کد مطلب: ۶۹۴۰۶۲

واشنگتن پست نوشت:

زمان اعلام پاسخ آمریکا به ایران مشخص شد / مذاکرات وین دوباره شروع می‌شود؟

زمان اعلام پاسخ آمریکا به ایران مشخص شد / مذاکرات وین دوباره شروع می‌شود؟

رسانه‌های آمریکایی از افزایش احتمال توافق بین این آمریکا و ایران با وجود پابرجا ماندن شکاف‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسانه‌های آمریکایی از افزایش احتمال توافق بین این آمریکا و ایران با وجود پابرجا ماندن شکاف‌ها خبر می‌دهند.

واشنگتن پست نوشت: به نظر می رسد ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند، اما موانع و شکاف‌هایی در این پرونده باقی مانده است.

با توجه به شواهد موجود انتظار می‌رود دولت بایدن در هفته جاری کار بررسی پیشنهادات برجامی ایران را به اتمام برساند. هرچند هیچ یک از طرفین نشانه مستقیمی برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ که ترامپ از آن خارج شد را بروز نمی‌دهند.

آمریکا چهارشنبه پاسخ می‌دهد

طبق گزارش واشنگتن پست مقامات آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند تا روز چهارشنبه به پیشنهادات برجامی ایران پاسخ دهند.

البته یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد که پس از ارائه پاسخ ایالات متحده احتمالاً به دور دیگری از مذاکرات در وین برای نهایی کردن جزئیات توافق احتمالی نیاز خواهد بود.

اما روی هم رفته اظهارات طرف‌های مذاکره احتمال احیای توافق اتمی را تقویت کرده است. هرچند که با وجود نشانه‌هایی از حرکت رو به جلو در مسیر احیای توافق، ظاهرا موانعی نیز باقی مانده است.

از همین رو احتمال آن می‌رود که شکاف‌های موجود موجب توقف در مسیر گفتگوها شود. توافقی که در صورت بازیابی آن ایران می‌تواند میلیاردها دلار از منابع تحریمی خود را دریافت کند.

تهران عقب‌نشینی کرد؟

طبق اظهارات مقامات دولتی آمریکا اینطور استنباط می‌شود که ایران از برخی درخواست‌های خود عقب‌نشینی کرده است. برای مثال به نظر می‌رسد که تهران درخواست حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا را فعلا از روی میز برداشته است.

از طرفی هم دولت بایدن نمی‌تواند تضمین‌هایی که ایران در زمینه لغو هرچه بیشتر تحریم‌ها می‌خواهد را بپذیرد. بسیاری معتقدند همین پافشاری ایران می‌تواند موجب شکاف در روند احیای توافق اتمی باشد.

همانطور که گفته شد و طبق آخرین اطلاعات منتشر شده، تهران از درخواست حذف نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا عقب‌نشینی کرده است.

همچنین گفته می‌شود ایران از این درخواست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقات خود را درباره گزارشات مبنی بر آثار غیرقابل توضیح اورانیوم در سه سایت اعلام نشده، فعلا عقب نشسته است.

پیش‌شرط ایران چه بود؟

البته سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی روز سه‌شنبه در توییتر تاکید کرد که حذف سپاه از فهرست تروریسم خارجی وزارت خارجه ایالات متحده هرگز پیش‌شرط ایران نبوده است.

البته مقامات آمریکایی در حال حاضر خبر می‌دهند که ایران از این درخواست عقب نشینی کرده و بر لزوم دریافت تضمین برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق تاکید دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همش دورغه

  • یا الله

    ان شاء الله توافق برجامی به این زودی صورت میپذیرد وملت مظلوم وستم کشیده ایران بعدار نیم قرن نفس را حتی خواهد کشید وطعم ومزه زندگی ابتدایی واولیه را خواهد چشید وروی ریل زندگی بهتر سوار خواهد شد صد البته لیاقت وسزاواری مردم بیش از اینها استحقاق دارند .

  • یا الله

    خبری رسید …..
    خبر در راه است ….
    توافق برجامی بر ملت ومردم وکشور ووطنم …..
    مبارک وخجسته باد …. اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم اجمعین (الهی آمین آمین آمین)

  • ناشناس

    توافق که حتمیه ..اون چیزی که مهمه اینه که مردم ایران چقدر از این توافق سهم و سود ببرن و از فقر و فلاکت نجات پیدا کنن

  • ناشناس

    ان شاالله توافق میشه🇺🇸🇮🇷

  • ناشناس

    هر توافقی بکنند .خوب است بکوری دشمنان داخلی برجام و اسراییل

  • مهدی

    نه توافق میشه و نه مذاکره شکست میخوره ، بازهم با همین فرمون میریم جلو .

  • ناشناس

    باید به آمریکا به توافق رسید حتی اگر خواسته های بر حق خود را زیر پا بگذاریم

  • ناشناس

    میگن انسان خوب همیشه امید داشته باشه به فردا بهتر من موندم چرا بعضی همش از نابودی میگن هر چی بشه این گفتن چه سودی داره

  • ناشناس

    دروغ دروغ