کد مطلب: ۱۹۹۲۳۶

وقتی پودر تونر تبدیل به آثار هنری می‌شود

وقتی پودر تونر تبدیل به آثار هنری می‌شود

یک هنرمند با استفاده از پودر تونر روی صفحه و بعد از ماه‌ها تلاش آثاری از نقاشی و خط خلق کرده که آنها را در معرض دید عموم قرار داده است.

مصطفی نوربخش درباره آثارش بیان کرد: اساسا سبک‌کاری من خطاطی است و بیش از ۲۵ سال است که این کار را انجام می‌دهم و با چیدمان ترکیبی با استفاده از ابزاری مثل خط،کلمه و حرف تابلوهایم شکل گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: احساس نقش اساسی را در کارهایم داشته است. در واقع اجازه دادم سر و کله کلمات پیدا شوند و در یک وضعیت ترکیبی قرار بگیرند و به دلیل فرمالیستی بودن خط هر اتفاقی در لحظه صورت بگیرد.

نوربخش ادامه داد: وقتی شما یک چیز مجرد را به تصویر بکشی و حالت تجسمی به آن بدهید، ناگزیرید بسیاری از موارد از جمله رنگ را حذف کنید البته می‌توان این کار را هم انجام نداد اما وضعیت ذاتی و روحی من ایجاب می‌کرد که رنگ و بسیاری از موارد دیگر را حذف کنم.

وی گفت: وقتی کاری را به صورت حسی انجام می‌دهید، ترکیب‌بندی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. بنابراین اجازه دادم حس‌ام آن‌طور که دوست دارد عمل کند که البته کار دشواری نیز محسوب می‌شود هر چند که ابتدای کار همه چیز ساده به نظر می‌رسد و وقتی شروع به انجام آن می‌کنید،سختی آن خودش را نشان می‌دهد و حروف و ابزاری که در اختیار دارید باید به وضعیتی پیش ببرید تا آنجایی که ممکن است خوانش را از آن بگیرید.

این هنرمند بیان کرد: کسی که می‌خواهد این وضعیت تجسمی را ببینید نباید درگیر خواندن شود. من نخواستم در کارهایم خوشنویسی کنم زیرا دیدن را تحت شعاع قرار می‌داد زیرا وقتی متنی را می‌خوانید آن را می‌فهمید و فهمیدن مزاحمت ایجاد می‌کند.

وی گفت: بنابراین توصیه من به مخاطبانی که کارهایم در این نمایشگاه را می‌بینند، این است که به فهمیدن کار فکر نکنند. چند لحظه یکی از تابلوها را ببینند و بعد سراغ تابلوی دیگر بروند. با دیدن آثار یا با آنها ارتباط برقرار می‌کنند یا نه.

نوربخش اضافه کرد: شما اگر با هنرمندانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند مواجه شوید و از آنها درباره آثار هنری‌شان بپرسید که شما چه کاری می‌خواستید انجام دهید؟ قطعا آنها هم نمی‌دانستند از اول می‌خواستند چه کاری انجام دهند و حرفی برای گفتن ندارند.

او همچنین برای انتخاب رنگ مشکی و سفید در کارهایش توضیح داد: این کارها فرمالیستی است و تجرد در آن‌ها بیش از حد است.

نوربخش افزود: وقتی می‌خواهم رنگ‌ها برایم مزاحمت ایجاد نکنند به یک رنگ اکتفا می‌کنم و چون رنگ سفید را روی صفحه‌ داشتم بنابراین تکلیفم را با یک رنگ دیگر روشن کردم و به فرم پرداختم و در نهایت به یک وضعیت تجسمی رسیدم.

این هنرمند درباره چگونگی آثاری که خلق کرده است،گفت: قبل از آنکه کار را شروع کنم به بافت نیاز داشتم و آن را با خطوط قدیمی،مشرقی،مغربی،ثلث اندلسی و کوفی انجام دادم.

وی افزود: مدت‌ها طول کشید تا با قلم فلزی و روان نویس مشکی بافت‌ها را ایجاد کردم. این کار با پودر تونر دستگاه کپی انجام شده است. تونر را پاشیدم و بعد با کاردک شروع به کار کردم.

نوربخش در ۱۰ سال اول کارش خوشنویسی انجام داده و بعد از آن تلاش کرده که خوشنویسی را به شیوه‌ای پیاده کند تا متناسب با زمان حال حاضر باشد. «از تونر تا معجزه» دهمین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است.

۱۳ اثر مصطفی نور بخش تا ۲۵ بهمن ماه در گالری کاما واقع در خیابان اوین، خیابان کچویی،کوچه صفا، پلاک ۴ دایر است. علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه نقاشی «از تونر تا معجزه» همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.