کد مطلب: ۳۰۷۰۷۴

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۹ مهر ماه سال ۱۳۹۷

پدیده‌های عجیب اجتماعی پس از اتفاقات اقتصادی

پدیده‌های عجیب اجتماعی پس از اتفاقات اقتصادی

خراسان و ایران از افزایش بیش از پیش آسیب‌های اجتماعی به علت فشارهای اقتصادی چند وقت اخیر خبر می‌دهند. فرهیختگان در گزارشی ارزی به پشت پرده قیمت دلار آزاد پرداخته و در نهایت روزنامه بهار مشکلات ناشی ارزی در واردات و تجارت را بررسی کرده است.

فشارهای اقتصادی این روزها اضطراب قابل‌توجهی را به لحاظ اجتماعی در جامعه ایجاد کرده است. به طوری که برخی از اخبار حاکی از رشد قابل‌توجهی آسیب‌های اجتماعی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان « زندانیان مهریه طی 3 سال 2 برابر شده‌اند »، می‌نویسد: سرعت افزایش قیمت سکه بهارآزادی طی چند وقت اخیر به اندازه‌ای بود که برخی مردان نتوانستند پا به پای افزایش قیمت سکه جلو بروند. مردانی که بدون حساب و کتاب و بی‌توجه به توان مالی سند ازدواج را امضا کرده‌اند و اکنون با مطالبه مهریه توسط همسرانشان مواجه شده‌اند.

خراسان به نقل از رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران می‌گوید: هم اکنون با افزایش قیمت سکه طلای بهار آزادی آمار پرونده‌های دعاوی خانواده افزایش پیدا کرده است و فقط در تهران طی چهار ماه نخست امسال با افزایش 260 درصدی پرونده‌های تعدیل پرداخت اقساط مهریه مواجه بوده‌ایم.

اما روزنامه ایران نیز خبر می‌دهد که دلار، بازار متکدیان خارجی را کساد کرد. ایران در همین زمینه می‌نویسد: افزایش نرخ دلار و پایین آمدن ارزش ریال نسبت به سایر ارزهای خارجی و واحد پولی کشورهای همسایه، متکدیان خارجی را به مهاجرت معکوس، وادار کرده است. این روزنامه همچنین روایت می‌کند که نوسانات ارزی باعث کاهش خرید و فروش مواد مخدر نیز شده است.

آنگونه که ایران روایت کرده در این مدت متکدیان ایرانی جای متکدیان خارجی که از ایران رفته‌اند را گرفته‌اند. این روزنامه همچنین به درآمد بالای متکدیان در شهر تهران اشاره می‌کند که روزانه بین 400 هزار تا 9 میلیون تومان در روز است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی ارزی به پشت پرده قیمت دلار آزاد پرداخته است. این روزنامه ادعا می‌کند که برخی از افراد از طریق فضای مجازی و با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی نقش زیادی را در التهابات ارزی دارند.

این روزنامه به برخی سایت‌ها در این زمینه اشاره می‌کند و با مدیران یکی از آنها گفتگو کرده است. مدیر این سایت که نخواسته نام وی فاش شود، در مورد چگونگی تعیین قیمت ارز از طریق فضای مجازی می‌گوید: ببینید قیمت ارز یا سکه در کشورهای مختلف تابعی از مجموعه عوامل مشخص اقتصادی است و همه این مسائل در قالب بازارهای سامان‌مند و با روش‌های مشخص و روشن انجام می‌شود که مبنای مشخص و قابل‌دفاعی دارد، اما در ایران بازار تدوین‌شده وجود ندارد و این سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی هستند که با موج‌سواری روی نوسانات کوچک، شعله‌های آتش را زیاد می‌کنند.

روزنامه بهار نیز در مطلبی ارزی به تاثیر مشکلات ناشی از ارز بر روی تجارت خارجی روایت می‌کند. این روزنامه به نقل از یک مسئول در دفتر واردات گمرک می‌نویسد: فقط بالای 30 هزار کانتینر در گمــرک شــهید رجایی و چنــد هزار کانتینر کالا در بندر بوشهر، گناوه، اروند خرمشــهر و دیگر مناطق دپو شــده که هنوز شرایط انجام تشریفات گمرکی آنها فراهم نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.