کد مطلب: ۵۷۲۴۷۹

سقف پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث / دیه چگونه محاسبه می‌شود؟

سقف پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث / دیه چگونه محاسبه می‌شود؟

قوه قضائیه ابتدای هر سال میزان دیه ناشی از خسارات را تعیین و به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. آنها نیز با توجه به سقف بیمه اعلام شده، خسارات جانی و مالی وارده به افراد را پوشش می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سقف تعیین شده پوشش خسارات بر اساس دیه یک مرد کامل، در ماه‌های حرام است. این میزان شامل هزینه‌های بیمارستان، فوت یا نقص عضو می‌شود. سقف پوشش تعهدات اعلامی سال جاری معادل شش میلیارد و چهارصد میلیون ریال است.

این پرداخت معادل تعداد افراد خسارت دیده در حادثه است، اگر این تلفات از تعداد مشخص شده بیشتر بود توسط صندوق تامینی بیمه مرکزی جبران می‌شود.

تعیین میزان استفاده از پوشش بیمه‌ای به صورت حداقل توسط خود بیمه‌گزار انجام می‌شود. انتخاب بیشترین سقف بدون شک بهترین گزینه پیش رو است، البته که باعث افزایش حق بیمه پرداختی می‌شود اما می‌تواند نشانه‌ آینده‌نگری باشد.

جهت استفاده از اعتبار بیش از بیمه ثالث مالک می‌توان از بیمه شخص آسیب دیده هم استفاده کرد، با اینکار بیمه بدنه خودروی شخص ثالث یا آسیب دیده حفظ می‌‌شود. تخفیف‌های ناشی از عدم استفاده خسارات پرداختی توسط شرکت بیمه‌کننده، از حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذار کسر می‌گردد.

نحوه محاسبه نرخ دیه چگونه است؟

کمترین میزان پرداختی پوشش جبران خسارت ناشی از حوادث به میزان ۲.۵ درصد دیه، در ماه‌های حرام است. این مبلغ معادل شش میلیارد و چهارصد میلیون ریال در ماه‌های حرام و در ماه‌های دیگر به مبلغ چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال است.

بر اساس محاسبات، این نرخ به مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال می‌رسد که تمامی شرکت‌های بیمه‌گر ملزم به پرداخت آن هستند. در صورت انتخاب این گزینه، شرکت بیمه‌گر فقط همین مبلغ را پرداخت می‌کند.

از آنجایی که تصادفات همواره آسیب‌های جانی و مالی به همراه دارد و رفع خسارت وارده از آن به عهده شخص مقصر است، قوانین بیمه‌ای تمهیدات جبران آن را ایجاد کرده‌اند. در رفع خسارات غیرعمد با پرداخت دیه این جبران صورت می‌گیرد.

«ارش» چیست؟

عنوان دیگری از زیر شاخه‌های دیه ارش است که مقدار آن براساس این موارد محاسبه می‌شود:

• انواع جرائم

• مقدار خسارت وارده

• نرخ مصوب دیگه در سال جاری

• گزارش ارائه شده توسط کارشناس های مربوطه

• میزان آسیب وارده بر فرد یا افراد

نرخ دیه نیز از مواردی است که طبق تغییرات اقتصادی و نرخ تورم تغییرپذیر بوده، پرداخت آن طبق نظر اعلامی از سوی دادگاه و میزان آسیب وارده است .

باید توجه داشت که این نحوه محاسبه در ماه‌های حرام متفاوت است. ماه‌های حرام ماه‌های رجب، ذی القعده، وذی الحجه و محرم است. میزان پرداختی آن از ماه‌های عادی بیشتر بوده و برابر با شش میلیارد و چهارصد میلیون ریال است.

منبع: اقتصادنیوز

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.