کد مطلب: ۳۹۲۵۸۸

پرونده مسکن مهر در ۴ استان بسته شد

پرونده مسکن مهر در ۴ استان بسته شد

پس از گذشت 13 سال از عملیات عمرانی و خانه‌سازی در طرح مسکن مهر در قالب تنظیم قرارداد سه جانبه، فعلا پرونده آن در چهار استان کشور بسته شده است.

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن از طرح ملی مسکن مهر که سال 86 با تصویب دولت شروع شد حاکی است: اکنون پس از گذشت 13 سال از عملیات عمرانی و خانه‌سازی در این طرح در قالب تنظیم قرارداد سه جانبه، فعلا پرونده آن در چهار استان کشور بسته شده است به این معنا که همه واحدهای مسکونی طرف قرارداد با سازنده‌ها، به لحاظ ساخت و تکمیل، در این استان‌ها به پایان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زنجان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و یزد، استان‌هایی هستند که کار ساخت مسکن مهر در آنها به اتمام رسیده و واحدها تحویل متقاضیان واجد شرایط شده است.

طرح مسکن مهر با ظرفیت بیش از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی همچنان در دست اجرا است. هر چند بعد از سال‌های 92 و 93، ظرفیت جدید در این طرح تعریف نشد اما همان پروژه‌های قدیمی طی همه این سال‌ها به دلیل سرعت پایین ساخت در برخی پروژه‌ها، سرعت پایین خدمات‌رسانی در پروژه‌های دیگر و همچنین مشکلات مختلف، در مرحله ساخت قرار داشته و بخشی از آنها نیز هم‌اکنون تمام نشده است.

تا کنون از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی تعریف شده در طرح مسکن مهر، یک میلیون و 837 هزار و 14 واحد مسکونی، تکمیل و به متقاضیان واجد شرایط طرح تحویل شده است. البته بخشی از واحدهایی که هنوز تحویل نشده است، کار ساخت و تکمیل آنها به اتمام رسیده اما چون خدمات زیربنایی و روبنایی برای آنها تامین نشده در نتیجه تحویل افراد نیز نشده است.

کار تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در استان‌هایی همچون تهران،‌ البرز و کرمان، عقب تر از سایر استان‌ها است.

در استان تهران 318 هزار و 799 واحد مسکونی مهر طراحی و ساخته شده که تا کنون 215 هزار واحد از آن تحویل افراد شده است. عمده واحدهای مسکونی مهر ساخته شده در استان تهران، در شهرهای جدید این استان همچون پرند و پردیس است. میزان تحویل واحدها در پرند بیشتر از پردیس است چون در پردیس، کار ساخت مسکن مهر دیرتر از پرند و حتی دیرتر از غالب شهرهای کشور شروع شد.

در هر دو شهر جدید پرند و پردیس بیش از 100 هزار واحد مسکونی مهر تعریف و جانمایی شده لیکن کمتر از 100 هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان شده است.

در استان البرز نیز بیش از91 هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر وجود دارد که تا کنون 40 هزار و 100 واحد از آنها تحویل شده است.

در وضعیت کلی شهرهای کشور، تا پایان بهار امسال میزان پیشرفت فیزیکی طرح مسکن مهر کمتر از 90 درصد ارزیابی می شود. با این حال مجموعه دولت با تاکید رییس‌جمهور و تلاش وزارت راه و شهرسازی و تامین مالی منظم بانک مسکن، هدف زمانی «اتمام کل مسکن مهر تا پایان سال 98» را دنبال می‌کند.

بانک مسکن تا کنون بیش از 50 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های مسکن مهر در قالب تسهیلات ساخت پرداخت کرده است.

بخشی از تسهیلات پرداختی از محل وصول اقساط ماهانه همین تسهیلات در حال تامین اعتبار است.

مدیران استانی راه و شهرسازی اگر چه سرعت تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی مهر را افزایش داده‌اند اما تامین امکانات مورد نیاز برای بهره‌برداری از این واحدها، خط قرمز دولت تعیین شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند طولانی شدن بیش از اندازه ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی مهر با توجه به تورم هزینه‌های ساخت ناشی از طولانی شدن اتمام پروژه‌ها، قیمت تمام شده این واحدها را افزایش می‌دهد.

همچنین طولانی@تر شدن این طرح دست دولت و سیستم بانکی را برای اجرای طرح‌های جدید تولید و عرضه مسکن خواهد بست. با این حال، وزارت راه و شهرسازی به کمک بانک مسکن از فصل گذشته طرح اقدام ملی عرضه 400 هزار واحد مسکونی را آغاز کرده است و در کنار آن، پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده در شهرها نیز جریان دارد.

اما با این حال متناسب با اتمام پرونده مسکن مهر در استان@های مختلف، ظرفیت فنی،‌ساختمانی و اعتباری در بخش مسکن و ساختمان با حجم بیشتری به خدمت طرح‌های جدید در خواهد آمد.

منبع: روابط عمومی بانک مسکن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.