کد مطلب: ۳۴۳۶۱۲

پشت پرده واردات غیرقانونی خودرو به زبان ساده

پشت پرده واردات غیرقانونی خودرو به زبان ساده

گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نشان می‌دهد که واردکننده‌های خودرو، گمرک و وزارت صمت همگی مقصر هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سایت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گزارشی با عنوان «گلوگاه فساد در ماجرای واردات غیرقانونی خودرو » منتشر کرده و به زبان ساده توضیح داده چه افراد و سازمان‌هایی در این ماجرای عجیب دخیل بوده‌اند.

بخش‌هایی از این گزارش را باهم مرور می‌کنیم.

1_ این گزارش سعی دارد گلوگاه‌های فساد رخ‌داده در ماجرای ثبت سفارش غیرقانونی خودرو را که در سال 1396 اتفاق افتاد شناسایی کند. اطلاع از میزان وقوع فساد و مهم‌تر از آن شناخت گلوگاه‌های فساد مشخص می‌کند فساد ناشی از چیست و الویت های مبارزه با فساد را فهرست می‌کند. تلاش برای مبارزه با فساد تا زمانی که گلوگاه‌های فساد به‌درستی شناسایی نشود موفقیت مبارزه با آن را به صفر نزدیک می‌کند.

2_ درمجموع دو دیدگاه را در رابطه با فساد صورت گرفته در ثبت غیرقانونی خودرو می‌توان تمییز داد. دیدگاه اول که ناشی از ضعف ساختاری در شکل‌گیری فساد بوده است و دیدگاه دوم که عوامل انسانی را در شکل‌گیری کنش مذکور دخیل می‌داند. این گزارش هرچند دیدگاه دوم را مؤثر می‌داند اما مهم‌تر از آن به مشکلات ساختاری مؤثر در فساد صورت گرفته توجه دارد.

3_ از تاریخ 13 دی ماه سال 95 به دستور معاون اول رئیس‌جمهور، ثبت خودرو برای غیر نمایندگی‌ها ممنوع شد اما اجرای این دستور تا تاریخ 22 دی ماه سال 95 در سازمان توسعه تجارت به تأخیر افتاد و در همین مدت محدود ثبت سفارش تعداد 34 هزار خودرو انجام‌ شده است.

به‌علاوه در زمان ممنوعیت واردات خودرو سواری از تاریخ 24 تیرماه سال 96 تا تاریخ 10 دی ماه سال 1396 که ثبت سفارش برای تمامی نمایندگی‌ها و غیر نمایندگی‌ها ممنوع بود تعداد 6481 دستگاه خودرو در سامانه ثبت سفارش و تائید شد که با توجه به اظهارنظر رسانه‌ای از قول گمرک، 1900 خودرو نیز ترخیص شده است.

این تعداد خودرو درزمانی ثبت سفارش شده‌اند که سایت مربوطه بسته بوده است. تحقیقات نشان داده است که دلالان برای هر ثبت سفارش خودرو در زمان انسداد سامانه بین 5 تا 25 میلیون تومان درآمد داشته‌اند.

4_ از آنجاکه پس از انجام ثبت سفارش، به دلایل گوناگون ازجمله تغییر سفارش مشتری یا تغییر قیمت کالا که گاهی به دلیل اختلاف‌ زمانی زیاد بین ثبت سفارش و عقد قرارداد با فروشنده اتفاق می‌افتد، لازم است که مشخصات ثبت‌ شده برای یک سفارش معین تغییر نماید؛ بنابراین قابلیت اصلاح ثبت سفارش در سایت ثبتارش وجود دارد.

انجام اصلاحیه توسط کاربر (بازرگانان) پس از دریافت نامه اصلاحیه از بانک (خود) انجام می‌شود. بااین‌وجود امکان ممانعت از انجام اصلاح یا جایگزینی در سامانه در خصوص کالاهای ثبت سفارش شده در سامانه وجود دارد.

5_ از آنجا که پس از انجام ثبت سفارش، به دلایل گوناگون از جمله تغییر سفارش مشتری یا تغییر قیمت کالا که گاهی به دلیل اختلاف‌ زمانی زیاد بین ثبت سفارش و عقد قرارداد با فروشنده اتفاق می‌افتد، لازم است که مشخصات ثبت‌شده برای یک سفارش معین تغییر نماید؛ بنابراین قابلیت اصلاح ثبت سفارش در سایت ثبتارش وجود دارد.

انجام اصلاحیه توسط کاربر (بازرگانان) پس از دریافت نامه اصلاحیه از بانک (خود) انجام می‌شود. بااین‌وجود امکان ممانعت از انجام اصلاح یا جایگزینی در سامانه در خصوص کالاهای ثبت سفارش شده در سامانه وجود دارد. درنتیجه در زمان ممنوعیت ثبت سفارش تخلفاتی در خصوص «تغییر تاریخ ثبت سفارش، عنوان کالای ثبت سفارش، نحوه و زمان پرداخت وجه» انجام‌شده است.

6_ درآمد اتفاقی حاصل از خرید و فروش خودرو متناسب با نوسان ارز دریافت نشده است.

7_ یکی از مجاری واردات خودرو در زمان ممنوعیت استفاده از مجوزهای خاص بوده است.

منبع: روزنامه هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.