کد مطلب: ۶۸۱۲۸۳

پشت پرده پرداخت حقوق بازنشستگان | تامین اجتماعی کمبود منبع مالی دارد؟

پشت پرده پرداخت حقوق بازنشستگان | تامین اجتماعی کمبود منبع مالی دارد؟

حقوق بازنشستگان امسال با افزایش اندکی مواجه شد که این خود باعث افزایش نارضایتی برخی از بازنشستگان شده است. از این رو رئیس سازمان تامین اجتماعی معتقد است که مشکلی در پرداخت نداریم و تنها وضعیت صندوق تامین بازنشستگی مشکل زا شده است.

به گزارش تجارت نیوز ، میرهاشم موسوی در تشریح وضعیت تامین مالی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از مشکلات تامین اجتماعی و موضوعی که در بدو ورودم به این سازمان، بر سختی مدیریت افزوده بود، ناپایداری منابع در صندوق‌های بازنشستگی و در تامین اجتماعی بود.

وی افزود: برخی مدیران سابق این حوزه ادعا می‌کردند که مدیران جدید نمی‌توانند حتی یک ماه حقوق‌ها را بپردازند و وضعیت به قدری نامساعد است که نمی‌توانند امور را پیش ببرند. بنده با این حوزه آشنا و از سختی کار مطلع بودم، تصمیمات غلطی در گذشته گرفته شده بود و به عنوان میراث باقی مانده بود و متاسفانه می‌دانستند چه کرده بودند.

ساماندهی صندوق بازنشستگی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه چند مولفه و شاخص در صندوق‌های بیمه‌گر حائز اهمیت است که وقتی تغییر می‌کند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید گفت: یکی از این شاخص‌ها، ضریب پشتیبانی است. عدد استاندارد نسبت ورودی به خروجی صندوق، ۶ تا ۶.۵ است به این معنا که به ازای هر ۶.۵ ورودی و شاغل یک بازنشسته در خروجی داشته باشیم. این ضریب پشتیبانی اکنون به ۴.۲ رسیده است. این عدد در برخی صندوق‌ها زیر یک است به عنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری دیگر همه حقوق بگیرند و چیزی به نام ورودی ندارند و از این حیث، چالش، عمیق است.

موسوی ادامه داد: رویه‌ها و قوانین با تضامین مالی بالا این مسئله را تقویت کرده است. در برخی پارامترهای بازنشستگی، چالش‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در تامین اجتماعی پیش از موعد بوده و هزینه‌ها را بالا می‌برد. یکی دیگر از مسائل، نحوه محاسبه مستمری بر حسب حقوق دوسال آخر خدمت است. اینها محل توجه و کار کارشناسی است؛ در همین راستا یک طرح ساماندهی آماده شده و در حال پیگیری است و این اتفاق بسیار مهم در این دولت خواهد افتاد.

نقش صندوق در پرداخت حقوق بازنشستگان

وی افزود: در مجموع این تغییر و تحولات زمینه‌ای، تقنینی، رویه‌ای و اقدامی، چالش ناپایداری را در صندوق رقم زده است. درکنار آن عرصه اقتصادی که باید بازدهی دارایی‌هایمان بهتر می‌بود، محل تاخت و تاز بوده و نرخ بازدهی دارایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها نرخ مطلوبی نبوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه باید برای بهبود مولفه‌ها و شاخص‌های صندوق، برنامه و نقشه مواجهه داشته باشیم گفت: به عنوان مثال وقتی ۳۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، می‌شود روی آن برای جبران ضریب پشتیبانی برنامه‌ریزی کرد. یکی از اقدامات ما در سال گذشته، افزایش نرخ پوشش بیمه شدگان بود و در همین راستا راهبرد توسعه پوشش بیمه‌ای مدنظر قرار گرفت.

موسوی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون بیمه شده جدید وارد صندوق شدند که ۷۰۰ هزار مورد آن در دولت جدید اتفاق افتاد. دو طرح در دست اجرا در دل پوشش بیمه‌ای که اقتضای امیدآفرینی هم دارد پوشش بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان بود.

وی با اشاره به اینکه یک سوءمدیریت رخ داده؛ در دوره‌های قبلی که از سال ۹۵ از بانک استقراض کردیم تصمیم غلطی بوده و نزدیک به ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه طلبکار بودیم گفت: ما در دوره جدید، ضمن اینکه دیگر از بانک برای پرداخت حقوق ریالی وام نگرفتیم، این بدهی بزرگ را نیز اخیرا با بانک رفاه تسویه کردیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در این مدت حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت شده و به تعویق نیفتاده است. ماه گذشته نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان صرف ایفای تعهدات کردیم. مشکلی برای پرداخت مستمری بازنشستگان تاکنون نداشتیم و از این پس هم همینگونه خواهد بود. مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم تا اعتماد مردم به تامین اجتماعی در امانتداری از حقوق بین‌النسلی و سرمایه‌های ملی که از ما انتظار دارند را حفظ و ارتقاء دهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دروغ میگن .اگه واقعا مشکل بودجه دارن بذارن مردم سابقه بیمه بخرن مثلا بیمه دوران دانشجویی وکلا کسایی که زیر 50 سال دارن وکمتر 10سال سابقه بیمه دارن بتونن حداقل 5سال سابقه بیمه بخرن.دروغ میگن کمبود بودجه دارن. این بودجه چرا برای بقیه بازنشستگان مثلا نجومی بگیرهای نفت نیست

