کد مطلب: ۳۲۰۳۹۱

پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف شد

پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف شد

عضو هیات‌مدیره انجمن انرژی بادی ایران اعلام کرد که ساخت پروژه‌های نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به‌دلیل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر متوقف شده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن انرژی بادی ایران اعلام کرد که ساخت پروژه‌های نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به‌دلیل نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر متوقف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بهزاد آسایی امروز در نشست خبری با بیان اینکه پروژه‌های متوقف شده در مراحل مختلف اجرا قرار دارند، اظهار کرد: اعتبار اسنادی (ال‌سی) برخی از این طرح‌ها گشایش یافته و برخی حتی تسهیلات طرح را نیز دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، هزینه‌ها سه برابر افزایش یافته اما نرخ خرید تضمینی در این مدت ثابت بوده است؛ به همین دلیل، سرمایه‌گذاران منتظر تعدیل قراردادها هستند تا بعد از آن پروژه‌ها را ادامه دهند.

عضو هیات‌مدیره انجمن انرژی بادی ایران تصریح کرد: در این مدت برخی بانک‌های ایرانی به سرمایه‌گذاران اعلام کرده‌اند که طرح ساخت انرژی تجدیدپذیر در شرایط کنونی توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌توانیم ریسک آن را قبول کنیم.

آسایی ادامه داد: خرید انرژی بادی در گذشته ۱۲ سنت بود اما با نوسانات نرخ ارز به سه سنت رسید و با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز، نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید حداقل دو برابر افزایش یابد.

عضو هیات‌مدیره انجمن انرژی بادی ایران با بیان اینکه اکنون متوسط بازدهی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی ۳۸ درصد است، گفت: یعنی ۶۲ درصد انرژی‌هایی که برای تولید برق در این نیروگاه‌ها هزینه می‌شود، از بین می‌رود؛ علاوه بر این، بخشی از برق حرارتی نیز در میسر انتقال تلف می‌شود، در حالی‌که انرژی‌های تجدیدپذیر در محل مصرف مستقراند و چنین تلفاتی ندارد.

هم‌چنین در این نشست سیدهاشم اورعی، رئیس هیات‌مدیره انجمن انرژی بادی ایران؛ با تاکید به این مساله که برنامه‌های پنج ساله درباره انرژی‌های تجدیدپذیر اجرا نشده است، گفت: در طول پنج سال برنامه، این مساله پیگیری نشد که روند اجرای برنامه چگونه طی می‌شود؛ بعد از پنج سال همان برنامه را مجددا برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفتند.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در مدل توسعه اقتصادی مناطق شرقی کشور گفت: درست است که در این مناطق با مشکلاتی هم‌چون کمبود باران و خشکسالی مواجهیم، اما باید خوشحال بود که می‌توان از پتانسیل باد و خورشید موجود در این مناطق استفاده کرد.

او با تاکید بر این‌ مساله که متاسفانه تاکنون از قابلیت‌های موجود در بخش باد و خورشید استفاده نشده است، تصریح کرد: لازم است که دولت به قابلیت‌های موجود در این حوزه توجه بیشتری کند. البته چندی پیش با وزیر نیرو جلسه‌ای را برگزار و درباره چالش‌ها و مشکلات موجود در این صنعت مذاکره کردیم.

وی با اشاره به قول همکاری وزیر نیرو برای توسعه تجدیدپذیرها گفت: امیدواریم که در آینده شاهد شرایط موجود در این صنعت نباشیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.