کد مطلب: ۴۳۵۷۵۱

وضعيت توليد ماسك در كشور چگونه است؟

وضعيت توليد ماسك در كشور چگونه است؟

عضو هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی گفت: به دليل شيوع كرونا و افزایش بار دستگاه‌های تولید ماسک و فعالیت دو شیفت و نیم در بسیاری از واحدهای تولیدي، برخی از دستگاه‌ها از کار افتاده‌اند که برای تامین قطعات آن‌ها دچار مشکل هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدمحمدرضا رضوان اظهار کرد: تولید ماسک پیش از شیوع ویروس کرونا آنقدر کم بود که برخی از دستگاه‌های تولید آن خاموش بود، اما حالا به دلیل افزایش بار دستگاه‌های تولید ماسک و فعالیت دو شیفت و نیم در بسیاری از واحدهای تولید ماسک، برخی از دستگاه‌ها از کار افتاده‌اند که برای تامین قطعات آن‌ها دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دستگاه‌های تولید ماسک چینی و تایوانی هستند، تصریح کرد: برای مثال در حال حاضر ۴۰ درصد دستگاه‌ها در یک شرکت از خط تولید خارج شده است، اما چون این قطعات در گروه یک ارزی نیستند دولت قبول نمی‌کند که برای تامین آن‌ها ارز دولتی پرداخت کند و از تولیدکنندگان می‌خواهد از ارز آزاد اسنفاده کنند.

‏رضوان با بیان اینکه تقریباً همه شرکت‌های تجهیزات پزشکی در زمینه تولید ماسک با این مشکلات مواجه هستند، تصریح کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش تعداد تولیدکنندگان ماسک بعد از شیوع ویروس کرونا، واردات دستگاه با ارز آزاد جذابیتی برای فعالان این بخش ندارد؛ بنابراین تنها راه باقی مانده برای تولیدکنندگان کار جهادی است؛ به طوری که برای مثال در شرکت ما همه ۱۳۰ پرسنلی که ۱۲۰ نفر آنها خانم هستند از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب کار می‌کنند.

وی با اشاره به ۲۰ تا ۳۰ برابر شدن تقاضای ماسک در جهان تصریح کرد: همه کشورها در حال حاضر با این مشکل مواجه هستند که آمادگی لازم برای روبرو شدن با آن را نداشتند. با این وجود می‌توان گفت ایران نسبتا مشکلات کنونی را خوب مدیریت کرده، اما باید به این نکته توجه شود که مشکل دستگاه‌ها و قطعات نهایتا با پرداخت حدود ۴۰۰ هزار دلار قابل حل است و می‌توانند چند شرکت را انتخاب کنند و برای واردات قطعات آن‌ها ارز دولتی اختصاص دهند تا تولید ماسک افزایش یابد.

با معوقات کارگران چه کنیم؟

رضوان همچنین با بیان اینکه برخی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی بیش از یک سال و نیم از وزارت بهداشت معوقه دارند، تصریح کرد: برخی از کارخانه‌ها پنج ماه است که حقوق کارگران خود را پرداخت نکردند. این در حالی است که در شرایط کنونی احتمالا برای تعطیلات نوروز هم باید تولید را ادامه دهیم و در چنین شرایطی لازم است حقوق و عیدی کارگران پرداخت شود.

البته به گفته وی در حال حاضر خریدها به صورت نقدی انجام می‌شود، اما لازم است معوقات قبلی شرکت‌ها پرداخت شود تا حقوق‌های قبلی کارگران نیز داده شود.

این تولیدکننده با تاکید بر لزوم همکاری همه ارگان‌ها در شرایط کنونی، مشکل دیگر واحدهای تولید تجهیزات پزشکی را سرکشی مکرر نهادهای نظارتی مختلف عنوان کرد.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بر واحدهای تولیدی در شرایط کنونی، گفت: در حال حاضر ارگان‌های مختلف به صورت مکرر ناظرانی را به خط تولید می‌فرستند که حتی مشخص نیست خودشان آلوده به ویروس باشند یا نه، اگر هم مانع حضور آن‌ها شویم فکر می‌کنند شرکت‌ها قصد دارند آمار تولیدشان را پنهان کنند.

رضوان راه حل این مشکل را هماهنگی ارگان‌های مختلف عنوان و اظهار کرد: بهتر است یک ارگان و یک نهاد ناظر برای بازرسی مشخص شود که روزانه آمار تولید و فروش واحدهای تولیدی را دریافت کنند.

ماسک را چه کسی توزیع می‌کند؟

این تولیدکننده در ادامه با بیان اینکه توزیع ماسک از حدود پنج روز پیش توسط سه شرکت‌ پخش در کشور انجام می‌شود و دیگر دست هیات امنای ارزی نیست، تصریح کرد: شرکت‌های تولیدی اجازه فروش مستقیم ماسک به مراکز درمانی را ندارند. بخشی از ماسک‌های تولید شده با حواله‌های صادر شده از سوی وزارت بهداشت به صورت مستقیم توزیع می‌شود و مابقی از طریق شرکت‌های پخش انجام می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه در بخش توزیع ماسک اولویت با مراکز درمانی است، گفت: از دوم تا پنجم اسفند یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک به هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت تحویل داده شد. اما در بهترین حالت با تامین دستگاه‌ها و حمایت از نیروها حداکثر می‌توانیم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون ماسک در روز تولید کنیم.

منبع: ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.