کد مطلب: ۶۸۱۹۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال سفر پوتین برای بازار طلا و سکه/ بازارهای مالی به چه سمتی می‌روند؟

سیگنال سفر پوتین برای بازار طلا و سکه/ بازارهای مالی به چه سمتی می‌روند؟

سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران، مهم‌ترین خبر سیاسی این روزها در کشور است. هدف از حضور آنها در ایران، شرکت در نشست آستانه اعلام شده. اما بدون شک حداقل در دیدار مقامات کشور با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پای مذاکرات هسته‌ای نیز به میان کشیده می‌شود. این موضوع چه سیگنالی برای بازارهای دلار، طلا و سکه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند. حالا این هفته سفر مقامات ارشد سیاسی دو کشور روسیه و ترکیه به ایران از جمله اخبار مهم سیاسی هستند. به ویژه حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کشور می‌تواند بازارهای دلار و به دنبال آن طلا و سکه سیگنال‌هایی داشته باشد.

این روزها، قیمت‌ها در هر سه بازار کاهشی است. دلار از کانال بالاتری که در ابتدای هفته به آن وارد شده بود، عقب‌نشینی کرده است. قیمت طلا که چندی پیش سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را هم دیده بود، این روزها در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان نوسان دارد. قیمت سکه طرح جدید نیز این روزها پس از مدت‌ها وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شده است.

در مورد طلا و سکه، کاهش نرخ اونس در روزهای گذشته نیز تاثیرگذار بوده اما سیگنال‌های سیاسی مثبت در مورد مذاکرات احیای برجام نیز قیمت‌ها را در بازار دلار و به دنبال آن طلا و سکه کاهشی کرده است.

در هفته جاری دو رویداد مهم سیاسی رخ داد. یکی سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه بود و دومی سفر امروز پوتین به تهران.

این اخبار ظرف دو روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد را کاهش داده. تحلیلگران معتقدند این کاهش قیمت به دلیل شکل‌گیری برخی انتظارات سیاسی مثبت است. سفرهای سیاسی که شاید بتواند قیمت دلار را به زیر بکشد.

پوتین، دلار را ارزان می‌کند؟

مهم‌ترین رویداد امروز برای دلار سفر رئیس جمهور روسیه به ایران است. ولادیمیر پوتین برای پنجمین بار به ایران سفر می‌کند و گفته می‌شود این یکی از مهم‌ترین سفرهای پوتین به ایران است.

برخی معتقدند پوتین و ابراهیم رئیسی در این دیدار درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای هم رایزنی می‌کنند و ممکن است اتفاقاتی در مسیر پرونده هسته‌ای ایران رخ بدهد.

به همین دلیل است که بازار ارز گوش تیز کرده و منتظر اخباری است که در یکی دو روز آینده از پاستور به گوش می‌رسد. هر واکنشی در این دوره می‌تواند بر روند قیمت دلار اثر بگذارد.

در این میان، برخی از کارشناسان مالی معتقدند که بازار طلا و سکه در ایران، بیشتر از اینکه از از قیمت اونس پیروی کند، تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارد. آنها نسبت این تاثیرگذاری را حدود ۳۰ به ۷۰ می‌دانند.

البته روز گذشته دیروز قیمت طلا و نقره در بازار آمریکا با افزایش ملایمی روبرو شد (اقتصادنیوز) اما به گزارش ا تحادیه طلا و جواهر تهران ، طلا امروز را در ایران کاهشی آغاز کرده است. در بازارهای جهانی نیز نرخ اونس در لحظه تنظیم این گزارش کاهشی است.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

با وجود روند کاهشی این روزها در بازار طلا و سکه، برخی کارشناسان مالی، قیمت‌ها را در میان و بلندمدت افزایشی می‌دانند. از جمله، برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی معتقد است ابهام در مذاکرات وین و چشم‌انداز تورمی کشور، نشان‌ می‌دهد که احتمالا قیمت‌‌ها در مرداد، هم در بازار طلا و سکه و هم برای نرخ ارز، رشد داشته باشد.

او در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: احتمالا در ماه آینده روند قیمت‌ها در بازار ارز و طلا صعودی باشد. البته شیب این روند در مورد قیمت دلار احتمالا تندتر خواهد بود. چرا که با توجه به داده‌های فعلی از وضعیت تورم و چشم‌انداز آن در کشور، نرخ ارز عقب‌ماندگی قابل توجهی نسبت به ارزش ذاتی خود دارد.

او بیان کرد: چه مذاکرات برجام به نتیجه برسد و چه نرسد، احتمالا قیمت دلار و طلا افزایشی باشد. اگر این اتفاق رخ دهد روند صعودی قیمت‌ها به تاخیر می‌افتد. اما اگر تحولات این حوزه امیدوارکننده نباشند، در کوتاه‌مدت انتظار رشد قیمت‌ها را دارم.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناهید خسروی نجف ابادی

    با سلام امیدوارم آینده خوبی با تمام سختی‌ها خواهیم داشت با توکل به خدا