کد مطلب: ۶۸۲۰۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ورود روبل به بازار متشکل می‌تواند قیمت دلار را مهار کند؟

ورود روبل به بازار متشکل می‌تواند قیمت دلار را مهار کند؟

ورود روبل به ورود روبل به بازار متشکل ارزی چه تبعاتی می‌تواند بر روی قیمت دلار در کشور داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر اخیر پوتین به ایران تبعات تجاری و اقتصادی زیادی در بر دارد. برخی نیز معتقدند پیمان پولی می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای دلار و به‌تبع آن کنترل نرخ دلار در برابر ریال در بازارهای داخلی شود. در این میان در ورزهای گذشته نیز اخباری از ورود روبل به تابلوی بازار متشکل ارز منتشر شده است.

آیا این موضوع می‌تواند قیمت دلار را مهار کند؟

چرا روبل به بازار متشکل افزوده شد؟

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: ایران قصد تجارت دوجانبه با روسیه را دارد و شزکت‌هایی که با روسیه در ارتباط هستند ارز خود را در بازار متشکل عرضه می‌کنند.

او درمورد تاثیر این مساله بر قیمت دلار گفت: عرضه روبل در بازار متشکل، نمی‌تواند تاثیر خاصی بر روی قیمت دلار داخلی داشته باشد. به‌طور کلی اقتصاد ایران و روسیه همگن نیست.

روابط تجاری ایران و روسیه گسترش می‌یابد؟

او در این مورد توضیح داد: درحال حاضر ایران از کشورهایی واردات کالا انجام می‌دهد که توان تولید این کالاها را در داخل کشور ندارد، اما روسیه خود مانند ایران فروشنده محصولاتی مثل نفت و گاز است.

این کارشناس همچنین توضیح داد: مردم نیز بیشتر تمایل به همکاری با غرب دارند به‌ویژه اینکه در زمینه تبادلات مالی نیز مشکل وجود دارد و نظام صرافی بین ایران و روسیه ضعیف است. طبق این دلایل من فکر نمی‌کنم روابط تجاری ایران و روسیه در آینده توانایی گسترش داشته باشد یا روبل جایگزین دلار شود.

پوتین در تهران چه می‌کند؟

مهدی مطهرنیا، استاد روابط بین‌الملل با اشاره به حضور رییس جمهوری روسیه در تهران، عنوان کرد: حضور پوتین در تهران در یک بافت موقعیتی معنادار با شاخص‌های مشخص و معینی انجام شده است. تهران و مسکو هر دو تحت تحریم‌های کمرشکن قرار دارند. پوتین قبل از بحران اوکراین در یک تحریم قابل اعتنا بسر می‌برد.

او بیان کرد: تهران نیز در آوردگاه تحریم‌ها مقام برتری نسبت به مسکو داشت. به نحوی که گفته می‌شد تهران رتبه نخست را در حجم تحریم‌ها در جهان داشت. اما جنگ اوکراین باعث شد تا مقام برتر در میان کشورهای تحریم شده به مسکو برسد.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.