خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۵۹۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پایان بورس امروز ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ / حمایت و مقاومت شاخص کل کجاست؟

پایان بورس امروز 11 بهمن 1401 / حمایت و مقاومت شاخص کل کجاست؟

معاملات بازار امروز یازدهم بهمن‌ماه در حالی پایان یافت که در کنار خروج 109 میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها شاخص کل با افزایش 1.1 درصدی روبه‌رو شد.<br /> تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با ابراهیم حاجی‌احمدی تحلیلگر بازار سهام به بررسی مسیر پیش روی شاخص کل پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات روز جاری بورس در حالی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 16 هزار و 873 واحدی که معادل 1.1 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. از این رو شاخص کل در پایان معاملات امروز در ارتفاع یک میلیون و 556 هزار واحدی به کار خود پایان داد.

شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌سو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش 1.33 درصدی به سطح 486 هزار و 40 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 12 میلیارد و 730 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات را پنج هزار و 714 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ادامه خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج109 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران امروز با حضور 450 نماد سبز و 124 نماد منفی نمایان‌گر غلبه خریداران در بازار بود. همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل 256 میلیارد دلار شد.

صف خرید و فروش

در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای خبنیان، خکاوه، وساخت، تپکو و گشان در این لیست به چشم می‌خورند.

بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای غدیس، لازما، وسالت، خاور و وسینا بود.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم خودرو، وسالت و ثجنوب بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های کرمان، وتجارت و دی بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

ختوقا با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، انرژی1 نیز با افت هفت درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های غدانه، حآفرین و وآذر تعلق گرفت. همچنین سهم‌های سرچشمه، البرز و غدیس نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای شاملا، وساخت و وآذر خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ولانا، فماک و کازرو رقم خورد. همچنین کاذر در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد شصفها بود.

پایان اصلاح بازار نزدیک است؟

از ابتدای بهمن‌ماه سرمایه‌گذاران شاهد خروج سنگین پول حقیقی‌ها از بازار بوده‌اند که سردرگمی سهامداران را در پی داشته است.

به دنبال این خروج پول از ابتدای بهمن‌ماه، شاخص کل با افت بیش از 9 درصدی روبه‌رو شده است.

حال با خروج دو هزار میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها در روز نهم بهمن، کندل ماروبوزوی (full-body) نزولی قدرتمند شکل گرفته است؛ این پرسش مطرح می‌شود که سقوط آزاد شاخص‌کل تا کجا ادامه دارد؟

ابراهیم حاجی‌احمدی، کارشناس بازار سرمایه با تایید این مطلب در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، به طور معمول خروج‌های سنگین حقیقی، در صف‌های فروش و انتهای روند‌های نزولی بوده و ورود‌های سنگین پول حقیقی در صف‌های خرید و انتهای روند صعودی بازار رخ داده است.

برای مثال در روزهای سه آبان شاهد خروج سنگین 701 میلیارد تومانی و در 26 دی‌ماه شاهد ورود هزار و 36 میلیارد تومانی به بورس بوده‌ایم.

نکته قابل توجه این است که پس از خروج پول در سه آبان روند نزولی قدرتمند بازار برگشت و پس از ورود پول در 26 دی روند صعودی بازار به پایان خود رسید.

مسیر پیش روی شاخص کل

وی در ادامه افزود: تا زمانی که حمایت قدرتمند یک میلیون و 530 هزار واحدی نماگر تالارشیشه‌ای حفظ شود -که این مستلزم افزایش تقاضا و افزایش ارزش معاملات در بورس است-، جای نگرانی برای از دست رفتن روند صعودی بازار نیست.

همچنین این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تارگت‌های شاخص کل بیان کرد: در صورت کارا بودن خط حمایتی یک میلیون و 530 هزار واحدی، شاخص کل می‌تواند تا تارگت‌های 1.6 و 1.630 میلیونی خود صعود کند.

وی افزود: البته در صورت از دست رفتن این حمایت، سطح یک میلیون و 430 هزار واحدی، دیگر محدوده قوی حمایتی برای شاخص کل است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر جا را تماشا می کنیم ، به نوعی سواستفاده محسوس است ، خصوصا دستکاری های عمدی و‌تصنعی قیمت سهام ، تا کی این وضع ادامه خواهد داشت ، خدا داند ، و اینکه کی کاسه صبر لبریز خواهد شد

  • ناشناس

    من خودم از کسانی بودم که به سران قوا اعتماد کردم با وجود مستاجر بودنم و سرمایه خود را به بورس وارد کردم نتیجه این اعتماد یک سوم شدن سرمایه نسبت به 3سال قبل شد

  • مهدی

    مگر بورس دستوری می تواند حمایت یا مقاومت داشته باشد ؟ چرا بچه بچه حرف می زنید ؟