کد مطلب: ۵۹۱۰۵۷

پشت پرده پرداخت غیرسجامی سود سهامداران عدالت

پشت پرده پرداخت غیرسجامی سود سهامداران عدالت

با وجود راحتی پرداخت سود از طریق سامانه سجام توسط شرکت‌های بورسی چرا همچنان نیمی از شرکت‌های بورسی از سامانه سجام استفاده نمی‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حال حاضر بیشتر شرکت‌های بورسی از روش‌های قدیمی پرداخت استفاده کرده که سبب اعتراض سهامداران شده است.

طبق اعلام سجام در سال ۹۹ فقط ۱۲۳ شرکت از ۴۹۰ شرکتی که اطلاعیه تقسیم سود را منتشر کرده‌اند، حاضر به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام شده‌اند.

طبق برآوردهای انجام‌شده این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۸ شرکت رسیده که این عدد کمتر از ۵۰ درصد شرکت‌های بورسی را شامل می‌شود. سؤالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که باوجود راحتی پرداخت سود از طریق سامانه سجام توسط شرکت‌های بورسی چرا همچنان نیمی از شرکت‌های بورسی از سامانه سجام استفاده نمی‌کنند؟

علت این امر را می‌توان در آمار اعلامی مدیر سجام پیدا کرد. طبق این آمار درروش غیر سجامی تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد سهامداران حقیقی سود سهام را خود دریافت می‌کنند که این آمار درروش سجامی بیش از ۹۵ درصد است. به‌عبارت‌دیگر وجه سود سهام ۸۰ الی ۸۵ درصد سهامداران در حساب شرکت‌های بورسی باقی‌مانده که این عدد درروش سجامی صرفاً ۵ درصد است.

روش‌های پرداخت سود سهام از منظر قانونی

سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید باوجود روش‌های مختلف پرداخت سود سهامداران کدام روش دارای اعتبار و پشتوانه قانونی است؟

ایمان گنجگاهی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: طبق تبصره ۳ ماده ۵ دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار «شرکت بورسی موظف است جهت تسهیل امور سهامداران، انجام کلیه اقدامات شرکتی خود ازجمله توزیع سود را در صورت قبول شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به آن شرکت واگذار نماید». بر اساس این دستورالعمل، شرکت‌ها باید توزیع سود را از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام دهند. با توجه به این دستورالعمل می‌توان گفت تنها استفاده از سامانه سجام برای پرداخت سود وجاهت داشته و سایر روش‌ها فاقد اعتبار قانونی هستند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: پرداخت سجامی سود شرکت‌های بورسی باید پیگیری شود

در همین ارتباط، حجت الاسلام شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انتظار ما از رئیس جدید سازمان بورس این است که نظارت جدی بر شرکت‌های بورسی اعمال شده و جلوی تخلف شرکت‌ها در خصوص پرداخت غیر سجامی سود گرفته شود تا به این شیوه از حقوق سهامداران خرد هم حمایت صورت گیرد.

وی با تأکید بر لزوم پرداخت سود تقسیمی شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام گفت: انگیزه برخی از شرکت‌ها برای پرداخت غیر سجامی سود در این نکته نهفته است که در روش‌های غیر بورسی حدود ۸۰ درصد سود نزد خود شرکت‌ها باقی می‌ماند و سهامداران به علت مشکلاتی که در روش‌های غیر سجامی وجود دارد از دریافت سود امتناع می‌کنند.

به گفته وی، در بازه زمانی شهریور ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ از میان ۴۹۰ اطلاعیه‌های شرکت‌های بورسی که منتشر شده است، نشان می‌دهد که تنها ۲۱۸ شرکت نسبت به پرداخت سود از مسیر سجام اقدام کرده‌اند و بقیه شرکت‌ها در تخلفی آشکار از اجرای قانون سر باز زده‌اند.

شجاعی ضمن تاکید بر ضرورت همکاری سامانه جامع اطلاعات مشتریان با شرکت‌های بورسی برای واریز سود از مسیر سجام گفت: انتظار ما از رئیس جدید سازمان بورس این است که نظارت جدی بر شرکت‌های بورسی اعمال کند و جلوی تخلف شرکت‌ها در خصوص پرداخت غیر سجامی سود را بگیرد تا به این شیوه از حقوق سهامداران خرد هم حمایت شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سر و صداها بلند شده امروز فروش اوراق قرضه رو کم کردن که ریزش فعلا متوقف بشه تا باز هفته دیگه روز از نو روزی از نو بابا دمتون گرم با این مدیریت بی نظیرتون الحق که خیلی کارتون درسته

  • مریم

    سلام دوستان من ی سؤال دارم بابت بروز رسانی کارگزاری بانک تجارت سهام عدالت ثبت نمیشود وبه نظر شما کی بروز رسانی تمام می شود

  • ناشناس

    پس کی میخواین فروشش ازاد کنید موقعی که صفر شد مسوولان محترم همه مثل شما شغل خوب ندارن حساب پر پول ندارن خونه خوب ندارن چشمشون به پول همین سهامه شما فروشش ازاد کنید هرکی خواست میفروشه هرکی خواست نگه می داره آخه مگه کاری داره یه برنامه ریزی شما بابت این کار حقوق میگیرید آخه این چه کار یه جلوی فروشش گرفتین

  • ناشناس

    سوال خنده داریه ، معلومه که پرداخت از طریق سجام یعنی واریز پول همه سهام داران و خیلی از شرکت ها اینکارو انجام نمیدن . قاعدتا اگر شرکتی سود رو طبق دستورالعمل سازمان واریز نکنه باید علاوه بر اصل پول ، سود تاخیر اون رو هم به سهام دار بپردازه . ضمنا این بایدها که فلان نماینده میگه هیچ وقت اجرا نمی شه ، چون بیشتر این افراد یه جورایی با شرکت ها ارتباط دارن .

  • ناشناس

    هرچی به ضررتونه سانسور کنید

  • اشکان

    بریزید پول نیاز داریم خووووو چ‌گناهی کردیم اینجا دنیا اومدیم

  • اشکان

    خدا خوشش نمیاد برا ی قرون پول ای کار میکنید شما هویت ما رو گرفتید ک پول بدهید پس کوووو جون ب لب رسید سفره خالیه کار نیس لطفا رسیدگی کنید

  • ناشناس

    سلام به خانوادم سود سهام پرداخت میشود ولی به خودم که سرپرست خانواده هستم پرداخت نمیشه

  • ناشناس

    ‘ پس چرا سود سهام عدالت سال 99واریز نشد حداقل سهام ها رو آزاد کنید تا بفروشیم امیدم ون به این دولت بود که این هم هیچی چرا سهام غیر مستقیم لرستان ممنوع چند ماه کی آزاد میشه

    • ناشناس

      من ۲۷ تومان گرفتم اگر این مبلغ و دست گدا هم بدی با تمسخر نگاش می کنه فکر می کنی خیلی زیاده

  • ناشناس

    تو روخدا کم منتظر سود سهام عدالت باشید به خدا من گرفتم ۲۷ تومان این مبلغ پولو دست گداهم بدی باتمسخر نگاش می کنه