کد مطلب: ۴۲۶۷۵۳

ویروس کرونا در بورس! / آیا بیماری چینی بازار سهام ایران را متاثر می‌کند؟

ویروس کرونا در بورس! / آیا بیماری چینی بازار سهام ایران را متاثر می‌کند؟

صورت‌های ضعیف مالی، نسبت‌های بالای قیمت به درآمد و شیوع ویروس کرونا هیچ‌کدام توان مقابله با میل بورس به صعود را نداشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صورت‌های ضعیف مالی، نسبت‌های بالای قیمت به درآمد و شیوع ویروس کرونا هیچ‌کدام توان مقابله با میل بورس به صعود را نداشته‌اند. نقدینگی همچنان پرقدرت ظاهر شده و در تعیین مسیر بازار سلطه بی‌مانندی دارد. به این ترتیب نماگرهای اصلی بازار سهام این هفته را بار دیگر سبزپوش آغاز کردند و در این میان بار دیگر کوچک‌ترهای سهام پیشتاز بودند.

اولین جلسه معاملاتی این هفته در ادامه معاملات پایانی هفته گذشته پیش رفت و روند معاملات تا انتها نشانه خاصی از ضعف تقاضا به نمایش نگذاشت.

در این جلسه شاخص کل با صعود 5790 واحدی، معادل 4/ 1 درصد دیگر رشد کرد و به کانال 417 هزار واحد پا گذاشت. در همین حال شاخص هم‌وزن رشد 8/ 2 درصدی را به ثبت رساند تا بار دیگر رغبت بیشتر معامله‌گران به سهام کوچک‌تر بازار را به نمایش بگذارد.

«کرونا»، ریسک جدید بازارهای مالی

بورس تهران صعود بی‌وقفه خود را از زمان رفع تنش‌های منطقه‌ای از سر گرفت.

این مساله بازگشت سرمایه‌های خرد را در پی داشت و بعد از آن صعود قیمت‌ها سرمایه‌های بیشتری را به این بازار جذب کرد. به‌نظر می‌رسد پشت‌سر گذاشتن چنان ریسک بزرگی فضای ذهنی معامله‌گران را برای سقف‌شکنی‌های پیاپی بورس آماده کرده است.

در این شرایط به‌نظر می‌رسد تنها اتفاقات کاملا غیرمنتظره، چه در سویه منفی و شاید عکس آن، بتواند این قاطعیت را متزلزل کند. بازخوانی تجربه بیماری «سارس» در سال‌های 2002 و 2003 نشان می‌دهد نگرانی بازارهای مالی با افت سرعت گزارش موردهای جدید ابتلا به بیماری کاهش می‌یابد. با این حال این موضوع که نگرانی‌ها در رابطه با ویروس «کرونا» چه زمانی فروکش می‌کند همچنان نامعلوم است.

به هر صورت باید در نظر داشت که چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده بسیاری از کالاهای پایه در جهان است و التهاب‌های صنعت این کشور به‌راحتی می‌تواند کلیه بازارها را تحت‌تاثیر قرار دهد. در عین حال کشف مواردی از این بیماری در اروپا، آمریکا و ژاپن به نگرانی‌های بیشتر دامن زده است و سبب شده تا سرمایه‌گذاران بار دیگر به طلا پناه ببرند.

در صورتی که روند رو به نزول قیمت کالاهای پایه ادامه یابد، بعید نیست که «کوچ نقدینگی» از بزرگان کالایی به سهام کوچک‌تر در بورس تهران جدی‌تر شود. در صورتی که نگرانی‌ها از این ناحیه به آسانی متوقف نشود، بورس تهران نیز ممکن است چندان بی‌اعتنا به این پیشامد باقی نماند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.