کد مطلب: ۵۳۸۴۴۳

ورود رئیسی و ظریف به انتخابات قطعی شده است؟

ورود رئیسی و ظریف به انتخابات قطعی شده است؟

درحالی که افراد زیادی برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام حضور کرده‌اند اما اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان هنوز از کاندید قطعی خود رونمایی نکرده‌اند. سیدابراهیم رئیسی و محمدجواد ظریف به عنوان دو کاندید احتمالی جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا مطرح می‌شوند اما هنوز هیچ چیز قطعی وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمتر از یک هفته به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی‌مانده و در این مدت کوتاه حرف و حدیث‌های بسیاری مبنی بر کاندیدشدن گزینه‌های محتمل جناح‌های سیاسی بوجود آمده است. اما هنوز مهم‌ترین احزاب کشور که شامل اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌شود، گزینه‌های قطعی خود را انتخاب نکرده‌اند.

رئیسی؛ نزدیک‌تر از همیشه به انتخابات

سیدابراهیم رئیسی که از اوایل امسال به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاندید اصول‌گرایان مطرح شده است هنوز حضور خود در انتخابات را نه رد کرده و نه تأیید. اما در همین یک هفته‌ای که تا ثبت‌نام انتخابات زمان باقی مانده، گویا چراغ سبز مهمی را برای حضور در انتخابات دریافت کرده است و شانس حضور وی بیش از پیش افزایش یافته است.

ابراهیم رئیسی، دوشنبه دو هفته قبل مجوز‌ مهمی دریافت کرد که منابع خبری بسیار نزدیک به ایشان آن را مجوز‌ ورود‌ به انتخابات می‌دانند.

«نیمه محرمانه» از منابع مختلف خود تلاش کرد تا جزئیات دقیق و موثق از افطاری رهبر انقلاب با آیت الله رییسی را دریافت کند که بالاخره به آن دست یافت.

در جلسه افطاری، رهبر انقلاب صرفا میزبان بودند و رئیسی نیز از مطرح کردن مستقیم حضورش در انتخابات آتی ریاست جمهوری از باب حیا امتناع می‌کند.

بعد از اتمام جلسه هنگام خروج از دفتر معظم له، ابراهیم رئیسی خطاب به حجازی می‌گوید که برنامه من برای حضور در انتخابات چیست؟ شما نکته و توصیه‌ای دارید؟ چه کنم؟

علی اصغر حجازی می‌گوید که مانند سال ۹۶ حضور پیدا کنید در انتخابات و مسأله‌ای نیست. بعد از این دیدار، رئیسی به جمع‌بندی قطعی برای حضور در انتخابات رسیده است.

گفته می‌شود سه نفر نامزد ریاست قوه قضاییه شده‌اند و مدتی است آموزش‌های خود را شروع کردند. دو نفر از نامزدهای ریاست قوه قضاییه هم اکنون در این مجموعه مسئولیت‌های مهمی دارند.

همچنین محمدجواد محمدنوری، عضو هیات اجرایی شورای وحدت، تقریبا حضور رئیسی را قطعی اعلام کرد و در ادامه گفت: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها و قرائن موجود، گویا حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قطعی است و این حضور می‌تواند باعث شکل‌گیری وحدت میان اضلاع اصولگرایی در کشور شود.

در اردوگاه انتخاباتی اصلاح‌طلبان چه می‌گذرد؟

اصلاح‌طلبان هنوز به اجماع دست‌جمعی بر شخص خاصی نرسیده‌اند. آنان کار سخت‌تری نسبت به اصول‌گرایان در پیش دارند. مشابه حال و روز اصول‌گرایان در انتخابات ۹۲.

جهانگیری، ظریف و محسن هاشمی، سه گزینه محتمل اصلاح‌طلبان هستند که بین این سه، محمدجواد ظریف در چند روز اخیر شانس حضور بیشتری یافته است.

هرچند که او دوهفته‌ای سخت را گذرانده و پیرامون صوتی که از او انتشار یافت و اظهارات جنجالی که داشت، با انتقادهای فراوانی مواجه شده، اما هنوز از کارزار انتخاباتی خارج نشده است. بلکه احتمال حضورش نیز شدت یافته است.

ظریف می‌آید؟

محمدجواد ظریف در کنار سیدابراهیم رئیسی از جمله چهره‌های مطرح در میان رسانه‌ها به شمار می روند که با وجود عدم تمایل به حضور در انتخابات، همچنان گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های سیاسی در خصوص حضور آنها و نقش این دو نفر در تعیین و تکمیل معادلات سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

یک کانال تلگرامی با انتشار گزارشی از روزنامه شرق با عنوان «چالش‌های انتخاباتی ظریف» آورد: حامیان ظریف در ورود به انتخابات که با نرمش بیشتری با موضوع مواجه می‌شوند می‌گویند اگر قرار باشد از ظریف حمایت شود، او باید تعهد دهد از اصول اصلاح‌طلبی تخطی نکند.

فراخوان ملی از وزیر امور خارجه برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ به شدت بالا گرفته است گرفت. از سوی جبهه اصلاحات با بیشترین رای در صدر است اما مطابق نظرسنجی‌ها ، قشرهای و نحله‌های مختلف فکری خواهان به صحنه آمدن او هستند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو نهاد اجماع‌ساز از حضوریافتن ۱۴ کاندید معرفی شده اصلاحات در جلسات نهاد خبر داد و گویا ظریف بیشترین رای را در این اجماع دارد. حال باید دید که آیا امروز ظریف برای بیان نظرات خود درباره ریاست جمهوری به نهاد اجماع‌ساز می‌رود یا خیر؟

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات پیگیری کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.