کد مطلب: ۶۰۳۲۲۳

پارکینگ هوشمند چیست؟ تجهیزات پارکینگ هوشمند کدام‌اند؟

پارکینگ هوشمند چیست؟ تجهیزات پارکینگ هوشمند کدام‌اند؟

به‌کارگیری تجهیزات پارکینگ هوشمند، باعث سهولت در پارک کردن خودروها و استفاده مناسب از فضای پارکینگ‏‌ها می‌شود.

هنگامی‌که راجع به پارکینگ‌های هوشمند صحبت می‌شود، احتمالا اولین سؤالی که به ذهن‎تان خطور می‌کند این است: پارکینگ هوشمند چیست؟ و یا این‌که تجهیزات پارکینگ هوشمند کدام‌اند؟ در واقع، پاسخ این سؤال نیازمند توضیح در چندین مقاله متعدد است اما بهتر است بدانید که به‌طور کلی این پارکینگ‌ها، یک نوآوری مدرن در کنترل و مدیریت بهتر فضای پارک خودروها به شمار می‌آیند.

اگر کمی به عقب بگردیم، سیستم پارکینگ سنتی را مشاهده می‌کنیم که به دلیل تعداد پایین خودروها، یک نفر نگهبان، مسئولیت ورود و خروج و جابجایی اتومبیل‌ها را برعهده داشته اما امروزه، همزمان با رشد جمعیت و افزایش چشمگیر تولید خودرو، نیازمند سیستم‌‎های هوشمند جهت بهره‌برداری بهینه از فضای محدود پارکینگ‌ها هستیم.

بر همین اساس، یکی از چالش‏‌های بزرگ شهروندان در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، پیدا کردن محل پارک اتومبیل می‌باشد. به‌ویژه در مراکز شهرها که انبوهی از ساختمان‌های تجاری و اداری وجود دارد و مشکل همیشگی جای پارک، معضلی آشنا برای شهروندان است. از سوی دیگر، کنترل عبور و مرور و تشخیص مجاز بودن خودروها در زمان ورود به پارکینگ نیز، نیاز به دقت فراوان و نظارت بیش از پیش دارد.

با توجه به مطالب گفته شده، وجود سیستم‌های پارکینگ هوشمند در نقاط شلوغ و پر تردد جهت نظارت و مدیریت بهتر خودروها و همین‌طور ایجاد آسایش بیشتر برای سرنشینان، بسیار ضروری است. این در حالی است که به‌کارگیری تجهیزات پارکینگ هوشمند، باعث سهولت در پارک کردن خودروها و استفاده مناسب از فضای پارکینگ‏‌ها می‌شود که در ادامه بیشتر راجع به آن، توضیح می‌‎دهیم.

در همین راستا، ابتدا به معرفی پارکینگ‏‌های هوشمند، بخش‌ها و انواع مختلف آن و سپس به توضیح تجهیزات مورد استفاده در این‌گونه پارکینگ‌ها می‎پردازیم. در پایان، خواهیم گفت که چگونه برای خرید تجهیزات پارکینگ هوشمند، یک شرکت تولیدی معتبر را انتخاب کنید.

IMG 20211204 113027

سیستم پارکینگ هوشمند چیست؟ چه تفاوتی با پارکینگ سنتی دارد؟

در واقع هدف از شکل‌گیری پارکینگ‌های هوشمند، ایجاد فضای پارک برای تعداد خودرو بیشتر می‌باشد. نحوه کار این پارکینگ‌ها نیز به این صورت است که یک سیستم اطلاعاتی آنلاین مرتبط با فضای کل پارکینگ در بالای محل ورود اتومبیل‌ها قرار می‌گیرد و پس از جمع آوری اطلاعات، آن را برای پردازشگر مرکزی ارسال می‌کند.

در مرحله بعد، پردازشگر اطلاعات دریافت شده را به نمایشگر مخصوصی که در پارکینگ تعبیه شده، می‎فرستد. با این روش، تعداد خودروها و محل پارک هر یک از آن‎ها بر روی نمایشگر نمایش داده می‌شود. هدف اصلی این سامانه هوشمند که یک ترکیب خلاقانه از تکنولوژی و نوآوری‌های انسانی به شمار می‌آید، چیزی جز کاهش پارک خودروهای متعدد، افزایش فضای فیزیکی برای اتومبیل‎ها و عدم اتلاف انرژی‏ (اعم از بنزین، سایر سوخت‏ها و انرژی نیروی انسانی) نیست.

