کد مطلب: ۴۶۱۰۱۰

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل مطرح کرد:

پشت پرده ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو / واردات گوشی مسافری هم ممنوع شد

پشت پرده ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو / واردات گوشی مسافری هم ممنوع شد

عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل می‌گوید: کشور با بحران منابع ارزی مواجه است. ۸۵ درصد گوشی بالای ۳۰۰ یورو به طور قاچاق وارد کشور می‌شود. از این‌رو برای جلوگیری از قاچاق این نوع برندها واردات گوشی‌های مسافری هم ممنوع است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ممنوعیت واردات موبایل نیز همچون ممنوعیت واردات خودرو خبرساز شده است. چندی پیش رضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل از ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو خبر داد. آنچه به نظر می‌رسد «بحران کمبود ارز» در کشور مهمترین مولفه‌ای است که باعث شده طرح ممنوعیت واردات برخی مدل‌های گوشی‌ تلفن همراه کلید زده شود. اخیرا کمیته ارزیابی تخصیص ارز که متشکل از اعضای بانک مرکزی است با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که ارز به کالایی همچون موبایل با نرخ بالای ٣٠٠ یورو تعلق نگیرد.

اتفاق جالب توجه دیگر نیز محدود کردن مسافران به واردات تلفن همراه است. یعنی از این پس مسافران هم دیگر حق ورود موبایل‌های مسافری به کشور را ندارند. حال پشت پرده ممنوعیت واردات گوشی‌‌های همراه چه می‌تواند باشد؟ بحران «کمبود ارز» یا افزایش «سهم گوشی‌های چینی» در بازار؟

در همین حال عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل درباره پشت‌پرده ممنوعیت واردات موبایل به تجارت‌نیوز گفت: اکنون کشور به دلیل تشدید تحریم‌ها در بحران ارزی به سر می‌برد. به همین جهت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شد. در جلسات مختلف، مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که سال گذشته برای واردات موبایل دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص یافته اما امسال تنها تخصیص یک میلیارد و ۲۰۰ دلار به منظور واردات گوشی امکان‌پذیر است. یعنی امسال میزان تخصیص ارز به واردات گوشی تلفن همراه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رضا قربانی افزود: برای واردات موبایل دو گزینه پیش‌رو داشتیم. نخست آن که واردات موبایل آزاد بماند اما ظرف سه تا چهار ماه آینده دیگر حق واردات هیچ نوع گوشی تلفن همراه را نداشتیم. گزینه دوم نیز ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو بود. اکنون ۷۵۰ هزار نفر در صنعت موبایل مشغول کار هستند , همچنین نیاز بازار یک میلیون و ۲۰۰ هزار گوشی تلفن همراه است. بنابراین در ماه باید یک میلیون گوشی تلفن همراه وارد بازار شود تا کسی از این صنف بیکار نشود.

او به سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در بازار اشاره کرد و گفت: سهم گوشی بالای ۳۰۰ یورو در بازار حدود هشت درصد است. بنابراین به لحاظ تعداد، ۹۲ درصد گوشی‌های مورد نیاز مردم گوشی‌هایی با قیمت کمتر از ۳۰۰ یورو است. در حقیقت گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو بین ۳۰ تا ۳۵ درصد ارز را از کشور خارج می‌کرد. یعنی واردات یک آیفون مطابق ۱۰ گوشی میان‌رده سامسونگ و شیائومی ارزبری داشت. از این‌رو با مذاکرات میان وزارت صمت و بانک مرکزی مصلحت در این بود که واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شود.

واردات کالاهای اساسی اولویت دارد یا آیفون؟

قربانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با این تصمیم اخیر دولتمردان آیا سهم برندهای چینی در بازار افزایش می‌یابد یا خیر؟ اظهار کرد: تمام گوشی‌های موبایل در بازار چینی هستند. مگر شیائومی در بازار رقیب برند آیفون است؟ معتقدیم افرادی که تا امروز گوشی آیفون دستشان گرفته‌اند برای خرید مدل جدید آن صبر کرده و سال آینده کالای مورد نظر را خریداری می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که دیگر مردم توان خرید آیفون را ندارند، پس با این تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای چطور می‌توانند خریدشان را به سال آینده موکول کنند؟ پاسخ داد: ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو تصمیم سلیقه‌ای نبوده است. بلکه کشور با بحران منابع مالی مواجه است. در این بازه زمانی واردات مایحتاج عمومی مردم اولویت دارد یا واردات گوشی آیفون؟ در حقیقت ممنوعیت واردات برخی برندها تصمیمی بین بد و بدتر بوده که اخذ شده است.

