کد مطلب: ۶۵۴۵۷۳

هم یارانه پرداخت می‌شود هم ارز ترجیحی!

هم یارانه پرداخت می‌شود هم ارز ترجیحی!

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امروز شکل پرداخت یارانه اصلاح شده؛ بنابراین حذف ارز ترجیحی معنی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چگونه در کنار پرداخت یارانه حذف ارز ترجیحی رخ نمی‌دهد؟

به نقل از ایسنا ، علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی گفت: زمانی که واردکننده با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد می‌کرد، به دلیل تفاوت قابل توجه نرخ نیما و ارز ترجیحی باعث واردات بیش‌ از نیاز می‌شد که بخشی از واردات به کشورهای دیگر قاچاق می‌شد.

یعنی کشورهای دیگر هم از منابع ارزی ما بهره می‌بردند. همچنین به تولید داخل ضربه جدی وارد می‌شد، چون تولید برای تولیدکننده داخلی صرف نمی‌کرد.

وی افزود: از سوی دیگر، کالای نهایی با قیمت متناسب ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسید. در سال‌های اخیر بیش از ۷۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تخصیص داده شد که بخش زیادی از آن به سفره مردم نرسید.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز شکل پرداخت یارانه اصلاح شده است؛ بنابراین حذف ارز ترجیحی معنی ندارد.

یارانه‌ای که به واردکننده پرداخت می‌شد، اکنون به مصرف کننده پرداخت می‌شود. وقتی اصلاح صورت می‌گیرد در مرحله اول اصلاح قیمتی اتفاق می‌افتد که نیاز به توضیح دارد.

صالح آبادی بیان کرد: درست است که ابتدا نرخ کالاهای اساسی تغییر می‌کند، اما مسئولین باید تشریح کنند که افزایش قیمت به شکل یارانه به مردم پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر اصلاح یارانه‌ها زودتر اجرایی می‌شد بهتر بود، گفت: باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی کالاها افزایش پیدا کرد و خیلی از کشورها تعرفه واردات را صفر کردند.

همچنین انگیزه قاچاق از کشور ما بیشتر هم شد؛ بنابراین اگر امسال تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیدا می‌کرد هدر رفت منابع ارزی بیشتر می‌شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کشوری که نفت و مشتقات آن را به دورترین نقاط دنیا حمل و به قروش می رساند قدرت جلوگیری از قاچاق از مبداء داخلی به مقصد داخلی را ندارد؟جالب نیست؟