کد مطلب: ۳۱۳۸۰۵

وعده تزریق ارز به بازار/ آیا ارز ارزان‌تر می‌شود؟

وعده تزریق ارز به بازار/ آیا ارز ارزان‌تر می‌شود؟

در ادامه اقدامات ارزی بانک مرکزی این‌بار رئیس کل بانک مرکزی اعلام كرد: عرضه ارز در بازار ثانویه طی هفته‌های آتی شتاب می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در ادامه اقدامات ارزی بانک مرکزی عرضه ارز در بازار ثانویه شتاب می‌گیرد.

شورای عالی هماهنگی سران سه قوه در اوایل مهر ماه سال جاری با تشکیل جلسه‌ای پیشنهادات بانک مرکزی را مورد بررسی قرار داد و در پایان جلسه مجوز مداخله بانک مرکزی در بازار ارز را صادر کرد.

در این جلسه اختیارات لازم به بانک مرکزی داده شد که در راستای کاهش قیمت ارزها و بازگشت ثبات بازار ارز را مدیریت کند.

با توجه به اختیاراتی که به بانک مرکزی داده شد بانک مرکزی می‌تواند در مدیریت بازار ارز از طریق منابع ارزی و منابع حاصل از صادرات غیرنفتی، نقش موثری داشته باشد.

پس از واگذاری اختیار تام به بانک مرکزی برای ورود به بازار ارز قیمت ارز کاهش یافت، به طوری که قیمت دلار از 19 هزار تومان وارد کانال 14 هزار تومان شد.

در پی اقدامات جدید بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت ارز روابط عمومی بانک مركزی ساعاتی پیش با انتشار اطلاعیه‌ای به نقل از رئیس کل بانک مرکزی اعلام كرد:
عرضه ارز در بازار ثانویه شتاب می‌گیرد.

بنابر گزارش روابط عمومی بانک مركزی همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر تاکید بر عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما و یا وارد کردن آن به چرخه اقتصاد کشور به ترتیبی که بانک مرکزی مشخص می‌کند، درهفته‌های آینده شاهد شتاب گرفتن و افزایش عرضه ارز برای تامین واردات خواهیم بود.

طبق این گزارش منتشره، رئیس کل بانک مرکزی اعلام كرد: ظرف هفته جاری ضوابط مربوط در کارگروهی با مشارکت وزارتخانه‌های ذیربط و بانک مرکزی و نمایندگان تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی بررسی وتصمیم گیری خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی حجم مبادله (خرید وفروش) دربازار ثانویه را طی حدود دو ماه گذشته معادل ۷/۳میلیارد یورو اعلام کرد و پیش‌بینی کرد با مجوز اخذ شده از سران قوا مبنی برخرید و عرضه ارز پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی توسط بانک مرکزی، عرضه در این سامانه شتاب بیشتری بگیرد و برخی از مسائل مطرح در حاشیه آن نیز مرتفع گردد.

همتی با اشاره به تأمین بیش از 27 میلیارد دلار از ابتدای سال برای واردات کشور از طریق بانک مرکزی و سامانه نیما که ۹/۵ میلیارد از مبلغ اختصاصی بابت ۲۵قلم کالاهای اساسی و ضروری بوده است، اولویت بندی و توجه به نیازهای واقعی وارداتی در شرایط فعلی کشور را در هنگام ثبت سفارش وظیفه خطیری دانست که وزارت صمت با هماهنگی وزارتخانه‌های دیگر بایستی به آن توجه کند.

رئیس کل بانک مرکزی عدم ارائه ارز ناشی از صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق وافغانستان، تحت عنوان صادرات ریالی را غیر قابل قبول دانست و تاکید کرد صادرات ریالی مفهومی جز خروج سرمایه ندارد و ارز ناشی از اینگونه صادرات، خصوصا صادرات عمده، هم باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد.

همتی ضمن تقدیر از تلاش فعالان اقتصادی و بازرگانی در توسعه صادرات کشور تاکید کرد مصوبه سران قوا اختیارات لازم به بانک مرکزی برای پیگیری قضایی جهت اعمال این مصوبه، یعنی آوردن ارز صادرات غیر نفتی به چرخه اقتصاد، داده است و امیدوارم بانک مرکزی به هیچ وجه مجبور به استفاده از این اختیار خود نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به هیچ وجه تا دولت نخواهد قیمت ارز پائین نمی آید چون همه کاره دولته دولت بفکر پرکردن خزانه خودش است نه به فکر مردم […]

    • ناشناس

      بله همینطوره

  • ناشناس

    وقتی ارز را میاد پایین شک نکنیم حتما دوباره میاد بالا چند دلار هم بیشتر از قبلی