کد مطلب: ۱۹۱۳۳۶

وزیر نیرو خبر داد:

پروژه «کاهش ردپای آب» کلید خورد

پروژه «کاهش ردپای آب» کلید خورد

وزیر نیرو از اجرای پروژه جدید با عنوان «کاهش رد پای آب» خبر داد و گفت: اجرای پروژه «کاهش ردپای آب» از جمله آب مجازی در ساختمان ستادی وزارت نیرو آغاز شد.

مراسم بنیاد ملی انرژی (اجلاس جهانی آب) با حضور ۱۳۰ نفر از نمایندگان کشورهای جهان برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اردکانیان وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ کشور جهان در این همایش گرد هم آمده‌اند، گفت: در جهانی که منابع طبیعی آن محدود بوده و در بسیاری از موارد پاسخگوی رفتار اسرافی بشر امروز نیست.

وی افزود: همچنین در جهانی که مرزهای اکولوژیک آن یکی پس از دیگری در حال فروشکستن است، قطعا پرداختن به هر کدام از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی و پسماند که از جمله محورهای اساسی فعالیت‌های بنیادی انرژی است، ضروری به نظر می‌رسد.

اردکانیان عواملی همچون فقر و نابرابری، ایمنی، بهداشت و سلامت، غذا و تغییر اقلیم، رشد جمعیت و چالش‌های اجتماعی- اقتصادی را در پایداری توسعه کشورها و تاب‌آوری جامعه جهانی موثر دانست.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین چالش هایی که بشر و وضعیت طبیعی کره خاکی را تهدید می‌کند تغییرات اقلیمی ناشی از الگوی زندگی ماست.

اردکانیان گفت: این تغییر الگو پس از انقلاب صنعتی بیشتر و بیشتر شد. به نحوی که دانشمندان علوم زمین شناسی عصر جدید را نشات گرفته از فعالیت‌های انسانی می‌دانند.

براساس گفته‌های وی اکثر مولفه‌های هدف‌گذاری شده توسط بنیاد جهانی انرژی بر یکدیگر تاثیرات متقابل دارند که شناسایی این هم بندها و تاکید بر استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت آن و اجتناب از هم‌افزایی‌های منفی آن یکی از راهبردهای کلیدی تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی است که امروزه سازمان‌های بین‌المللی در بسیاری از کشورها به آن می‌پردازند.

وزیر نیرو یادآور شد: سازمان‌ملل متحد دستیابی به اهداف و شاخص‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آن می‌توان به دستور کار ۲۱ و تصمیمات کاپ ۲۳ و نتایج حاصل از نشست ریو +۲۰ و همچنین اهداف توسعه پایدار اشاره کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت نیروی ایران به عنوان یک سازمان دولتی که تامین کننده خدمات مرتبط با برق، آب، انرژی، فاضلاب برای جمعیتی بیش از ۸۰ میلیونی ایران و برخی از کشورهای همسایه است، اظهار داشت: این وزارتخانه با این جایگاه در پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ کلیه ابعاد آن با دو مولفه آب و انرژی معتقد و واقف‌اند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: محوریت ملی در تحقق دو هدف توسعه پایدار در تامین دسترسی پایدار به آب با کیفیت و خدمات بهداشتی مرتبط با آب و همین‌طور دسترسی به انرژی پایدار برای همگان بر عهده وزارت نیرو است.

وی گفت: تحقق این اهداف ارتباط مستقیمی با تغییر الگوی زندگی و مصرف ما در سطوح فردی، سازمانی، ملی و بین‌المللی دارد. دقیقا در این راستا است که وزارت نیرو با همکاری بنیاد جهانی انرژی پروژه داوطلبانه‌ای را برای الگوسازی در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پایش و کاهش ردپای آب و کربن در این وزارتخانه آغاز کرده است.

اردکانیان افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که در میان مدت امکان کاهش ۳۲ درصدی رد پای آب (از جمله آب مجازی) و کاهش ۳۷ درصدی ردپای انرژی در این طرح وجود دارد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.