کد مطلب: ۶۴۳۵۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودروسازی کشور پلتفرم بومی ندارد؟/ راه پیشرفت صنعت خودرو

خودروسازی کشور پلتفرم بومی ندارد؟/ راه پیشرفت صنعت خودرو

برخی مدعی شده‌اند که صنعت خودروسازی کشور با توجه به سال‌ها فعالیت نتوانسته است پلتفرم بومی بسازد. این ادعا صحت دارد؟ دلیل چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی رسانه‌ها مدعی هستند که صنعت خودروسازی کشور با وجود ۶۰ سال تجربه هنوز توان بومی‌سازی یک ساختار تشکیل‌ دهنده خودروها را که بخش‌های فنی مختلف یک خودرو را شامل می‌شود، ندارد.

دلیل چیست؟

چرا خودروسازان کشور با ۶۰ سال تجربه پلتفرم بومی ندارند؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: صنعت خودروسازی مانند سایر فعالیت‌ها مثل بافت فرش نیست که باید بومی‌سازی شود. صحبت از ساخت پلتفرم بومی عقلانی نیست. اگر پلتفرم ساخت خودرو بومی‌سازی شود، قیمت خودرو بیشتر از قیمت کنونی افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: برخی می‌گویند صنعت خودروسازی کشور تنها سه موتور دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که تولیدات خودروی کشور به یک میلیون می‌رسد. شرکت‌های بزرگ مانند تویوتا با ۱۱ میلیون تولید محصول سه موتور دارد.

زاوه گفت: سقف تولید خودرو در یک پلتفرم که کمتر از ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، باید پنج میلیون دستگاه باشد. اما میزان تولید خودرو در کشور به این عدد نمی‌رسد. چه برسد به تولید یک پلتفرم بومی.

برای پیشرفت صنعت خودرو چه باید کرد؟

برای پیشرفت صنعت در زمینه ساخت خودرو چه اقداماتی باید انجام داد؟

زاوه ادامه داد: خودروسازهای بزرگ دنیا از پلتفرم‌های شرکت‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

این کارشناس خودرو توضیح داد: با تولیدات یک میلیون خودرو در بهترین حالت می‌توان یک پلتفرم مشترک با یک شرکت دیگر تولید کرد تا یک میلیون خودرو را در یک پلتفرم تولید کرد.

او گفت: اما برای پیشرفت این صنعت می‌توان با یک یا دو شرکت بین‌المللی محصول مشترک تولید کرد. در این صورت می‌توان برند ملی را همراه با پلتفرم دیگر شرکت‌ها داشت.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بعد بیست بار ثبت نام هنوز خودرو ب اسمم در نیومده تو کشوری زندگی میکنیم ک باید تو نوبت باشی خودرو بگیری تو نوبت باشی نون بگیری بعدش بری مرغ بگیری اگه از روز وقت اضافه داشتی بری روغن بگیری بابا واردات خودرو رو ازاد کنید تا ی مدتت اجبار باشه خ‌ودروی ارزان وارد بشه خ‌ود شرکتها هم درست میشن