کد مطلب: ۷۱۴۵۹۴

سرخوردگی زنان از اشتغال

سرخوردگی زنان از اشتغال

بسیاری از زنانی که شاغل بودند یا به دنبال کار می‌گشتند، پس از از دست دادن کار خود یا پیدا نکردن کار سرخورده شدند و از اشتغال صرفه‌نظر کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی یک پژوهش نشان می‌دهد از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری حدود ۵۰درصد از زنان بیکار به غیرفعال تبدیل شده‌اند. این جریان می‌تواند بیانگر آن باشد که تعداد قابل‌توجهی از زنانی که در جست‌وجوی شغل بوده‌اند، از یافتن شغل موردنظر خود ناامید شده و از تلاش برای شاغل شدن دست کشیده‌اند. درست است که در سال‌های گذشته مشکلات مختلفی نظر تحریم‌های اقتصادی و نابسامانی اقتصادی موجب شده به صورت کلی اشتغال کشور وضعیت مناسبی نداشته باشد. با این حال انتقال ۴/ ۴۹درصدی مردان بیکار به وضعیت شاغل در بازه زمانی مذکور، بیان‌کننده وجود شکاف قابل‌توجه شغلی میان مردان و زنان و همچنین فراهم نبودن بستر مناسب برای اشتغال زنان است. یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در زمینه جریان اشتغال، حرکت از صنعت و کشاورزی به سوی خدمات است. می‌توان حدس زد مشکلات مربوط به آب و منابع طبیعی در سال‌های گذشته و همچنین فرسوده شدن بخش صنعت در ایران می‌تواند توضیح‌دهنده این تحولات باشد. مرکز آمار در گزارش «آمار جریان نیروی کار» به بررسی تغییرات در جریان نیروی کار پرداخته است.

اهمیت آگاهی از پویایی بازار کار

به نقل از دنیای اقتصاد، این گزارش بیان می‌کند آگاهی از پویایی بازار کار از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل ابزارها و آگاهی از تغییرات نیروی کار در سطح فردی نیز مهم است. زمانی که راهبرد اشتغال‌زایی اجرا می‌شود، بررسی عملکرد آن ضروری بوده و آگاهی از پویایی بازار کار در این زمینه نیز به کار می‌آید. به همین دلیل است که در یک بازه زمانی در‌نظرگرفته‌شده، اندازه و ویژگی‌ جمعیتی افرادی که اشتغال خود را از دست داده‌اند، اندازه و ویژگی جمعیتی افرادی که کار پیدا کرده‌اند و اندازه و جمعیت افرادی که وضعیت کار آن‌ها طی زمان در‌نظر‌گرفته‌شده تغییر کرده است، بسیار مهم و قابل‌بررسی است.

فعال و غیرفعال اقتصادی کیست؟

بر اساس تعاریف گزارش‌های مرکز آمار، زمانی به فردی شاغل گفته می‌شود که آن فرد دارای سن ۱۵ سال و بیشتر بوده که در طول هفته مرجع طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده یا بنا به دلایلی به طور موقت کارش را ترک کرده باشد. علاوه بر آن افرادی که برای اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می‌کنند اما مزدی دریافت نمی‌کنند، کارآموزانی که در هر دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند، محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند، از جمله گروه‌های شاغل محسوب می‌شوند. از طرفی افراد بیکار کسانی هستند که با ۱۵ سال یا بیشتر دارای ۳ ضابطه به صورت هم‌زمان باشند. در واقع باید در هفته مرجع فاقد کار باشند، در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار بوده باشند و در هفته مرجع یا در هفته بعد از آن برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی، آماده برای کار باشند. علاوه بر آن، افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده، ولی جویای کار و آماده برای کار هستند نیز بیکار محسوب می‌شوند.

مشارکت اقتصادی یک سال گذشته

گزارش مذکور به بررسی آمارهای جریان جمعیت دارای ۱۵ سال و بیشتر بر اساس وضعیت فعالیت از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری پرداخته است. در این تحلیل آمارهای جریان بر حسب جنسیت، مناطق جغرافیایی، وضع اقتصادی و بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی، بخش و اشتغال رسمی و غیررسمی ارائه شده است. بر این اساس از میان جمعیت مشترک در تابستان سال گذشته و تابستان سال جاری ۸/ ۳درصد بیکار و ۹/ ۵۹درصد غیرفعال بوده‌اند. وضعیت این افراد در تابستان سال جاری ۴/ ۳۷درصد شاغل، ۴/ ۳درصد بیکار و ۲/ ۵۹درصد غیر‌فعال بوده‌ است. بنابراین بیشترین کاهش در جمعیت بیکار و بیشترین افزایش در جمعیت غیرفعال مشاهده می‌شود. همچنین جمعیت بیکار در تابستان سال ۱۴۰۱ به میزان ۴/ ۰درصد کاهش یافته است. در واقع این کاهش نرخ بیکاری مربوط به جابه‌جایی بیکاران در تابستان ۱۴۰۰ به وضعیت غیرفعال در تابستان ۱۴۰۱ است.