البته موارد استفاده از سامانه هوشمند این‌گونه پارکینگ‌ها، بسیار متنوع است و محدود به دریافت موقعیت پارک ماشین‌ها نمی‌شود. علاوه بر عملیات پارک اتومبیل‌ها، موارد زیر نیز به صورت هوشمند و اتوماتیک انجام می‌شوند:

  • باز و بسته شدن درب ورودی و خروجی
  • ثبت زمان ورود و خروج خودروها
  • صدور کارت برای ماشین‌ها و ثبت پلاک‌ها توسط دوربین‌های مخصوص
  • روشنایی هوشمند کل فضا
  • دریافت گزارش‎‌های مختلف مانند گزارش‌های مالی
  • دریافت هزینه پارکینگ و تحویل کارت‌های هوشمند تعیین شده برای این کار به صاحبان خودروها
  • راهنمایی رانندگان به محل‌های خالی برای پارک کردن

با توجه به مطالبی که راجع به پارکینگ‌های هوشمند گفتیم احتمالا تفاوت عمده این پارکینگ‌ها با پارکینگ‌های سنتی را متوجه شده‌اید. در پارکینگ‌های سنتی، تمام سیستم کنترل و مدیریت، برعهده فرد نگهبان است. اگر تعداد خودروها بیشتر باشند و محل پارکینگ هم وسیع باشد، نه‌تنها کار نگهبان سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود بلکه، دریافت هزینه ورودی از ماشین‌ها و هدایت‌شان به محل پارک مناسب نیز، پروسه‌ای بسیار زمان‌بر خواهد بود که منجر به تشکیل صف‌های طولانی و هدر رفت انرژی می‌شود.

بخش‎‌های مختلف پارکینگ هوشمند

پارکینگ هوشمند، از ۲ بخش عمده زیر تشکیل شده است:

PGS

مخفف عبارت Parking Giudance System و به معنی شناسایی موقعیت‎‌های خالی در پارکینگ برای پارک خودروها است.

PMS

مخفف عبارت Parking Management System و به معنای سیستم خودکار پارکینگ جهت مدیریت ترددها و درآمد است.

مزایای استفاده از اتوماسیون‌های هوشمند در پارکینگ‌ها

بهره‌گیری از تجهیزات پارکینگ هوشمند که در ادامه آن‎ها را نام می‌‎بریم، نه‌تنها برای سرنشینان خودروها بلکه برای مدیران پارکینگ‏ها نیز، بسیار مفید است و مزیت‌های فراوانی دارد.

مزایای استفاده از سامانه‌های هوشمند در پارکینگ برای رانندگان

  • کاهش مدت زمان جستجو برای پیدا کردن محل پارک
  • پارک سریع و راحت
  • از بین رفتن استرس‌‏های ناشی از پیدا نکردن محل پارک خودرو به‌ویژه در افراد کارمند
  • عدم هدر رفت سوخت ماشین
  • پارک در موقعیت مناسب با مشاهده و راهنمایی نشانگرها و علامت‏‌های موجود در پارکینگ
  • مزایای استفاده از سامانه‌های هوشمند در پارکینگ برای مدیران و مسئولان
  • جلوگیری از ازدحام خودروها
  • کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها به‌ویژه در بخش نیروی انسانی
  • مدیریت بهینه ترددها
  • سهولت در کنترل و مدیریت خودروها
  • کاهش میزان نارضایتی سرنشینان خودروها
  • افزایش درآمد

IMG 20211204 113058

انواع پارکینگ هوشمند

بهتر است بدانید که این‌‍گونه پارکینگ‌‎ها محدود به پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر نشده و انواع مختلف با کارکردهایی متنوع دارند که بهره‌برداری از هر کدام، بستگی به متراژ ملک و هدف مالک پارکینگ دارد. انواع پارکینگ هوشمند، عبارتند از:

  • پارکینگ برجی
  • پارکینگ خانگی
  • پارکینگ پازلی
  • پارکینگ روتاری
  • پارکینگ جکی
  • پارکینگ مکانیزه طبقاتی
  • پارکینگ زیرزمینی

تجهیزات پارکینگ هوشمند شامل چه مواردی است؟

به طور کلی، در پارکینگ‌های خصوصی و عمومی، مجموعه‌‎ای از ابزارها استفاده می‌‎شوند که به آن تجهیزات پارکینگ گفته می‌‎شود. مدیران پارکینگ‌ها به منظور مدیریت صحیح فضای پارکینگ آن هم در زمانی کوتاه، از تجهیزات هوشمند در پارکینگ‌های خود استفاده می‌کنند. این تجهیزات عبارتند از:

اتوماسیون هوشمند مکان‌یاب

یکی از جالب‌ترین تجهیزات به‌کار گرفته شده در این پارکینگ‌‏ها، اینترنت اشیاء است. چه رانندگان و چه مسئولین پارکینگ، به کمک همین اینترنت اشیاء مکان‌های خالی برای پارک را در موبایل، سیستم هوشمند اتومبیل و نمایشگر ورودی پارکینگ، مشاهده می‌کنند.