ارز موبایل از کجا تامین می‌شود؟

قربانی همچنین از ممنوعیت واردات گوشی‌های تلفن همراه مسافری خبر داد و گفت: اخذ یک میلیارد یورو برای واردات گوشی تلفن همراه ماحصل مذاکره میان انجمن و صدها تشکل دیگر است. ما دچار جنگ اقتصادی هستیم. در ضمن ۸۵ درصد گوشی بالای ۳۰۰ یورو به طور قاچاق وارد کشور می‌شود. از این‌رو برای جلوگیری از قاچاق این نوع برندها واردات گوشی‌های مسافری هم ممنوع است.

لیست گوشی‌های ممنوعه!

او به لیست گوشی‌های ممنوعه اشاره و اظهار کرد: از این پس واردات گوشی‌های سامسونگ و کل محصولات آیفون ممنوع است اما به ازای آن اما ۹۵ درصد گوشی‌های هوآوی و شیائومی قابلیت واردات به کشور را دارد. دیگر گوشی‌های ۱۵ یا ۱۶ میلیون تومانی وارد نمی‌شوند. البته باید یادآور شد کسانی که قصد خرید گوشی‌های ۱۵ یا ۱۶ میلیون تومانی را داشته باشند، دیگر به خرید گوشی شیائومی فکر نمی‌کنند. در گذشته هم این اتفاق نمی‌افتاد. در گذشته ممکن بود برخی مدل‌های شیائومی حدود ۵۰۰ عدد در سال وارد شود اما از این پس این تعداد هم وارد نخواهد شد. بنابراین گوشی‌های سری نوت و اس سامسونگ دیگر به کشور هم وارد نمی‌شود.

بنابراین گزارش، انواع آیفون همچون پرو مکس ۱۱ (Apple iPhone 11 Pro Max)، سامسونگ مدل گلکسی فولد (Samsung Galaxy Fold)، ایسوس مدل (Zenfone AR )،انواع مدل سامسونگ مدل(Galaxy Z Flip)، انواع گوشی ال جی G8 ، انواع گوشی وان پلاس (OnePlus 8 Pro)، گوشی سامسونگNote 10، انواع گوشی گوگل(Pixel4) ، گوشی موبایل هوآوی مدل(Mate 30 Pro 5G) دیگر به کشور وارد نمی‌شوند. با این حال پس از توییت شب گذشته وزیر ارتباطات مبنی بر بازنگری این تصمیم اخیر، برخی امیدوار هستند که ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو برداشته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ممنوعیت کل محصولات آیفون را پایه هستم اما مثلا قابلیتی که گلکسی نوت داره را کدوم گوشی داره؟ کدوم گوشی قلم داره؟ باید به خود گوشی هم دقت بشه که قابلیت هاش میتونه توجیه پذیر باشه
    در ضمن مردم باید از وزیر ارتباطات بابت نبود امکانات برای مشتری های ایرانی هواوی پیگیر شوند که به چه حقی به شرکتی که امکان استفاده از خدماتش را به ما نمیدهد و اصلا در سایتش برای ساخت حساب کاربری نام ایران وجود ندارد اجازه واردات داده شده است؟
    این موضوع به اضافه نبود خدمات گوگل هموطنان ما را که اطلاع درستی از این قضایا ندارند را به مشکلات اساسی خواهد رساند!

    • ناشناس

      یعنی چی شما دوس نداری ینی ایفوت تعطیل ؟ ایفون خیلی گوشی باکیفیتیه ! اصلا با بقیه ی گوشی های مثلا چینی در بعضی چیزا قابل مقایسه نیست ! ولی من اصلا متعصب نیستم چون سامسونگم خدایی عالیه … پس به سلیقه ی هم احترام بزاریم 🙂

  • ناشناس

    اخه مسافری که برای دیدن میآید گوشی خودشون حق نداره بیاره اقای جهرمی گوشی دست خودت چیه آخرین مدل اپل همه کارها درست شد فقط این بود که حل نشده کدام جنس ایرانی یاچینی خیلی عالی د آمده مردم بودجه ندارن هرشش ماه گوشی بخرند پس اول از خودت شروع کن آون گوشی دستو بزار زمین بعد احضار نظر بفرمایید

  • ناشناس

    بهترنیست موادشوینده قرص ماشین ظر فشویی واردکنید

  • ناشناس

    خودشون وارد کنن بزنن به جیب

  • دلفان

    ایران تنها کشوری پول گارانتی ازت میگیرن وقتی گوشی مشکل پیداکرد میری درمغازی اسم گارانتی میاری جوری حرف میزن یعنی از مغازه گم شو بیرون.

  • ناشناس

    شرکت اپل وقتی سرویس برای مشتریان ایرانی نمیده بهتره ممنوع بشه.من خودم گوشی ایفونمو فروختم جاش سامسونگ گرفتم.از لحاظ سرعت خیلی بالاتر از آیفون.