کد مطلب: ۴۹۶۴۴۲

ورود ۲۱۷ هزار بازیگر جدید به بورس

ورود ۲۱۷ هزار بازیگر جدید به بورس

در دومین ماه پاییز هر چند صف‌های دریافت کد معاملاتی نسبت به مهر کوتاه‌تر شد اما ۲۱۷هزار بازیگر جدید به بازار سهام افزوده شد. نوسان بازارهای موازی شرایطی را برای بازار سهام به وجود آورد تا آن دسته از سرمایه‌گذارانی که دنبال سود در بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو بودند راهشان را مجددا به سمت سعادت‌آباد کج کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دومین ماه پاییز هر چند صف‌های دریافت کد معاملاتی نسبت به مهر کوتاه‌تر شد اما ۲۱۷هزار بازیگر جدید به بازار سهام افزوده شد. بورس بازان روزهای عجیبی را در این بازار رصد می‌کنند. چهار ماه سخت برای سهامدارانی که توفانی از اصلاح و ریزش قیمت را پشت‌سر گذاشته است. هجوم سهامداران به سمت درهای خروج این سیگنال را به بازار می‌داد که پرونده سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به‌زودی بسته می‌شود، اما از چهارمین هفته آبان‌ماه بورس تهران روی دیگر خود را به سهامداران نشان داد. نوسان بازارهای موازی شرایطی را برای بازار سهام به وجود آورد تا آن دسته از سرمایه‌گذارانی که دنبال سود در بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو بودند راهشان را مجددا به سمت سعادت‌آباد کج کنند.

دلار و طلا در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی به سر می‌برند، از این رو تحلیلگران بر این باورند که با تداوم وضعیت بازارهای موازی و کاهش بازدهی آنها شاهد ورود احتمالی بخشی از پول خارج شده از این بازارها به بورس خواهیم بود که می‌تواند نقدینگی جدیدی را وارد بازارسرمایه کند. نرخ تورم، افزایش قیمت‌های جهانی و تعیین تکلیف انتخابات آمریکا در سه هفته اخیر از پیچیدگی روند معاملات کاسته و سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای ورود به این بازار پیدا کرده‌اند. رشد شاخص در سه هفته اخیر نشان می‌دهد پول حقیقی وارد شده به بورس می‌تواند موجی از امیدواری به سبزپوشی شاخص راه بیندازد و اعتماد سهامداران را بار دیگر بازگرداند. در این میان بررسی‌ها نشان از افزوده شدن ۲۱۷ هزار کد معاملاتی جدید در آبان‌ماه و رسیدن مجموع سهامداران بورسی به ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر دارد.

صدور کد بورسی در آبان کاهش یافت

بازار سرمایه سال ۹۹ را با فرازو فرود متفاوتی پشت‌سر گذاشته است، به‌طوری که در ابتدای سال و رشد حبابی قیمت سهام، شاهد روند صعودی ورود مردم به بورس بودیم، اما از اواسط تابستان و از آغاز ریزش قیمت‌ها روند صدور کد‌های معاملاتی نیز وارد فاز دیگری شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان با فروکش کردن ریزش‌ها و جزر و مد بازار، تالارهای شیشه‌ای حضور بخش جدیدی از معامله‌گران را تجربه می‌کنند. با نگاهی به آمار صدور کدهای معاملاتی در آبان‌ماه و تا قبل از پایان اصلاح شاخص متوجه می‌شویم که سرعت صدور کدهای معاملاتی از ابتدای سال رو به کندی می‌رود. براساس گزارش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هشتمین ماه سال، ۲۱۷ هزار نفر برای دریافت کد معاملاتی در سامانه سجام ثبت‌نام کردند تا کل ثبت‌نام‌کنندگان به رقم ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر برسد که البته متوسط تعداد و رقم صدور کدهای معاملاتی در ماه‌های اخیر چندان بالا نیست.

گرچه تعداد کدهای معاملاتی در هشت ماه امسال۲۱ میلیون نفر را رد کرده و نسبت به ماه‌های ابتدای سال ۹۹ از سرعت این روند کاسته شده اما بررسی کدهای صادرشده نشان می‌دهد در مقایسه با ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد بورسی صادر شده تا پایان سال ۹۸میزان صدورکدهای معاملاتی سال ۹۹ با همه اتفاقات عجیب و غریبی که تجربه کرده با رشد ۸۳درصدی همراه شده است. در حالی ۲۱۷ هزار کد معاملاتی در دومین ماه خزان بورس صادر شده که تا دو هفته قبل، روند دادوستدهای بازار همچنان تحت‌تاثیرانتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اما و اگرهای بسیاری مواجه بود. برخی کارشناسان انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالت متحده را خطری جدی برای بازار سهام عنوان می‌کردند. بورس تهران زیر سایه انتخابات آمریکا و مشاجرات لفظی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد. دو قطبی شدن بازار به سهام ریالی‌محور و دلاری‌محور یکی از مهم‌ترین پیامد‌های انتخابات است که به التهابات این بازار پرحاشیه دامن زد.

