کد مطلب: ۲۲۹۴۳۹

وظیفه بانک مرکزی در قبال بهبود فضای کسب‌و‌کار

وظیفه بانک مرکزی در قبال بهبود فضای کسب‌و‌کار

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به وظایف بانک مرکزی در بهبود فضای کسب‌و‌کار ایران اشاره کرد.

علی‌اکبر کریمی، با اشاره به نارضایتی رئیس بانک مرکزی از رتبه فضای کسب‌و‌کار ایران در جهان، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های جهانی، رتبه کسب‌و‌کار ایران در سال 2018 به نسبت سال 2018 تنزل پیدا کرده است که جای تاسف دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عوامل مختلفی بر بهبود فضای کسب‌و‌کار تاثیر‌گذار است، توضیح داد: عوامل مختلفی بر فضای کسب و کار تاثیر‌گذار است اما قطعا بانک مرکزی از این جهت که نظام پولی و بانکی کشور را مدیریت می‌کند می‌تواند تاثیر بسزایی بر فضای کسب و کار و فعالیت اقتصادی داشته باشد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از آنجایی که بخش اعظمی از تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود، وجود مشکلات جدی در نظام بانکی بی‌تاثیر بر فضای کسب و کار نیست.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، عنوان کرد: بالا بودن نرخ سود تسهیلات، عدم تامین سریع و آسان مالی توسط بانک‌ها برای فعالیت اقتصادی، بروکراسی طولانی سیستم بانکی و همچنین عدم ثبات قیمت ارز از جمله عوامل تاثیرگذار بر کاهش جایگاه کسب و کار ایران در جهان است.

اکبری، به تاثیر عدم ثبات ارز بر فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: عدم ثبات قیمت ارز، باعث ایجاد تنش در محیط کسب و کار می‌شود چرا که شرایط اطمینان آوری برای فعالان اقتصادی در بلند مدت ایجاد نمی‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت دلار بیش از 5 هزار تومان، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت دلار نگرانی در خصوص بهبود فضای کسب و کار وجود دارد اما برای پیش بینی این امر در سال جدید باید منتظر تدابیر جدید دولت در عرصه اقتصادی باشیم.

وی تاکید کرد: دولت باید تدابیر جدیدی اتخاذ کند تا بتواند فضای بازار ارز را مدیریت و روند فعالیت اقتصادی و به دنبال آن بهبود فضای کسب و کار را تسهیل کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت هنوز برای سال جدید سیاست اقتصادی خود را اعلام نکرده است، گفت: کمیسیون اقتصادی دوشنبه نشستی با حضور رئیس بانک مرکزی برای بررسی نوسان ارز برگزار می‌کند تا به طور دقیق موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

منبع: خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.