خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۳۸۷۹

پرداخت تسهیلات بانکی به هنرمندان صنایع دستی با سود ۱۰درصد

پرداخت تسهیلات بانکی به هنرمندان صنایع دستی با سود ۱۰درصد

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی و بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، در حالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد که قیمت کالاها به علت نوسانات ارزی چندین برابر شده است.

برخی از هنرمندان صنایع دستی معتقدند، میزان فروش و بازدید از غرفه‌ها به نسبت سال‌های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، البته، درمقابل برخی از هنرمندان هم بازدید مردم تا این لحظه از نمایشگاه را بی‌نظیر می‌دانند و می‌گویند: تاکنون درآمدمان با توجه به وضعیت بازار قابل توجه بوده است و تا روزهای پایان هفته حتی تعداد خریداران بیشتر هم می‌شود.

موضوع دیگری هم که باعث شده غرفه‌دارها نسبت به سال‌های گذشته امیدوار‌تر باشند این است که امسال برای اولین بار مدت زمان نمایشگاه از 4 روز به 7 روز افزایش پیدا کرده که این موضوع خود به خود باعث بالا رفتن شانس فروش می‌شود.

«مریم ناظمی» هنرمندی‌ است که کار دست‌ساز نقره انجام می‌دهد و برای اولین بار است که در نمایشگاه شرکت می‌کند. او با این‌که از فضای نمایشگاه و فروش‌اش راضی است اما نسبت به مشکلات صادرات صنایع دستی هم گلایه‌های فراوانی دارد و می‌گوید: کارهایمان در کشور‌های کانادا و امریکا خیلی طرفدار دارد اما متأسفانه تا به حال هیچ حمایتی نشدیم تا بتوانیم کارهایمان را صادر کنیم. البته، به صورت تکی برخی از گردشگران خارجی در اصفهان از ما جنس می‌خرند ولی به‌طور کلی هیچ صادراتی نداریم.

16 درصد معادن دنیا در ایران است

«وحید امیری» هم هنرمندی است که در زمینه صنایع دستی نقره فعالیت می‌کند که روی آنها روکش طلا و فیروزه استفاده شده است. او هم می‌گوید: «در حال حاضر محصولات ما با محصولات خارجی رقابت می‌کند اما تفاوت کار ما این است که آنها از منابع معدنی و سنگ‌های با کیفیت برخوردار نیستند.»البته او راجع به فروش‌اش نظری نمی‌دهد و این اظهارنظر را به روزهای آخر هفته موکول می‌کند و تاکید می‌کند: در بحث تولید بزرگترین مشکل ما نداشتن دستگاه‌های به روز دنیا است.اگر ما هم به دستگاه‌های به روز دنیا مجهز شویم دیگر کشوری نمی‌تواند با ما رقابت کند، چون 16 درصد معادن دنیا در کشور ما قرار دارد.

افزایش قیمت مواد اولیه ساخت صنایع دستی

«عادل دبیر» یکی از غرفه‌دارها که در زمینه چوب رشته گره چینی در استان قزوین فعالیت می‌کند هم به کاهش فروش‌اش تأکید می‌کند و می‌گوید: درآمدمان نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش یافته است که علت آن بهم ریختگی ثبات بازار و کم درآمدی مردم است. قیمت چوبی که قبل از این اتفاق‌ها، یک میلیون تومان بود در حال حاضربه 2 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. در صورتی که، سینی‌ای که سال گذشته 75 هزار تومان می‌فروختیم، در حال حاضر 85 هزار تومان می‌فروشیم. یعنی درصد افزایش قیمت ما کمتر از قیمت‌های بازار بوده است.

یکی از مشکلاتی که اغلب غرفه‌دارها از آن گله داشتند، نداشتن بیمه و ساز و کار لازم برای صادرات محصولاتشان است. این غرفه‌دار هم به این مشکلات اشاره می‌کند و معتقد است، هنرمندان این رشته قدرت تولید دارند اما بازاری برای فروش و صادرات وجود ندارد.

«امین یوسفی»، فروشنده بلور دست‌ساز، از تلاطم بازار خرسند است و می‌گوید: وضعیت فروشم تا به حال خوب بوده است. چراکه، تلاطم بازار باعث شده تا جنس چینی در بازار نباشد و محصولات ما فروش بیشتری داشته باشد.او البته، از تأمین مشکلات کالای اولیه در بازار هم گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: یک بخشی از مواد اولیه‌مان اروپایی است و قیمت آن چند برابر شده و در بازار نیست. به همین خاطر برای تأمین مواد اولیه دچار مشکل هستیم.

