کد مطلب: ۵۵۲۵۲۸

ورق استیل ۴۸۴۱

ورق استیل ۴۸۴۱

ورق استیل ۴۸۴۱، نوعی از ورق استیل‌های نگیر است و خاصیت مغناطیسی ندارد. این ورق‌ها از پرکاربردترین ورق‌های استیل هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق استیل ۴۸۴۱ در واقع آلیاژی از عناصر مختلف است.

ورق استیل ۴۸۴۱ ، نوعی از ورق استیل‌های نگیر است و خاصیت مغناطیسی ندارد. این ورق‌ها از پرکاربردترین ورق‌های استیل هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق استیل ۴۸۴۱ در واقع آلیاژی از عناصر مختلف است، درصد کروم در ساختار انواع ورق استیل ۴۸۴۱ حدود ۲۴ الی ۲۶ است و به سبب وجود کروم، از جمله ورق‌های استیل نگیر به حساب می‌آیند. هر یک از عناصر موجود در این ورق استیل کاربرد خاصی دارد، به عنوان مثال از کربن برای خاصیت شکل‌پذیری و از منگنز و سیلیسیم برای افزایش مقاومت نسبت به خوردگی و اکسایش استفاده شده است. حضور کروم همراه با نیکل موجب می‌شود تا ورق استیل ۴۸۴۱ از مقاومت بالایی در برابر حرارت زیاد برخوردار باشد و در دسته نسوزها قرار داده شود. این محصول بدون پوسته شدن، دفرمه شدن و یا اکسید شدن عملکرد خود را به خوبی انجام می‌دهد و کاربرد زیادی در کوره‌های ذوب فلزات و… دارد.

image 80d41618fe53a12698a6f6070a3d719150c60dca

کاربرد ورق استیل ۴۸۴۱

همانطور که ذکر شد ورق استیل ۴۸۴۱ با توجه به ویژگی‌های مطلوبی که دارد، از پرکاربردترین محصولات این دسته در صنایع مختلف است. این محصول در صنایعی مختلفی مانند صنایع فولادی، غذایی، داروسازی، شیمیایی، پتروشیمی، کوره‌سازی، هوافضا، کشتی‌سازی، حرارتی، حمل و نقل، معماری و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد زیادی برای ساخت مخزن‌ها، کوره‌ها، بویلرها و… دارد. از این محصول در نیروگاه‌ها و حتی برای ساخت قطعات مشعل نفت و اجزای کابین آسانسور به وفور استفاده می‌شود.

در ادامه با کاربرد این ورق‌ها در برخی از صنایع آشنا می‌شویم:

  • در صنایع غذایی احتمال خوردگی به علت وجود اسیدها در محیط، بالا است. بنابراین برای ساخت تجهیزات این صنایع سعی می‌شود از محصولاتی که مقاومت زیادی در برابر خوردگی داشته باشند، استفاده شود. ورق استیل ۴۸۴۱ از جمله ورق‌های بسیار مناسب است زیرا حتی در محیط‌هایی که دارای اسیدهای رقیق باشند هم به سادگی خورده نمی‌شود.
  • در صنایع هوافضا آلیاژهایی استفاده می‌شوند که مقاومت دمایی بالا داشته باشند و در دماهای بالا، استحکام زیادی از خود نشان دهند. تجهیزات این صنایع باید به در مقابل اکسید شدن و خوردگی هم مقاوم باشند. از ورق‌های ۴۸۴۱ به فراوانی در اگزوز موتور هواپیما استفاده می‌شود.
  • در صنایع معماری و برای ساختن ساختمان‌ها به صورت گسترده در قطعات آسانسورها، راه پله‌ها، سیستم‌های گرمایشی یا تهویه‌ای از ورق های استیل استفاده می‌شود.
  • در تجهیزات پزشکی خواص مواد استفاده شده برای ساخت چاقوها و سایر ابزارآلات اهمیت بسیاری دارد و با سلامتی افراد در ارتباط است. این تجهیزات باید بتواند در مقابل مواد شیمیایی که برای ضد عفونی کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد مقاوم باشند و به راحتی دچار خوردگی نشوند.
  • در صنایع کشتی‌سازی مواد حاوی نیکل به جهت مقاومت بالا در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ورق‌های استیل۴۸۴۱ بین ۱۹ الی ۲۲ درصد نیکل به کار رفته است و بنابراین مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد.
  • در صنعت فولاد دارا بودن مقاومت در برابر حرارت، خوردگی و برخورداری از استحکام بالا اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل از این محصول در ساخت کوره‌های کک سازی یا کنورتورها و… به صورت گسترده استفاده می‌شود.
  • در صنایع حرارتی هم استفاده از آلیاژهای حاوی نیکل به علت مقاومت حرارتی بالا مرسوم است. بنابراین می‌توان از استیل۴۸۴۱ برای ساخت کوره‌ها، تجهیزات پالایشگاه‌های نفت، بویلرها، مبدل‌های حرارتی و… استفاده کرد.