با استفاده از این اتوماسیون، نیاز به گشتن‌های طولانی مدت در پارکینگ نیست و به سرعت با مشاهده اولین جای پارک خالی، راننده توسط تابلوها و نشانگرهای راهنما، به موقعیت مورد نظر هدایت می‌شود. خوشبختانه، شهرداری‌ها نیز از این اتوماسیون هوشمند برای محل پارک خودروها در کنار خیابا‌‏ها استفاده می‌کنند. از این رو، کافی است که رانندگان اپلیکیشن‌های مختص پارک هوشمند را در موبایل خود نصب کرده و دکمه مکان یاب را روشن کنند تا با انجام این دو کار ساده، به سرعت به محل پارک مناسب خوردروی خود، دسترسی پیدا کنند.

قفل‌ها و سنسورهای هوشمند

هر دوی این تجهیزات برای نصب و استفاده در پارکینگ‌های هوشمند، ضروری هستند و نحوه کارشان نیز به این شکل است که قفل‌ها برای پارک اتومبیل‌ها، مانع بوجود می‌آورند و سنسورها به خالی یا پر بودن کل فضای پارکینگ کمک می‌کنند.

سیستم راهبند هوشمند

این سیستم، از جمله مواردی است که نیاز به حضور چندین نیروی انسانی در پارکینگ را کاهش داده و در ورودی پارکینگ‌‎ها نصب می‌شود. اتوماسیون راهبند که از جدیدترین تجهیزات استفاده شده در پارکینگ‌های هوشمند محسوب می‌شود، این امکان را برای رانندگان فراهم آورده است که در هنگام ورود به پارکینگ توقفی نداشته باشند.

پلاک هر خودرو پس از ورود توسط این اتوماسیون برداشته و ثبت می‌‎شود. مدت زمان توقف ماشین از طریق این وسیله هوشمند محاسبه شده و پس از خروج خودرو، با کمک سیستم اینترنتی پرداخت هزینه، مبلغ مورد نظر از راننده دریافت می‌شود.

اندیکاتور

با نصب اندیکاتورها در ورودی راهروهای پارکینگ، رانندگان موقعیت‌های پر یا خالی بودن فضا برای پارک را مشاهده می‌کنند. اندیکاتورها با استفاده از رنگ‌‎های مختلف این اطلاعات را به رانندگان می‌دهند:

رنگ سبز: جای پارک خالی

رنگ قرمز: جای پارک پر شده

رنگ آبی: جای پارک رزرو شده و یا ویژه توان یابان

تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی به تابلوها و نشانگرهای راهنمایی هوشمند در پارکینگ‌ها اشاره کردیم؛ این تجهیزات برای هدایت و راهنمایی بهتر رانندگان به‌کار گرفته می‌شوند. این علائم و تابلوها که انرژی خود را از نور خورشید دریافت می‌کنند، مکان‌های خالی یا پر برای پارک را نمایش می‌دهند، باعث کاهش قابل ملاحظه مصرف برق پارکینگ می‌شوند و از سوی دیگر، با درخشش در تاریکی شب‌ها نیز با نشان دادن راه عبور و مرور از تصادف اتومبیل‌ها جلوگیری می‌کنند.

سرعتگیر هوشمند

سیستم‌های سرعتگیر هوشمند دارای سنسورهایی هستند که در ورودی پارکینگ نصب می‌شوند. سرعتگیرها به میزان سرعت خودروها حساس هستند به این شکل که اگر اتومبیلی دارای سرعت بالایی باشد، برآمده شده و موجب کاهش سرعت می‌شوند.

در حالت دیگر، اگر سرعت ماشین کم باشد، سرعتگیرهای هوشمند هیچ فعالیت خاصی ندارند. نصب این تجهیزات، با توجه به پیچیدگی‌‏هایی که در زیر ساخت آن وجود دارد باید توسط نصاب‎ حرفه‌‎ای تجهیزات پارکینگ هوشمند انجام شود.

image5

شرکت کیمیا صنعت اسپیتمان، بهترین تولیدکننده تجهیزات پارکینگ در شرق کشور

شرکت کیمیا صنعت اسپیتمان ، با پشتوانه چندین سال تجربه، در راستای رفع نیاز کاربران، اقدام به تولید تجهیزات پارکینگ نموده است. در فروشگاه اینترنتی کیمیا صنعت که با هدف حذف واسطه‌‎های فروش راه‌اندازی شده است، می‎توانید تمام تجهیزات مورد نیاز برای پارکینگ خود را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت، خریداری نمایید.

در کیمیا صنعت اسپیتمان که یکی از بهترین شرکت‎‌ها برای خرید تجهیزات پارکینگ می‎‌باشد؛ تمام تجهیزات تولیدشده مطابق استانداردهای ملی و بین المللی، با استفاده از مواد اولیه مرغوب و همکاری شرکت‌هایی چون Oralite ،Avery Dennison ،Kiwalite و Swareflex طراحی و عرضه می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.