کد مطلب: ۵۶۱۱۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیاتی از پرداخت سود سهام از طریق سجام

جزئیاتی از پرداخت سود سهام از طریق سجام

شواهد نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها به جای واریز سودهای خود از طریق سامانه سجام از راه‌های دیگری اقدام به پرداخت می‌کنند که باعث ایجاد نارضایتی‌های زیادی در میان سهامداران شده است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سامانه سجام از سال ۹۸ به منظور ارائه خدمات یکپارچه به فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سهام ایجاد شد. از سال شکل‌گیری این سامانه مقرر شد تا سود سهام عدالت یه صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق این سامانه پرداخت شود و همچنین شرکت‌های بورسی هم با آنکه در اوایل ایجاد سجام الزامی در پرداخت سود آنها از این راه نبود اما برای ارائه خدمات یکپارچه برخی از انها از این طریق اقدام به پرداخت سود تقسیمی شرکت‌های خود کردند.

اما حالا طبق مصوبه سازمان بورس تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس موظف هستند تا سودهای تقسمی خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز کرده تا این شرکت نیز این مبلغ را به شماره شبا ثبت شده توسط سهامداران در سامانه سجام پرداخت کند . اما با وجود این مصوبه هم همچنان شرکت‌هایی هستند که از زیر بار پرداخت سود از طریق سجام شانه خالی می‌کنند. اما دلیل این پشت گوش انداختن‌های پرداختی از سمت شرکت‌ها چیست؟

شواهد نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها به جای واریز سودهای خود از طریق سامانه سجام از راه‌های دیگری اقدام به پرداخت می‌کنند که باعث ایجاد نارضایتی‌های زیادی در میان سهامداران شده است.

طبق پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مهدی نعمتی، مدیر روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نشان می‌دهد سال گذشته ۱۳۰ شرکت سودهای خود را از طریق سامانه سجام پرداخت می‌کردند که در سال جاری ۴۰ شرکت به آنها اضافه شده است.

او می‌گوید: برخی از شرکت‌ها می‌خواهند طبق قانون تجارت این سود را هشت ماهی در حساب شرکت نگهداری کنند و بعد آن به سهامداران پرداخت کنند. یا برخی از شرکت‌ از ابتدا آدرس یا راه ارتباطی را از سهامداران خود ندارند و سهامداران بی اطلاع اقدامی در جهت دریافت سود خود نمی‌کنند و این مبلغ هنگفت در حساب شرکت‌ها به عنوان سود انباشته باقی می‌ماند.

وی در این مصاحبه گفت: تنها راهی که می‌توانند سهامداران سود خود را از طریق سجام دریافت کنند این است که در مجامع به عنوان مطالبه اصلی خود از هیات مدیره شرکت‌ها بخواهند در غیر این صورت سود پرداختی از راه‌های دیگری پرداخت می‌شود یا احتمالا در حساب شرکت‌ها باقی بماند و پرداخت نشود.

آخرین اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • گنیا

    این شرکت ها اگه ی زمانی طلبی از سهامدار داشته باشند ،حتی بلیط اتوبوس طرف را کنسل میکنند تا در ترمینال سرگردان مستعسل شود ولی بعد ی سال
    که مجمع دارند نهایتا چندر غاز میخوان سود تقسیم
    کنند به هزار اما اگر متوسل می شوند تا چند ماهی دیگرهم ازنمد کلاهی ببافند ،سازمان بورس دست
    اندر کاران لولو سرخرمن اند اگه قانونی هست باید
    ضمانت اجرا داشته باشه ،در غیر این باید گذاشت
    در کوزه آبش خورد ،،،،!

  • نسل سوخته

    بورس داره از دسترنج ما تغذیه میکنه چه سودی برای ما داره !؟

  • سقرلو

    اینکه درمورددریافت سودمجمع سهامداران ازهییت مدیرشرکتهای موردنظربخواهند مگریکسهامدار چگونه ازمسئولین شرکتهادراین موارددرخواست نمایند من بعنوان یک سهامدارجزء ازهییت مدیرشرکتهای بورسی وا زمدیرعامل بورس تهران درخواست دارم جهت جلوگیری وحیف ومیل سودافرادزینفع دستورفرمایندپس ازتقسیم سودبین سهامداردراسرع وقت مجازمبلغ سودمتعلق به سهامدار توسط مسئولین شرکتهای بورسی به حساب پایا ویاسجام واریزنما یند خدانگهدار

  • جلیل

    اقایان هیات مدیره شرکتهای بورسی بهترمیدانیدانسان پس ازمرگ بقول شاعرمیگوید سهم من ازدنیا یک کفن است که ایا انهم ببرم یانبرم پس خواهش میشوداندک سودمجمع پس ازطی مراحل لازم جهت جلوگیری ازتاخیروسرگردانی سهامدار دراسرع وقت مبلغ سودسهامدارتعلق گرفته ازمجمع به حساب پایا یاسجام واریزنمائید باکمال تشکرخدانگهدار

  • ناشناس

    سازمان بورس پس چیکارس؟؟؟؟چرا دارن حقوق مفتی میگیرن…این وظیفه رییس بورسه نه سهامداری که هیچ قدرتی نداره… نه مجمعی که چهار تا گردن کلفت و خودی هستن که کارشون خوردن پول مردمه…چرا همی مشکلات رو به گردن مردم میندازید….کلی پولمون تو بورس خورده شد حرفی نزدیم حالا نوبت سودشه….اونم سودی که از اصل قیمت سهم کم میکنن

  • ناشناس

    برا من واریز نمیشه سود سهامم از کجا باید پیگیر بشم؟

    • ناشناس

      برای منهم واریز نمیشه من زمانی که سودم را از طریق شرکت سرما آفرین میگرفتم بیشتر رضایت داشتم. الان حدود سه ماه است که سود من به سجام واریز شده ولی خبری از واریز نیست.

  • محمدی

    خب پس سازمان بورس چی کاره هست؟ خیلی راحت میتونه با یک دستور همه ی شرکت ها رو موظف کنه ب صورت استاندارد و یکپارچه و اجباری سود ها رو از طریق سجام پرداخت کنند. اینجوری شرکت ها هم سود ملت رو بالا نمیکشن. شما حساب کن خیلی ها مخصوصا سهام دار های خرد ممکنه نرن بگیرن یا اطلاع پیدا نکنن و این پولها خیلی راحت خورده میشه. حق ملت و سهام دار خرد رو نباید اینطوری خورد. و راهکارش یک دستور و اجبار از سمت سازمان بورس ب تمام شرکت هاست.

  • ناشناس

    چونکه مسولان بورس به هر دلیل از عهده انجام محوله ناتوانند این وظیفه دادستانی و قوه قضائیه است که از حق مردم دفاع کنند

  • دیانت

    باسلام، بنظرم بایستی سازمان مسئول در بورس، با اعمال روش های قانونی و گزارش گیری سر وقت ، جلوی سوءاستفاده شرکتها در پرداخت بموقع سود به سهامداران را (از طریق شرکت مربوطه) معمول نماید و در جهت احقاق حقوق سهامداران با متخلفان شرکتها ( در تاخیر پرداخت سود)
    برخورد نیز نموده و همچنین مراتب را بطریقی اطلاع رسانی نماید.

  • روشن

    وقتی سودی توسط سجام واریز میشود ما یک sms دریافت میکنیم در این sms ذکر نمیشود سود واریزی مربوط به کدام شرکت است که بهتر است ذکر شود.