کد مطلب: ۷۱۳۳۰۴

بورس گرفتار ناپایداری شد؟

بورس گرفتار ناپایداری شد؟

یک کارشناس سرمایه گفت: چند روز بازار مثبت نمی‌تواند به رونق معاملات در ادامه مسیر بیانجامد و ارزش معاملات نیز این موضوع را تایید می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران در اواسط هفته گذشته توانست خود را از مرز ۱.۳ میلیون واحدی بالا بکشد و روند صعودی جدیدی را شکل دهد به طوری که بازدهی هفتگی بازار سهام پس از ۷ هفته، عدد مثبت ۰.۴۵ درصدی را به ثبت رساند. با این وجود اما همچنان ارزش معاملات و برآیند ورود و خروج پول این روند مثبت را همراهی نکردند و شاهد میانگین ارزش معاملات روزانه ۲۱۰۰ میلیارد تومان و خروج مجموعا ۱۲۴۵ میلیارد تومانی سرمایه کدهای حقیقی از چرخه بازار بودیم.

به نقل از فردای اقتصاد، در برنامه شمارش معکوس شنبه همراه با حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند اخیر بازار و دلایل آن پرداختیم. وی اعتقاد دارد که چند روز بازار مثبت نمی‌تواند به رونق معاملات در ادامه مسیر بیانجامد و ارزش معاملات نیز این موضوع را تایید می‌کند. به گفته میرمعینی طی سالیان گذشته هیچگاه دولت‌ها نگاه ویژه‌ای به بورس به عنوان یک بازار اقتصادی نداشته‌اند و تنها در برهه‌هایی از زمان از آن به نفع خود استفاده کرده‌اند. وی همچنین اضافه کرد سازمان بورس نیز در مدت اخیر توانایی انجام کارهای مثبتی را داشته است که می‌توانست بازار سهام را به مدار صعودی بازگرداند اما چنین اتفاقی نیفتاد. این کارشناس بازار سرمایه درباره بازارگردانی نیز انتقاداتی را وارد کرد و این موضوع را یکی از دلایل نوسان‌گیری از سهام برشمرد و در رابطه با معاملات الگوریتمی اعتقاد داشت که این ابزار به دلیل استفاده از دانش و تکنولوژی موضوع مثبتی است اما در وهله اول بورس تهران به دلیل عمق کم توانایی هضم آن را ندارد و همچنین باید در اختیار همه قرار بگیرد نه تنها عده‌ای خاص.

روند صعودی جدید در انتظار بورس؟

سومین هفته مهرماه با رشد ۰.۴۵ درصدی شاخص کل بورس تهران و هدایت این نماگر تا سطح یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحد پایان یافت تا پس از هفت هفته نزول متوالی، این نماگر به محدوده سبز تابلو وارد شود. حال سوال این است که روند صعودی هفته گذشته می‌تواند ادامه‌دار باشد؟ این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال عنوان کرد: نمی‌توان انتظار داشت روندهای مثبت هفته اخیر یک صعود پرقدرت را به دنبال داشته باشد چراکه در حال حاضر عوامل امنیت سرمایه‌گذاری در بورس به خطر افتاده و بستر مناسبی برای افزایش تقاضا در این بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مولفه هایی که در بازارهای مالی در راستای افزایش امنیت سرمایه گذاری بوده و نقش اساسی دارند از جمله نگاه دولت به بازار سهام ناامید کننده بوده است. دولت در دو سال اخیر از جنبه های مختلف به ویژه قیمت گذاری دستوری، تنظیم بودجه و سیاست‌های مالیاتی فشارهای زیادی را به بازار سرمایه وارد کرده است و به نظر می‌رسد بورس بر خلاف وعده‌های گذشته، اولویت دولت نیست.

چرا سیاست‌گذاری‌ها به افزایش سرمایه‌گذاری ختم نمی‌شود؟

این روزها جلسات متعددی میان سازمان بورس و سیاستگذار برای در نظر گرفتن نقش بورس در بودجه در حال برگزاری است. حمید میرمعینی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار داشت که برخلاف سال های گذشته سایه ریسک بودجه بر بازار سرمایه برداشته شود؟ گفت: در سال گذشته بازار سرمایه هیچ جایگاهی در بودجه نداشت و حتی نقش مشاوره‌ای این بازار نیز مورد توجه قرار نگرفت و سازمان برنامه و دولت بدون توجه به تاثیرات تصمیمات خود بر بورس، تنها در حال پیشبرد سیاست‌های کلان موردنظر خود بودند. به نظر می‌رسد که امسال نیز شاهد ادامه این روند هستیم و مهمترین جنبه آن قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف است که فشارهای زیادی را به این بازار وارد کرده است و نمی‌توان خوش‌بینی چندانی به تاثیرگذاری مثبت بودجه بر بازار داشت.

این کارشناس در رابطه با رویکرد حمایتی مناسب اعتقاد داشت: در کشورهای توسعه یافته باید تمام رویکردهای سیاست گذاران در زمینه های مختلف اعم از حوزه‌های عملیاتی، قیمت‌گذاری و … در راستای سرمایه گذاری باشد و سیاست گذار قدم های موثری جهت افزایش نقدینگی و امنیت برای سرمایه‌گذاری بردارد؛ چراکه سرمایه‌گذاری موجب افزایش اشتغال، بهبود تامین مالی و رشد اقتصادی خواهد شد. در ایران بورس یکی از کانال های مهم سرمایه گذاری مولد است که با تصمیمات خلق الساعه و دخالت های دولت شاهد افزایش ریسک‌های سیستماتیک و ابهامات در این بازار هستیم.

بازارگردانی و الگوریتم در بورس؛ کمک یا معضل؟

میرمعینی، در رابطه با تاثیرات بازارگردانی و معاملات الگوریتمی بر روند بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازارگردانی یکی از عوامل فاصله گرفتن بازار سرمایه از بازار رقابتی و آزاد است و این نوع فعالیت ها ناکارآمد و دستکاری در قیمت محسوب می‌شود. البته در سازمان‌های بازارگردان نیز انحرافاتی وجود دارد که به دغدغه‌ای برای فعالان بازار تبدیل شده و به نظر می‌رسد اهدافی که برای آن ها تعریف شده، محقق نشده است.

این کارشناس معاملات الگوریتمی را جنگی نابرابر دانسته و اعتقاد داشت که هر چند استفاده از این ابزار به دلیل استفاده از دانش و تکنولوژی موضوع مثبتی است اما در وهله اول بورس تهران به دلیل عمق کم توانایی هضم آن را ندارد و همچنین باید در اختیار همه قرار بگیرد نه تنها عده‌ای خاص.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.