خبر مهم:

کد مطلب: ۱۶۶۴۹۶

چین تا پایان سال قراردادهای نفتی به یوان را شکل می‌دهد

پایان سلطه دلار بر بازار نفت

پایان سلطه دلار بر بازار نفت

چین قصد دارد طی دو ماه آینده مبادلات نفتی به یوان را کلید بزند که این اقدام به کاهش شدید سلطه دلار بر بازار جهانی نفت منجر خواهد شد.

چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت و حامل‌های انرژی در جهان قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی قراردادهای نفتی به یوان را شکل دهد.

به گزارش تجارت‎نیوز، کارشناسان بر این باورند که این اقدام چین که در ماه سپتامبر از سوی مقامات پکن اعلام شد، قدم بزرگی در راستای سقوط سلطه دلار بر بازار جهانی نفت خواهد بود.

بنا به گفته آدام لوینسون مدیر شرکت مدیریت دارایی گرتیسول ورود به اصطلاح یوان نفتی نوعی هشدار به سرمایه‌گذارانی است که هنوز اراده چین به بستن قراردادهای نفتی به یوان را جدی نگرفته‌اند.

اوایل سال جاری دولت چین از برنامه خود برای شروع مبادلات نفتی و قیمت‌گذاری قراردادهای نفتی به یوان و همچنین طلا خبر داد. این اقدام به شرکای نفتی چین این امکان را خواهد داد تا در مبادلات خود با این کشور از طلا و یوان استفاده کرده و حتی می‌توانند یوان را به طلا بدون الزام به داشتن دارایی چینی و یا مبادله ارزی به دلار، تبدیل کنند.

شکل‌گیری این زمینه به کشورهایی نظیر روسیه، ونزوئلا و ایران این امکان را می‌دهد تا با مبادله بر مبنای یوان تحریم‌های دلاری آمریکا را دور بزنند.

کارشناسان معتقدند قراردادهای جدید به‌نوعی مانند ابزار برای بالا بردن سطح فعالیت شرکت‌های چینی و همچنین تقویت‌کننده برنامه دولت چین برای گسترش دادن استفاده از یوان عمل خواهد کرد.

به گفته لوینسون شرکت‌های چینی می‌توانند از این طریق به یکی از اصلی‌ترین نقش‌آفرینان عرضه اولیه شرکت آرامکوی عربستان تبدیل شوند، البته برخی کارشناسان نیز نسبت به موفقیت چین در این زمینه شک دارند.

پایانی بر هژمونی دلار پیامی است که مدت‌هاست از سوی روسیه و رئیس‌جمهور این کشور به جهان مخابره می‌شود.

روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه بریکس همواره نسبت به ناعادلانه بودن ساختار تجارت جهانی که حق واقعی کشورهای در حال ظهور را ادا نمی‌کند، معترض بوده است.

پوتین می‌گوید ما آماده‌ایم تا با شرکای خود در راستای اصلاح نظام مالی بین‌المللی و ساقط کردن سلطه برخی ارزهای محدود بر بازار جهانی همکاری کنند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.