از سویی دیگر نزول شاخص به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، تداوم جلسات شبانه سیاست‌گذاران بورسی و بازار داغ شایعات افزایش نرخ سود بانکی و قیمت‌گذاری دستوری برخی محصولات، هشدار کارشناسان در مورد خروج سهامداران از بازار را به‌دنبال داشت؛ بر همین اساس بسیاری از فعالان بورسی از ادامه‌دار شدن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران پس از تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذاران و کاهش شدید درخواست سرمایه‌گذاران برای دریافت کدهای معاملاتی در ماه‌های آتی خبر می‌دادند.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در تمام دنیا امنترین جا برای سرمایه گذاری مردم و اقتصاد اون کشور سازمان بورس اون کشوره

  • رضا

    درسته که دولت به مردم توی بورس بد کرد ولی بازم سرمایه گذاری توی بورس از دلار و طلا بهتره.
    خریدوفروش دلار و طلا تورم و بدبختی رو بیشتر میکنه ولی بورس حداقل ممکنه ی کمکی بشه به رونق و تولید شرکتها و کارخانجات کشورمون و اشتغال جوانهای مملکت خودمون.
    من که فقط بورس رو انتخاب میکنم

  • ناشناس

    هرکس بیاد بدبخت میشه

  • ناشناس

    آقای روحانی تجربه 20 ساله شما این بود که شما مردم را به روز سیاه وبدبختی و بیچاره کنید تو بورس که حتی نتوانند حتی یک نان تهیه کنند برای زن و بچه‌هایشان.

  • ناشناس

    من هر چی دلار داشتم فروختم و گذاشتم تو بورس هم بخاطر چرخه اقتصاد کشورم و هم بخاطر مردم عادی و هم میدونم بورس صعودی میشه.

  • ناشناس

    بخدا هر کس الان بیاد تو بورس شک نکنه که سرمایش حداقل دو برابر میشه تا دو ماه اینده

  • ناشناس

    خدا رحم کنه باز کد جدید بورسی بازم بیسواد پرادعای بی ادب بازار خراب کن اینم تاسیس دانشگاه و مدرک پولکیه زورکیه! ایکاش برای دلالی دلار و سکه هم کد صادر میکردند

  • محسن

    چرا دولت به حرفهای خود عمل نکرد در فروش پالایش یکم با توجه به تخفیف ۳۰ درصدی سهام پالایش یکم را با ۲۰ درصد تخفیف به ما فروخت و حالا که این سهام را فروشش را آزاد کردند نه خبری از برگرداندن پول آن ۱۰ درصد هست نه بابت آن ۱۰ درصد تخفیف اضافه سهامی بیشتری را به ما ندادن دولت به حرفش و تعهدش در مقابل فروش سهام پالایش یکم عمل نکرد . و حالا ما ماندیم با سهام بی ارزش پالایش که آن را خیلی گران به مردم فروختند و من به عنوان یک سهامدار فکر میکنم دیگران هم به همین صورت دیگر سهام اولیه دولتی را خریداری نخواهیم کرد سهام پتروشیمی بوعلی که قرار است عرضه اولیه شود مانند سهام پالایش یکم خیلی گران میباشد . و با کارهایی که با ما شد دیگر سهام اولیه را نخواهیم خرید . چون گران است و دولت به حرفش در مقابل سهامداران عمل نمیکند و فقط به فروختن آن فکر میکند آن هم در قیمت بالای سهام . وسلام

  • ناشناس

    کلاس بذارن بعد احازه معامله تو بورس بدن بدون اموزش بورس ضرر خالیه

  • ابراهیم حامدی

    سلام خدمت سهامداران عزیز ی درخواستی دارم لطفا سهامتون رو به این راحتی نفروشید این سهام ها ارزشش بیشتر از سکه و دلار و دلال بازیه نیتمون انشاالله خیر برای خودمون و کارگران که تو کارخونه ها هستند تا همه سود کنیم خداوند هم برکت بهمون میده بورس یعنی بلند مدت باید سهاممون سال دیگه این موقع دوبرابر شده باشه انشالله فقط الکی وارد صف فروش نشیم و سهامدار بمونیم مرسی