کد مطلب: ۴۴۷۵۹۹

صنعت گردشگری بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

صنعت گردشگری بعد از کرونا چگونه خواهد بود؟

با همه‌گیری ویروس کرونا راجر داو، رئیس و مدیرعامل انجمن مسافرت آمریکا در این رابطه می‌گوید: «اثرات [ویروس کرونا] بر سفرها، شش تا هفت برابر بیشتر از حادثه ۱۱ سپتامبر است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، گردشگری یک موتور خستگی‌ناپذیر و درحال ‌تقویت برای اقتصاد جهان بوده است. این صنعت هشت تریلیون دلاری همواره آینده امیدبخش خود را در بحبوحه نابسامانی‌های جهان حفظ کرده و بر چالش‌ها چیره شده است، حتی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر برج‌های مرکز تجاری نیویورک که با سقوط ۶/ ۳۱ درصدی مواجه شد.
حالا با همه‌گیری ویروس کرونا راجر داو، رئیس و مدیرعامل انجمن مسافرت آمریکا در این رابطه می‌گوید: «اثرات [ویروس کرونا] بر سفرها، شش تا هفت برابر بیشتر از حادثه ۱۱ سپتامبر است.»
گردشگری صنعتی است که بیش از ۶/ ۲ تریلیون دلار ارزش افزوده اقتصادی برای جهان ایجاد کرده است و از ۸/ ۱۵ میلیون شغل حمایت می‌کند. صدمات ناشی از پاندمی کووید-۱۹ شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک حوزه گردشگری را به مرز نابودی کشانده است. گردشگران نیز در سراسر جهان با بحران خانه‌نشینی مواجه شده‌اند.
در آمریکا بیشترین آسیب متوجه ایالاتی نظیر نوادا است که سوخت اقتصادش از کازینوها و تفرجگاه‌ها تامین می‌شود و فلوریدا که در آن کشتی‌های تفریحی و شهربازی‌ها، متروکه شده‌اند. به‌رغم اینکه زمزمه‌هایی پیرامون بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی ایالات این کشور شنیده می‌شود.
بر این اساس «انجمن مسافرت آمریکا» برآورد می‌کند تا ماه مه (اواسط اردیبهشت) ۶/ ۴ میلیون شغل در این کشور از بین برود، رقمی که به عقیده کارشناسان روندی رو به افزایش خواهد داشت. به گزارش «فوربس»، شمار نیروی‌کاری که اعلام بیکاری می‌کنند با دو برابر شدن به هفته‌ای ۶/ ۶ میلیون نفر رسیده است، که بزرگ‌ترین افزایش در نیم قرن اخیر را نشان داده است.

یافته‌های مطالعه زیرمجموعه گردشگری «شرکت اقتصاد آکسفورد» نیز نشان می‌دهد صنعت گردشگری آمریکا در سال ۲۰۲۰ حداقل ۲۴ میلیارد دلار کاهش درآمد خواهد داشت.

شورای جهانی سفر و گردشگری نیز پیش‌بینی می‌کند بیش از ۵۰ میلیون شغل در صنعت گردشگری جهان از بین برود. فیزان علی و کیهان کوبانوگلو، دو محقق دانشگاه فلوریدای جنوبی، مطالعه‌ای را در هفته سوم ماه مارس (اواخر اسفند) روی بیش از ۲ هزار گردشگر از ۲۸ کشور انجام دادند و از آنها پیرامون رفتار مسافرتی‌شان در عصر کرونا پرسیدند.

نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که ۸/ ۶۳ درصد از گردشگران مشارکت‌کننده در این نظرسنجی قصد دارند برنامه‌های سفر خود را برای طی ۱۲ ماه آینده کاهش دهند، در حالی که بیش از نیمی از این افراد سفرهای کاری خود را در پی شیوع ویروس کرونا لغو کرده‌اند.

براساس یافته‌های این تحقیق، صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کوچک‌تر خواهد شد، اتفاقی که پیامدهای ناگواری برای صنعت هوایی، هتل‌ها، رستوران‌ها و مشاغل تابعه به همراه دارد.

در این رابطه ممکن است تعداد مسافران بین‌المللی با کاهشی ۴/ ۱ میلیارد نفری به کمتر از یک میلیارد نفر برسد، پایین‌ترین رقم گردشگران بین‌المللی از سال ۲۰۱۵. در این تحقیق همچنین از مشارکت‌کنندگان خواسته شده دیدگاه‌شان را پیرامون چین و ایتالیا بگویند، دو کشوری که بحرانی‌ترین وضعیت‌ها را در پی پاندمی «کووید-۱۹» تجربه کرده‌اند.

براساس پاسخ‌ها، ویروس کرونا به‌شدت به وجهه گردشگری چین آسیب زده است، به خصوص آنکه بسیاری این کشور را مسئول شیوع این ویروس می‌دانند.

با این حال بررسی‌های صورت گرفته حکایت از آن دارد که تصور منفی که گردشگران پس از وقوع یک بحران از یک مقصد پیدا می‌کنند گذرا است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.