در پی ورشکستگی بانک سلیکون ولی، رگولاتورهای بانکی کالیفرنیا این بانک را تعطیل کردند و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) کنترل این بانک را به‌دست گرفتند. بنابراین این شرکت حالا باید دارایی‌های بانک سیلیکون ولی را بفروشد تا بتواند پول مشتریان این بانک را به آنها برگرداند.

شرکت بیمه سپرده فدرال اعلام کرده است که سپرده‌گذاران بیمه شده حداکثر تا صبح روز دوشنبه (22 اسفند ماه) سپرده‌های خود را به طور کامل پس می‌گیرند. این در حالی است که حدود 90 درصد از سپرده‌های موجود نزد این بانک بیمه نداشته‌اند.

این شرکت اعلام کرده است که سپرده‌های بیمه نشده، پیش‌پرداخت سود دریافت خواهند کرد و برای باقی‌مانده مبلغ وجوه بیمه نشده نیز به آنها گواهی مصادره تعلق می‌گیرد.

چرا SVB ورشکسته شد؟

بانک سیلیکون ولی در پایان سال 2022 بیش از 209 میلیارد دلار دارایی داشت و شانزدهمین وام‌دهنده بزرگ آمریکا لقب گرفت. تخصص این بانک نیز در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یا همان استارت‌آپ‌ها بود و نقش پررنگی در شکوفایی بسیاری از آنها ایفا کرد.

عوامل متعددی در فروپاشی بانک سیلیکون ولی نقش داشتند اما شاید افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال گذشته که شرایط مالی را در فضای استارت‌آپی که بانک سیلیکون ولی در آن یک بازیگر برجسته بود، سخت‌تر کرد، بیش از باقی عوامل موثر بود.

نگران تکرار بحران 2008 باشیم؟

ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، باعث ترس و وحشت در میان بسیاری از فعالان اقتصادی شده است؛ زیرا این نگرانی وجود دارد که این ورشکستگی به طور دومینووار به بانک‌های دیگر برسد و بحران 2008 بار دیگر تکرار شود. با این حال به‌زعم کارشناسان این اتفاق رخ نخواهد داد و نباید نگران یک بحران اقتصادی جدید باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.