کد مطلب: ۲۵۲۱۳۴

ورود بانک‌های مرکزی اروپا به تسویه پول نفت ایران

ورود بانک‌های مرکزی اروپا به تسویه پول نفت ایران

بعد از خروج آمریکا از برجام، نگرانی‌هایی بابت خرید نفت وجود دارد؛ اما در صورت حضور بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی خریدار نفت ایران در تسویه حساب مالی، این ریسک تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

برخی منابع خارجی عنوان می‌کنند در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه از بازار ایران در اروپا از دست خواهد رفت و بعد از این اتفاق، شرق آسیا هم از این موضوع تبعیت کرده و طی دو سال، صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه خواهد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گرچه این تحریم‌ها ممکن است بازاریابی نفت ایران را با چالش‌هایی مواجه کند؛ اما باید خاطرنشان کرد که حجم این تحریم‌ها، خطرناک‌تر از تحریم‌های سال ۹۰ نیست؛ چراکه در آن زمان اجماع جهانی در رابطه با تحریم نفتی ایران وجود داشت، اما اکنون اروپا هم به جمع مدافعان حفظ برجام پیوسته است و همین موضوع، کار را اندکی سهل‌تر می‌کند.

در این میان اظهارنظرهای متفاوتی در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا شنیده می‌شود. برخی بر این باورند که تحریم‌های جدیدآمریکا به مانند تحریم‌های گذشته تاثیرگذار نخواهد بود؛ اما با این وجود وزارت نفت باید با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، به صورت چراغ خاموش به حرکت خود ادامه دهد.

هدایت الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در تحریم‌های سال ۹۰ به بعد، بزرگترین ضربه در حوزه تجارت نفت، تحریم بانک مرکزی بود، گفت: تا آن زمان، هیچ‌گاه بانک مرکزی ایران تحریم نشده بود؛ ولی آمریکا با پایش دقیق اقتصاد ایران، بانک مرکزی را در لیست تحریم قرار داد تا عملا، اقتصاد کشور را تضعیف کند.

مبادلات بانکی، پاشنه آشیل فروش نفت؟

وی ادامه داد: اصولا در فروش نفت، چند بخش مهم وجود دارد. یکی قراردادها، دیگری بیمه، بخش دیگر حمل‌ونقل و از همه مهم‌تر بخش مبادلات بانکی است. در سه بخش نخست، امکان دور زدن تحریم‌ها با روش‌هایی خاص وجود داشت؛ ولی وقتی سیستم بانکی روی ایران بسته شد، همه چیز به اغما رفت.

خادمی با اشاره به تعطیل شدن بانک مرکزی در آن روزها، گفت: با تحریم بانک مرکزی، عملا پول فروش نفت ایران بلوکه شد؛ زیرا بر اساس روابط مالی شرکت ملی نفت و بانک مرکزی، همه عواید فروش نفت به حساب‌های بانک مرکزی در بانک‌های جهان واریز می‌شد که با این تحریم، پول نفت بلوکه گردید که البته پس از برجام به صورت مرحله‌ای آزاد شد.

وی تصریح کرد: در آن مقطع به بعد، همه وظایف بانک مرکزی به شرکت ملی نفت ایران واگذار شد؛ به طوری که این شرکت مجبور بود برای واردات کالاهای اساسی و دارو وارد عمل شود؛ در حالی که چنین وظیفه ای نداشت؛ البته در تحریم‌های فعلی خبری از تحریم بانک مرکزی ایران نیست و رئیس کل بانک مرکزی تحریم شده است.

این عضو خانه ملت در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای عدم کاهش صادرات نفت چیست، گفت: کاهش صادرات نفت یک بحث است و عدم واریز درآمدهای نفتی به حساب ایران یک بحث دیگر. در بخش نخست باید با در نظر گرفتن امتیازاتی خاص که در این مواقع مرسوم هستند، بازار خود را حفظ کنیم و در مرحله بعد، به سمت پیمان‌های ارزی با برخی مشتریان روی بیاوریم. مثلا چینی‌ها به تازگی نفت را با یوآن معامله می‌کنند که مورد استقبال شرکت‌های نفتی جهان هم قرار گرفته است و ما نیز می‌توانیم از این روش برای فروش به چین استفاده کنیم؛ هرچند که برای تبدیل یوآن به یورو، ممکن است ناچار شویم هزینه‌ای پرداخت کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت حفاری شمال، جنگ امروز آمریکا را با ایران جنگ اقتصادی دانست و افزود: دشمنان کشور قصد دارند با ایجاد اخلال اقتصادی و نفتی در ایران، کشور را دچار هرج و مرج کنند و در این میان، مسئولان کشور و دولت باید با هوشمندی دقیقی برنامه های آمریکا را خنثی کنند.

تضمین به روش چشم آبی‌ها/وقتی اروپایی‌ها آستین بالا بزنند

در همین باره، افشین خدابنده، کارشناس حوزه بین‌الملل با اشاره به زمزمه‌های ورود بانک‌های مرکزی اروپا به موضوع تسویه حساب نفتی با ایران گفت: این یک گام مهم است که اروپایی‌ها برای تضمین برجام، می‌خواهند بانک‌های مرکزی خود را وارد عمل کنند تا جایگزین بانک‌های خصوصی شوند؛ چراکه چه بانک‌های بزرگ و چه بانک‌های کوچک خصوصی اروپایی نمی‌توانند چنین ریسکی را بپذیرند و چنانچه اروپایی‌ها به وعده های خود عمل کنند، مشکلی حادی در این باره وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در طرح تحریمی آمریکا، امکان دور زدن آنها وجود دارد گفت: مهم‌ترین بخش از این تحریم‌ها، دسترسی ایران به شبکه مبادلات بانکی است و از آنجایی که ایران رسما اعلام کرده است نفت خود را با ارز یورو می‌فروشد، بانک‌های اروپایی دیگر مشکلی برای تسویه حساب با بانک مرکزی ایران نخواهند داشت؛ هرچند که باید از جزئیات این پیشنهاد و تکنیک‌های تسویه حساب، اطلاعات بیشتری کسب شود.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی ایران در تحریم‌های نفتی زمانی حاد می‌شد که کشور به شبکه سوئیفت یورویی اروپا در بروکسل دسترسی نداشت؛ ولی امروز با چنین پدیده‌ای روبرو نیستیم؛ گرچه برای بانک‌های اروپایی خصوصی برای تبدیل یورو به دلار در اتاق پایاپای مبادلات دلار مشکل ایجاد خواهد شد؛ ولی در صورت حضور بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی خریدار نفت ایران در تسویه حساب مالی با ایران، این ریسک تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی علیمحمدی

    مطالبات ایران را از هر کشوری وصول نماییم عده ای برای حیف ومیل نشسته اند حالا اگر چیزی ماند شاید جاهای دیگر هزینه شود