ویژگی‌های ورق استیل۴۸۴۱

این آلیاژ با توجه به عناصر به کار رفته در آن به سه دسته کلی تقسیم می‌شود و ویژگی‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

سایر عناصر نیکل کروم منگنز کربن نوع
سیلیسیم: ۱٫۷ ۱۹٫۲ ۲۴٫۳ ۰٫۰۶ ساده
سلیسیم: ۱٫۵ - ۲٫۵

نیتروژن: ۰٫۱۱

۱۹-۲۲ ۲۴-۲۶ ۲٫۰ ۰٫۰۲ EN10095
سلیسیم: ۱٫۵ - ۲٫۵

مولیبدن: ۰٫۷

۱۹-۲۲ ۲۴-۲۶ ۲٫۰ ۰٫۰۲ IS6911

مقاومت نسبت به خوردگی:

بسیاری از ورق‌های استیلی در دماهای نسبتا بالایی آب دیده می‌شوند و به همین دلیل در برابر آب مقاومت فوق‌العاده‌ای دارند. آب اکثر ورق‌های استیلی که در دماهای بالا آب دیده می‌شوند، به طور معمول در برابر خوردگی آبی مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر خوردگی الکتروشیمیایی در دماهای بالا مقاوم هستند. در دماهای بالا یک لایه اکسید که به عنوان محافظ عمل می‌کند تشکیل می‌شود و از خوردگی ممانعت می‌کند. در صورتی که شرایط برای تشکیل این لایه وجود نداشته باشد، میزان مقاومت در برابر خوردگی با توجه به میزان عناصر مختلف در آلیاژ تعیین می‌شود.

مقاومت در برابر اکسید شدن:

وقتی این ورق‌های استیلی در معرض ماده اکسنده‌ای قرار می‌گیرند، لایه اکسیدی که مانند محافظ عمل می‌کند روی آن تشکیل می‌شود. این لایه به خوبی در برابر اکسید شدن آن توسط عوامل تخریب کننده ممانعت می‌کند. وقتی هنوز لایه اکسیدی محافظ تشکیل نشده برخی از عناصر مانند آلومینیوم، سیلیسیم و کروم در مقاومت استیل در برابر اکسایش بیشترین اثر را دارند.

قابلیت جوشکاری:

این آلیاژ با توجه به این که از نوع فولاد آستنیتی است، هنگام جوشکاری ممکن است دچار ترک خوردگی شود. بنابراین میزان گرمایی که موقع جوشکاری داده می‌شود، نباید از حد مشخصی بالاتر برود. اگر هنگام انجام جوشکاری از یک پرکننده مناسب استفاده شود، احتمال ترک‌خوردگی کاهش پیدا می‌کند.

شکل‌پذیری:

قدرت انعطاف‌پذیری و شکل پذیری در این نوع از ورق‌های استیلی خیلی بالا نیست. بنابراین بهتر است با توجه به ویژگی‌های تجهیزات موردنظر اقدام به خرید این ورق‌های استیلی کنید.

قیمت ورق استیل ۴۸۴۱

این محصول از آلیاژهای محبوب و پرکاربرد در صنایع امروزی است، جهت استعلام قیمت ورق استیل و کسب اطلاعات در رابطه با ویژگی‌های هر نوع استیل می‌توانید با کارشناسان این مجموعه از طریق راه‌های ارتباطی، تماس برقرار کنید. قیمت ورق استیل با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارد، مشخص می‌شود و بنابراین قیمت انواع آلیاژها متفاوت خواهد بود.

گروه فلز بستری برای آشنایی با خصوصیات انواع استیل‌های موجود در بازار در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به راحتی با توجه به ویژگی‌های مورد نیاز در صنعت خود، مناسب‌ترین نوع استیل را انتخاب نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.