خبر فوری:

کد مطلب: ۱۷۷۶۶۷

وضعیت بازار جهانی کالاها در ۲۰۱۸

وضعیت بازار جهانی کالاها در 2018

در آستانه سال نو میلادی، نشریه بلومبرگ وضعیت کالاها در سال آینده میلادی را مورد پیش‌بینی قرار داده است.

بلومبرگ با اشاره به اینکه شاخص کالایی پس از 6 سال سرانجام توانست در سال 2016 رشد کند، افزود که حالا به‌نظر می‌رسد این شاخص، سال 2017 را در محدوده قرمز به پایان خواهد رساند و بار دیگر منفی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از سال 2010 شاخص کالایی بلومبرگ منفی شد تا جایی که در سال 2015 به سطح 25- رسید اما در سال 2016 ناگهان مثبت شد.

بر این اساس، شاخص کالایی بلومبرگ که شامل شاخص 22 کالا است، تنها برای 9 کالا در سال 2017 مثبت ارزیابی شده و برای دیگر کالاها منفی بوده است.

در این پیش‌بینی آمده است؛ در سال 2017 افزایش قیمت فلزاتی همچون مس، آلومینیوم و روی کمک کرد تا ضعف کالاهایی همچون سوخت‌ها و محصولات کشاورزی جبران شود.

حالا با ورود به سال 2018، به‌نظر می‌رسد شاخص کالایی بلومبرگ نیازمند فلزات صنعتی باشد تا بتواند بار دیگر پس از استراحت فصل جاری، افزایش خود را از سر گیرد.

البته بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که دلایل کافی برای رشد فلزات صنعتی نیز وجود خواهد داشت؛ چون رشد اقتصادی جهان به‌صورت هماهنگ رو به افزایش است و شاخص‌های تولید از رونق حکایت دارند. این شاخص‌ها در 18 ماه گذشته افزایشی بوده‌اند.

براساس این پیش‌بینی بلومبرگ، فلزات مس و آلومینیوم به‌عنوان دو مورد از مهم‌ترین فلزات صنعتی، از عرضه نسبتاً محدود بهره خواهند برد؛ به‌ویژه آلومینیوم به‌ خاطر تلاش‌های چین در جهت منطقی‌سازی ظرفیت‌ها و کاهش آلاینده‌ها، با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

ریسک‌های ژئوپلیتیک در رابطه با کشورهایی همچون کره‌شمالی، ایران و عربستان سعودی بر قیمت طلا اثرگذار خواهد بود و احتمالاً آن را افزایش خواهند داد.

فلزات صنعتی که تاکنون در سال‌جاری بیشترین افزایش را در شاخص کالایی بلومبرگ ایجاد کرده‌اند، از پایان ماه سپتامبر تاکنون 5 درصد کاهش شاخص را به‌ثبت رسانده‌اند.

در بخش کشاورزی به‌واسطه تغییرات آب و هوایی و رویدادهای ژئوپلیتیک، دلیلی وجود ندارد که انتظار وفور عرضه غلات را داشته باشیم.

البته برداشت محصول در آمریکا از انتظارات بیشتر شد و هیچ سازمان اوپکی هم برای گندم و سویا وجود ندارد که دستور کاهش عرضه را بدهد.

غلات که در حدود یک پنجم شاخص کالایی بلومبرگ را به خود اختصاص می‌دهند، پنج سال است که روندی کاهشی داشته‌اند.

البته کالاهایی همچون شکر و قهوه همیشه پتانسیل شوکه کردن فعالان این عرصه را داشته‌اند.

گوشت خوک و گاو، پنبه، قهوه و شکر که در مجموع تنها 14 درصد از کل کالاهای کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهند، نیازمند افزایشی شدید هستند تا بتوانند کل شاخص بخش کشاورزی را دستخوش تحول کنند.

منبع: آریابازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.