50 درصد تخفیف به زنان سرپرست خانوار غرفه‌دار

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که « پویا محمودیان» معاون صنایع دستی وهنر‌های دستی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، کاهش فروش غرفه‌دارها را رد می‌کند و می‌گوید: تا به این لحظه فروش برخی از غرفه‌دارها قابل توجه بوده است و برخی از کارشناسان هم می‌گویند، شاید تا روز پنجشنبه حتی تعدادی از غرفه‌ها خالی شود.

وی با اشاره به این‌که این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرده تا ذی‌نفعان حوزه با هم ارتباط برقرار کنند، می افزاید: در نمایشگاه امسال 40 غرفه به بازدیدکنندگان و خریداران صنایع دستی 30 درصد تخفیف می دهد . همچنین، امسال استان‌های کم بضاعت و زلزله‌زده رایگان در نمایشگاه حضور دارند و برای اولین بار زنان سرپرست خانوار ما با 50 درصد تخفیف در نمایشگاه شرکت کردند.

وی با اشاره به این‌که برای اولین بار در این نمایشگاه غرفه بوم‌گردی احداث شده است، می‌افزاید: 31 استان ما به صورت همزمان در این نمایشگاه شرکت کردند و حتی برخی از این هنرمندان، در گوشه و کنار نمایشگاه به صورت فعال به انجام امور هنری و ساخت صنایع دستی می‌پردازند.

محمودیان با تأکید بر این‌که تفاوت نرخ ارز دربازار به نفع صادرکنندگان صنایع دستی خواهد بود، ادامه می‌دهد: این تفاوت باعث می‌شود صادرکننده‌ها نفع بیشتری ببرند. همچنین، اتفاق مثبت دیگر امسال این است که واردات کالای صنایع دستی غیر ایرانی برای ساماندهی بازار ممنوع شد و دوم این‌که صادرکنندگان صنایع دستی از این‌که ارز صادراتی خود را در سامانه نیما ارائه کنند معاف شدند.

وی در مورد بسته‌های تشویقی سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنایع‌دستی، می‌گوید: برای توسعه کسب و کار هنرمندان و صنعتگران تسهیلات مالی در نظر گرفته‌ایم که میزان آن نسبت به فعالیت‌شان متفاوت خواهد بود. همچنین، بستر‌سازی برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی و ارتباط با شبکه تجار و بازرگانان با هنرمندان این رشته از اقدامات دیگری است که برای توسعه کار آنها در نظر گرفته‌ایم.

او با اشاره به این‌که در سال گذشته بیش از 281 میلیون دلار از محل صادرات صنایع‌دستی برای کشور درآمد کسب شده است، ادامه می‌دهد: نمی‌توانیم در مورد میزان صادرات امسال حوزه صنایع‌دستی به علت اتفاقات اخیر در کشور اظهار نظر کنیم اما در سال گذشته با رشد 19 درصدی میزان صادرات کشور مواجه شدیم که تلاش می‌کنیم امسال هم این رقم را افزایش دهیم. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، می افزاید: حضورفعال در نمایشگاه‌های خارجی و دعوت از تجار و بازرگانان کشور‌های مختلف به ایران از برنامه‌های امسال میراث فرهنگی برای توسعه و رشد صادرات صنایع‌دستی کشور است.

محمودیان با اشاره به اینکه قرار است در سال جدید تسهیلات مالی ویژه‌ای به فعالان حوزه صنایع دستی از سوی میراث فرهنگی با نرخ سود 10 درصد پرداخت شود، می‌گوید: میزان این تسهیلات هنوز مشخص نشده اما بزودی میزان آن اعلام خواهد شد.

گرانی‌ها باعث افزایش قیمت صنایع دستی می‌شود

«حسین بختیاری» دبیر انجمن صادرکنندگان صنایع دستی نیز می‌گوید:

همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه فرش باعث شده تا این فضا به استاندارد‌های جهانی نزیک‌تر شود. حتی چیدمان و غرفه‌ها و شرکت کننده‌ها نسبت به دوره‌های قبل به استانداردهای برگزاری نمایشگاه نزدیک‌تر شده است.وی ادامه می‌دهد: التهابات ارزی و گرانی‌ها در آینده می‌تواند باعث افزایش قیمت مواد اولیه تولید صنایع دستی شود و عرضه را با مشکل مواجه کند به همین علت، بهترین راهکار این است که تدبیر کنیم و مواد اولیه‌مان را با حفظ کیفیت از داخل تهیه کنیم.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.