زنان ناامید از یافتن شغل

نکته قابل‌توجه در مورد جریان فعالیت اقتصادی، انتقال حدود ۵۰درصدی زنان از وضعیت بیکار به غیرفعال است. این مساله می‌تواند بیانگر آن باشد که در طول یک سال گذشته بسیاری از زنان در جست‌و‌جوی شغل، از یافتن شغل مورد‌نظر ناامید شده و از جست‌وجوی شغل دست کشیده‌اند. براساس این گزارش، وضع فعالیت غیرفعال مرد و زن با مقدار ۴/ ۹۱درصد از تابستان ۱۴۰۰ به تابستان ۱۴۰۱ دارای بیشترین میزان پایداری در وضع فعالیت است. ولی برای مردان، وضع فعالیت شاغلان با میزان ۹۰درصد و برای زنان وضع فعالیت غیرفعال با میزان ۱/ ۹۵درصد دارای بیشترین ماندگاری در وضع فعالیت است. کمترین ثبات در وضع فعالیت نیز مربوط به بیکاران با مقدار ۳۴درصد است. این میزان برای مردان ۳/ ۳۲درصد و برای زنان ۳/ ۳۷درصد است.

البته لازم به ذکر است برای مردان ۴/ ۴۹درصد از بیکاران تابستان گذشته در تابستان سال جاری به شاغل تبدیل وضعیت داشته‌اند و ۲/ ۱۸درصد به غیرفعال تبدیل شده‌اند. این در حالی است که ۱۳درصد از زنان بیکار به شاغل و ۷/ ۴۹درصد به غیرفعال تبدیل وضع فعالیت داشته‌ا‌ند. بیشترین درصد جابه‌جایی در وضع فعالیت با میزان ۵/ ۳۷درصد، به وضع فعالیت بیکار به شاغل از تابستان ۱۴۰۰ به تابستان ۱۴۰۱ مربوط است. در مردان تغییر وضع فعالیت از بیکار به شاغل با مقدار ۴/ ۴۹درصد و در زنان تغییر وضع فعالیت از بیکار به غیرفعال با مقدار ۵/ ۴۹درصد بیشترین درصد تغییرات در وضع فعالیت است. بنابراین بیشترین تغییرات در وضعیت فعالیت مربوط به بیکاران است که این وضعیت، بی‌ثبات‌ترین وضع فعالیت محسوب می‌شود. کمترین میزان انتقال در وضع فعالیت مربوط به تغییر از وضع فعالیت غیرفعال به بیکار با میزان ۲/ ۱درصد است.

حرکت از صنعت و کشاورزی به خدمات

بر اساس تعاریف گزارش، بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی شامل بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات است. بر اساس بررسی‌های این گزارش، از میان شاغلان مشترک تابستان سال گذشته و تابستان سال جاری ۵/ ۱۶درصد از افراد در بخش کشاورزی، ۹/ ۳۳درصد در بخش صنعت و ۶/ ۴۹درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند. این مقادیر برای بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی در تابستان سال جاری ۲/ ۱۶درصد در بخش کشاورزی، ۹/ ۳۲درصد در بخش صنعت و ۹/ ۵۰درصد در بخش خدمات بوده است. بنابراین می‌توان گفت بیشترین جابه‌جایی شاغلان از بخش‌های کشاورزی و صنعت به بخش خدمات بوده است. بررسی ماندگاری اشتغال در بخش خدمات با میزان ۱/ ۹۱درصد دارای بالاترین مقدار است.

اشتغال در بخش‌های کشاورزی با ۷/ ۸۴درصد و صنعت با ۶/ ۸۲درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بیشترین درصد انتقال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی مربوط به تغییر اشتغال در بخش صنعت به خدمات از تابستان ۱۴۰۰ به تابستان ۱۴۰۱ با میزان ۲/ ۱۳درصد است. علاوه بر آن، کمترین میزان اشتغال به انتقال از بخش‌ خدمات به کشاورزی با میزان ۶/ ۱درصد بوده است. می‌توان گفت دلایلی نظیر مشکلات مربوط به آب و منابع طبیعی و همچنین سرعت بالای مستهلک شدن صنایع از دلایل اصلی این انتقال است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.