  • ناشناس

    آخر قصه چی میشه

  • ایرانی مسلمان

    باسلام، این قوانینی که آقای مدیر دارن زیر سؤال میبرن سالها با همین شرایط و بدون مشکل فعال بوده و به لطف همین قوانین سازمان تامین اجتماعی با دارایی قابل توجه و املاک و مستغلات ارزنده جزو متمول ترین سازمانها محسوب میشده که متاسفانه شامل کم لطفی دولت وقت قرار گرفته که با قرض گرفتن حدود ۲۵۰ هرار میلیارد تومان صندوق را آسیب پذیر کرد، اما در شرایط نابسامان فعلی که زائیده عملکرد اشتباه مسئولان و نشانه ناکارآمدی آنها میباشد به جای مرتفع سازی مشکلات و تغییرات پیش آمده به فکر متناسب سازی قوانین با اشتباهات جاری و ساری در حوزه کار و رفاه اجتماعی هستند که متاسفانه به جای پیشرفت در حوزه رفاه اجتماعی شاهد پس رفت آن هم به شکل شمشیر از رو بستن دولت برای زحمتکشان کشور که هر کدام با تعصب و عِرق ملی و با نثار سلامتی در ایام جوانی چه در حوزه کار و چه در حوزه دفاع از مرز و بوم همیشه دوشا دوش دولت، فعال و آماده مبارز بوده اند.
    لطفا با اجرای صحیح قوانین و همچنین بازستانی مابقی مبلغ قرضی از دولت، بدنه سازمان را تقویت فرمائید تا با قدمهای محکم در جهت رفاه عموم مردم و پیشکسوتان عرصه کار که همانا پدران و مادران این مرزو بوم هستند، بلکه چند درصدی امید به زندگی به مردم باز گردد.

  • ناشناس

    شماکه کمبود مالی دارین بیخود کردین پول کارگران رو به دولت دادین الان به جای اینکه پول کارگران زحمت کش رو پس بگیرین هنوز دستتون تو جیب بازنشیته ها هست .هنوز خجالت نمیکشین که هیچ اینقد وقیع شدین که حرف خودت نم قبول ندارین اجناس لحضهای بالا میرن و ده درصد اضافه کردین و پشت حرفتونم گرفتین .نه از خدا نه از بنده خد نه از مال حرام نه حقوناس هم که ترسی ندارین

  • ناشناس

    مصوبه شورای عالی کار و همسان‌سازی وایجاد مراکز رفاهی مثل دیگر بازنشستگان و امتیاز ایثارگری پیگیری کردد

  • سید مرتضی

    با احترام… ما سالمندان علاوه بر مسیولیت فرزندان خود بیماری ناشی از کهولت سن را هم داریم و تا روزی که خالق من مقدر نموده هنوز وظایف خانوادگی دارم. لذا از مدیران و عزیزان خواهشمنداست کاری کنند تا جلو خانواده شرمنده نگردم. به نوبه خود خالصانه انجام وظیفه نموده ام.حال شما هستید تا بر مبنای مسیولیت و میزان پرداخت ماهیانه حق بیمه و درصد افزایش هزینه ها مستمری تعیین و پرداخت گردد.با سرمایه گذاری صحیح سازمان کسب درآمد نمایید تا جبران یا تعادل ورودی و خروجی ایجاد حتی درآمد بیشتراز هزینه ها گردد.. با سپاس و قدردانی از مدیران محترم..

  • ناشناس

    هر گس تو هر پست مقامی به دارایی های عزیزان بازنشسته تامین اجتماعی به علت بی عرضه گی بی گفایتی به خاطر پست مقام بالا رفتن حق حقوق سه دهه این عزیزان را به مسولین وقت گه واگذار شده نتوانستن به صندوق بازنشستگی عودت دهند ضمن اینگه خودشان خانواده های این افراد خیر اخرت در این دنیا نبینند چطور تا دیروز ده هزار نفر بازنشسته به سفر زیارتی میخواستید بفرستید اینگه گفتید صندوق بازنشستگی هیچ گونه مشگلی درپرداخت حق حقوق اضافه سالیانه ندارد به محض اعلام دولت پرداخت میشود سفر زیارتی پیش گش تان مشگل ده درصد حل گنید لازم نگرده ریخت پاش برای گیسه خالی تحویل گرفته خودتان بگنید برم دهنم بگریم به اسمان بگم یا امام رضا شگم گرسنه پدر ومادر شرمنده پیش فرزندانش از اون بالا خودت سیر گن چراغی گه به خانه رواست به مسجد حرام است

  • ناشناس

    به حقوق بازنشسته که میرسم میگن پول نداریم چطوری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی 88هزار میلیارد تومان داره بده به بانک رفاه آنوقت حقوق ما بازنشستگان را ندارن بده ؟

  • ناشناس

    آقای قالیباف شما با دیگر نمایندگان قسم خوردید که قانون را اجرا کنید پس چرا افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تایید نمی کنید از فردای قیامت بترسید

  • ناشناس

    آقایون خانمها همتون حداقل پرداز باشید چرا که بعد بازنشستگی تامین اجتماعی خلف وعده میکنه و حقوق شما رو کم کم به حداقل حقوق کاهش میده پس حداکثر پرداخت نکنید که ضرر میکنید