خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۱۲۴۶

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۲۱ مهر ماه سال ۱۳۹۷

مقاومت مشتریان نفتی ایران/پاسخ نیلی به انتقادات بی‌شمار

مقاومت مشتریان نفتی ایران/پاسخ نیلی به انتقادات بی‌شمار

همشهری و خراسان به بیان دیدگاه‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب در دیدار با سران قوا پرداخته‌اند. مردم‌سالاری از مقاومت مشتریان نفت ایران در قبال تحریم‌های آمریکا می‌نویسد. در نهایت دنیای اقتصاد پاسخ مسعود نیلی به انتقادات از وی را منتشر کرده است.

به باور بسیاری از کارشناسان، مشکلات نظام بانکی و نقدینگی موجود در کشور، نقش اصلی را در تلاطم‌های این روزهای اقتصاد کشور داشته است. نقش این عوامل تا حدی است که مقام معظم رهبری در جلسه اخیر با سران سه قوه به لزوم چاره‌جویی در این خصوص تاکید کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان « تصمیم‌های قاطع برای چالش‌های اقتصادی » به بیان سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات اقتصادی پرداخته است.

همشهری می‌نویسد: رهبر معظم انقلاب به سران قوا توصیه کردند برای حل مشکلات نظان بانکی، نقدینگی، اشتغال و تورم تصمیم‌های جدی بگیرند. این روزنامه به نقل از رهبری انقلاب ادامه می‌دهد: مشکلات اقتصادی به ویژه گرانی و کاهش قدرت خرید، معیشت بخش زیادی از مردم به ویژه طبقات ضعیف را دچار تنگنا کرده است.

روزنامه خراسان نیز در همین راستا با عنوان « جلسه 2.5 ساعته با سران قوا » به موضوع مطالبه مجدد رهبر انقلاب برای تصمیمات قاطع اقتصادی پرداخته است. خراسان روایت می‌کند که رهبر انقلاب مشکلات اقتصادی را به دو بخش «چالش‌های درونی و ساختاری اقتصاد کشور» و «مسائل ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ آمریکا» تقسیم کرده‌اند و به سران سه قوه تاکید کرده‌اند که از نظرات اقتصاددانان دلسوز و بخش خصوصی استفاده کنند.

روزنامه مردم‌سالاری نیز در یک گزارش اقتصادی خبر از« مقاومت مشتریان نفت ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا » می‌دهد. مردم‌سالاری می‌نویسد: نگاهی به وضعیت مشتریان نفتی ایران نشان می‌دهد که با وجود فشارهای آمریکا و کمتر از یک ماه مانده به موعد تحریم‌های واشنگتن، بزرگترین و اصلی‌ترین مشتریان نفت ایران به جز کره‌جنوبی نسبت به تهدیدات ترامپ بی‌اعتنا بوده و همچنان به خرید نفت ادامه می‌دهند.

این روزنامه روایت می‌کند که مشتریان بزرگ نفت ایران مانند چین، هند، ژاپن و ترکیه همچنان خواستار خرید نفت ایران هستند و خرید خود را کاهش نداده‌اند. مردم‌سالاری در این زمینه می‌نویسد: بر این اساس پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» گزارش داد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا معافیت از تحریم‌های نفتی ایران به برخی کشورها را پذیرفته است.

اما اگر از بحث نفت بگذریم، به جدال این روزهای اقتصاددانان نهادگرا و اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد می‌رسیم. مسعود نیلی، دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور که گرایشات اقتصادی وی به سمت بازار آزاد است، این روزها به شدت زیر تیغ انتقاد همکاران نهادگرای خود است.

دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود یادداشت مسعود نیلی را با عنوان « یک پاسخ به حمله‌های بیشمار » منتشر کرده است. نیلی در این سرمقاله به انتقادات این روزهای اقتصادانان نهادگرا از جمله عباس شاکری پاسخ داده است.

این اقتصاددان در سرمقاله دنیای اقتصاد به راهکارهای خود در مورد نظام بانکی و مشکلات نقدینگی پرداخته و برای پاسخ به انتقادات، به سخنان خود در چند سال اخیر ارجاع داده است.

نیلی در بخشی از سخنان خود در جواب برخی اظهارنظرهایی که این روزها در مورد وی می‌شود، می‌نویسد: شما چهره‌هایی با ادعای تدین و خداباوری هستید. شما چهره‌هایی با ادعای آزادمنشی و اصلاح‌طلبی هستید. این شیوه کار شما با کدام یک از این صفات سازگار است؟ چرا پرچمدار خشونت جدید شده‌اید؟ چرا از قلمتان نفرت می‌بارد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.